Gå til innhold

Selvregulering


koalaen

Anbefalte innlegg

Vår sønn på syv uker får mat når han gir uttrykk for at det er det han vil ha. VI prøver alltid først å gi han smokk, skifte på ham etc. Han har lagt på seg 250 gram per uke i gjennomsnitt siden fødselen (da var han 3240 gram). Han er veldig aktiv i forhold til alderen, men begynner nå å bli litt "fyldig" (valker på lårene). På dagtid forlanger han mat cirka hver andre til tredje time (fra en halv til trekvarter per gang), på kveldstid en halv til en time mellom, to til tre måltider om natten.

Vil spebarn "ta i mot" mat selv om de egentilg ikke er sultne? (Dersom vi for eksempel feiltolker signalene han prøver å gi oss.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære koalaen. Det er store individuelle forskjeller på hvor mye barn går opp i vekt fra starten av. Barnet får ikke bare mat når det ligger ved brystet, men får også nærhet, kontakt og føler trygghet. Dere vil oppleve at etter hvert blir måltidene kortere fordi barnet suger mere effektivt, barnets signaler blir mere varierte og de blir lettere og tolke, og det lar seg trøste og roe på flere måter. Hvis barnet fra starten får bestemme når det vil spise. vil det raskere komme inn i sin egen rytme. Morsmelk kan gir tykke og runde barn , men det vil regulere seg etter hvert. Undersøkelser viser liten sammenheng mellom morsmelkernærte barn og fedme senere i livet. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som kun får morsmelk kan ikke bli overvektig.

Jeg hører ofte påstander om at morsmelkernærte barn ikke kan bli overvektige. Jeg aksepterer at det ikke trenger være noen sammenheng mellom overvekt som spebarn og overvekt senere i livet, men jeg synes det høres lite sannsynlig ut at spebarn som fullammes på mirakuløst vis ikke kan få i seg for mye energi.

Finnes det faglige / vitenskapelig bevis for påstanden?

Er det i så fall slik at overskuddsenergi for fullammede barn lagres på et vis som ikke senere kan omformes til energi (for eksempel som brunt fett)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ragnhild Alquist, Helsesøster

Jeg hører ofte påstander om at morsmelkernærte barn ikke kan bli overvektige. Jeg aksepterer at det ikke trenger være noen sammenheng mellom overvekt som spebarn og overvekt senere i livet, men jeg synes det høres lite sannsynlig ut at spebarn som fullammes på mirakuløst vis ikke kan få i seg for mye energi.

Finnes det faglige / vitenskapelig bevis for påstanden?

Er det i så fall slik at overskuddsenergi for fullammede barn lagres på et vis som ikke senere kan omformes til energi (for eksempel som brunt fett)?

Kjære koalaen. Flere større undersøkelser av 5-6 åringer, viser at barn som har fått morsmelk i forhold til barn som har fått industrimelk, har mindre sjanse for overvekt. Jo lengre morsmelk desto bedre effekt. Morsmelk har en unik sammensetning som passer for menneskebarn, ikke bare næring og vitaminer men også faktorer som virker direkte inn på vekstutvikling som ikke industimelk har. For mere lesing: Breast feeding and obesity, 1999; www.bmj.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...