Gjest prust Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Åååååååårrrrrgggggghhhhhhh!!!!!!!! Jeg er sur. Minstejenta danser ballett, og før sommeren skal de ta eksamen. Første gang hun gjorde det var for halvannet år siden, og det var mye arbeid, spennende og jenta syntes det var gøy. Så selvsagt ville hun ta eksamen igjen nå når hun fikk tilbud om det. MEN - ballettlæreren lever nå i sin egen verden. Tror nok at alt i alle ballettbarnas familier dreier seg om ballett. Jeg trodde fotballen var ille mht cup'er og seriekamper, men dette er ti ganger verre: Fra februar til ut mai skal de ha 12 ekstraøvinger på lørdager!!!! Ekstraøvingene varer bare ca en halvtime, kanskje en time av og til - men hele helga blokkeres jo for andre aktiviteter. Og det godtas kun én eneste fraværslørdag. I tillegg kommer selvfølgelig de vanlige treningene (for henne kun en gang i uka) uten fravær. For oss så betyr det at minstejenta ikke får være med på to av turene vi skal ha til ei vinterhytte + en Danmarkstur vi skal på med mellomjentas aktivitet (for hele familien). Vi skal avgårde på fjellet om halvannen uke, og da MÅ hun være med - så da blir det Danmarksturen som må vike. Jeg kan bare ikke fatte at det går an å være så firkanta og striks. Hva kan vel det ha å si om hun dropper to av gangene???? Er lei meg. Datoene for øvingene kom etter datoene for turene vi skal på. Men her har vi absolutt ingenting å si. Take it or leave it - skal hun ta eksamen, så må hun stille 11 lørdager - inkludert pinsehelga. Æsj!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Det der hadde i alle fall ikke fungert hos oss, og jeg må si at jeg syns ambisjonsnivået ligger i overkant høyt hos treneren. Slik jeg ser det har dere tre valg: - Følge opplegget uten å si noe, og avlegge eksamen. - Snakke med treneren, forklare hvorfor 2 av helgene ikke kan disponeres fritt av dem, og be om å få avlegge eksamen. - Gå sammen med flere andre foreldre og ta en ordentlig sak på det. Det er jo ikke sikkert alle andre foreldre heller kan stille ungene til disp i hele perioden? Jeg må si at jeg syns dette ligner på galskap, men det er nå bare meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Det der hadde i alle fall ikke fungert hos oss, og jeg må si at jeg syns ambisjonsnivået ligger i overkant høyt hos treneren. Slik jeg ser det har dere tre valg: - Følge opplegget uten å si noe, og avlegge eksamen. - Snakke med treneren, forklare hvorfor 2 av helgene ikke kan disponeres fritt av dem, og be om å få avlegge eksamen. - Gå sammen med flere andre foreldre og ta en ordentlig sak på det. Det er jo ikke sikkert alle andre foreldre heller kan stille ungene til disp i hele perioden? Jeg må si at jeg syns dette ligner på galskap, men det er nå bare meg. Jeg snakket med henne for et par uker siden. Da var det flere helger som var vanskelige. Nå har vi gjort det vi kunne for å tilpasse (flyttet på en turhelg, avtalt overnatting hos min mor + overnatting hos ei venninne to av helgene vi skal reise bort), men de to siste klarer vi ikke å flytte på (vi har leid hytte sammen med en annen familie 4 timers kjøring herfra, og skal reise torsdag ettermiddag, tilbake søndag kveld + den Danmarksturen). Den siste kommunikasjonen har vi hatt på mail, og hun var helt krystallklar på at hun ikke aksepterer to ganger borte. Mannen min sier at vi kan si at hun er syk når vi skal til Danmark, men jeg liker ikke det heller.... vanskelig å lyve, og la ungene forstå at vi gjør det. Dessuten kan vi risikere at ballettlæreren sier at da kan hun ikke ta eksamen. Hun har jo all makt. Det er ingen foreldremøter, ingen fora der en kan ta opp slike ting. Vi får reglene, og må lystre dersom vi ønsker å være med på spillet. Jeg er glad i ballett, og ser at det er en aktivitet jenta mi trives veldig godt med, men jeg synes dette opplegget var helt hårreisende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Ballett er disiplin og ikke noe annet har vi akkurat lært. Lillemor her har testet, men ble tippet ut av hele kurset fordi hun var yngst. Og læreren "kunne ikke legge lista lavere altså". Så det var best at hun sluttet for det ville ellers være demotiverende for henne bla bla. Ballettinstruktører kommer fra Sibir hele gjengen. *nikker gjenkjennende* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Jeg snakket med henne for et par uker siden. Da var det flere helger som var vanskelige. Nå har vi gjort det vi kunne for å tilpasse (flyttet på en turhelg, avtalt overnatting hos min mor + overnatting hos ei venninne to av helgene vi skal reise bort), men de to siste klarer vi ikke å flytte på (vi har leid hytte sammen med en annen familie 4 timers kjøring herfra, og skal reise torsdag ettermiddag, tilbake søndag kveld + den Danmarksturen). Den siste kommunikasjonen har vi hatt på mail, og hun var helt krystallklar på at hun ikke aksepterer to ganger borte. Mannen min sier at vi kan si at hun er syk når vi skal til Danmark, men jeg liker ikke det heller.... vanskelig å lyve, og la ungene forstå at vi gjør det. Dessuten kan vi risikere at ballettlæreren sier at da kan hun ikke ta eksamen. Hun har jo all makt. Det er ingen foreldremøter, ingen fora der en kan ta opp slike ting. Vi får reglene, og må lystre dersom vi ønsker å være med på spillet. Jeg er glad i ballett, og ser at det er en aktivitet jenta mi trives veldig godt med, men jeg synes dette opplegget var helt hårreisende. Dette var jammen strikse regler. Og ang å si hun er syk, og så reise bort. Det tror jeg vil fungere dårlig her. Med det maktregimet, så er vel sikkert også sykdom fravær, som da fort kan gå utover at hun ikke får ta eksamen. Dette syntes jeg var i meste laget, okkupere såpass mange helger på rad. Jeg har selv en gutt som er aktiv på ski, og han er på skirenn så og si hver helg fra midt i desember og så lenge skisesongen varer. Men her er det vi foreldre og gutten som bestemmer hvilke renn han skal gå. Nå er han så ivrig at han vil gå hver helg, så da har vi latt han få lov, Men tvang hadde ikke hjulpet stort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Ballett er disiplin og krever faktisk mer enn veldig mange andre fritidsaktiviteter. Jeg har tatt alle gradene selv og danset ballett i 18 år så kan en del om dette. Hun kan jo la være å ta eksamen og da antar jeg hun ikke trenger være på alle treningene. Det er nemlig sånn at dersom hun får en dårlig karakter (er det eksamen i regi av Royal Acadamy of Dancing hun skal ta?), så går det utover ballettskolens renome og rykte. Når det er sagt synes jeg det er noe firkantet at hun ikke skal kunne droppe to treninger når de er lagt i helgen, med mindre hun ikke er så god og virkelig trenger ekstra øvelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Ballett er disiplin og krever faktisk mer enn veldig mange andre fritidsaktiviteter. Jeg har tatt alle gradene selv og danset ballett i 18 år så kan en del om dette. Hun kan jo la være å ta eksamen og da antar jeg hun ikke trenger være på alle treningene. Det er nemlig sånn at dersom hun får en dårlig karakter (er det eksamen i regi av Royal Acadamy of Dancing hun skal ta?), så går det utover ballettskolens renome og rykte. Når det er sagt synes jeg det er noe firkantet at hun ikke skal kunne droppe to treninger når de er lagt i helgen, med mindre hun ikke er så god og virkelig trenger ekstra øvelse. Så greit med en som kjenner systemet :-) Ja, det er RAD. Forrige gang var det "norsk eksamen", med kun vurdering, og ikke karakterer. Nå er det karakterer. Det vil si, de kunne velge norsk eksamen nå og, men det vil hun ikke. Venninnene skal ta engelsk eksamen, og hun synes det er veldig gøy, og tar dette veldig seriøst. Så forsåvidt, så sier nå hun at hun kan droppe den Danmarksturen. Jeg er fullt klar over at ballett krever disiplin, og det er jo noe av det som er facinerende - at denne ballettlæreren får jentene til å yte så mye på en så fin måte - streng på en tydelig men positiv måte - i timene altså. Jenta mi trives kjempegodt. Søstera mi danset ballett, og jeg har ei venninne som har ei datter på samme ballettskole som skal ta eksamen i grad 6 og INT (?) nå, og hun har jo forklart meg en del av årsakene til strengheten. Jeg synes likevel at ballettlæreren burde kunne være litt medgjørlig når hun ser at dette er ei jente som er flink og som tar dette seriøst.... Men hva bør vi gjøre da? Jeg tror liksom ikke at det kommer noe godt ut av å møte opp dit å overhøvle henne... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Ballett er disiplin og ikke noe annet har vi akkurat lært. Lillemor her har testet, men ble tippet ut av hele kurset fordi hun var yngst. Og læreren "kunne ikke legge lista lavere altså". Så det var best at hun sluttet for det ville ellers være demotiverende for henne bla bla. Ballettinstruktører kommer fra Sibir hele gjengen. *nikker gjenkjennende* Her har jentene et valg om de vil ta eksamen eller ikke. Jeg har inntrykk av at de som danser seriøst, tar eksamen, mens de som bare gjøre det for gøy, holder på noen år med en eller to ganger i uka, og trives med det - og det er jo helt ok. Kjedelig for jenta di som ble hevet ut. Og kjedelig for jenta mi som ønsker å danse seriøst og ta eksamen, men som har en familie som er opptatt av litt andre ting enn dansen også :-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Dette var jammen strikse regler. Og ang å si hun er syk, og så reise bort. Det tror jeg vil fungere dårlig her. Med det maktregimet, så er vel sikkert også sykdom fravær, som da fort kan gå utover at hun ikke får ta eksamen. Dette syntes jeg var i meste laget, okkupere såpass mange helger på rad. Jeg har selv en gutt som er aktiv på ski, og han er på skirenn så og si hver helg fra midt i desember og så lenge skisesongen varer. Men her er det vi foreldre og gutten som bestemmer hvilke renn han skal gå. Nå er han så ivrig at han vil gå hver helg, så da har vi latt han få lov, Men tvang hadde ikke hjulpet stort. Det er litt sånn med fotballen. Gutten min stiller på det aller aller meste. Men en cup må han stå over når vi skal på den hytteturen. Og så mister han en tur med oss når han skal reise bort på en turnering. Han vil jo helst få med seg alt som er av fotballen, men forstår at familieturer også har en verdi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Jeg kjenner jeg blir sur på dine vegne. *hehe* Jeg hadde klikket tror jeg om en av ungene hadde kommet hjem og plutselig hatt ufravikelige planer hver eneste helg i 3 mnd fremover! Spesielt siden de fremdeles ikke kan være hjemme alene hele helgen. Snuppa her er med på en revygruppe for andre året på rad og jeg vet jo at hun stoooorkoser seg og synes det er helt toppers, men klarer ikke å la være å irritere meg bittelitt over at en del av øvingene her lagt til helgene - og da snakker vi kl. 11-16 på lørdag + 13-18 på søndag (eller noe sånt) så absolutt hele helgen går bort. I år er jeg så heldig at kun en av disse helgene havner på mamma-helg da, i fjor hadde jeg mange har jeg inntrykk av. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Så greit med en som kjenner systemet :-) Ja, det er RAD. Forrige gang var det "norsk eksamen", med kun vurdering, og ikke karakterer. Nå er det karakterer. Det vil si, de kunne velge norsk eksamen nå og, men det vil hun ikke. Venninnene skal ta engelsk eksamen, og hun synes det er veldig gøy, og tar dette veldig seriøst. Så forsåvidt, så sier nå hun at hun kan droppe den Danmarksturen. Jeg er fullt klar over at ballett krever disiplin, og det er jo noe av det som er facinerende - at denne ballettlæreren får jentene til å yte så mye på en så fin måte - streng på en tydelig men positiv måte - i timene altså. Jenta mi trives kjempegodt. Søstera mi danset ballett, og jeg har ei venninne som har ei datter på samme ballettskole som skal ta eksamen i grad 6 og INT (?) nå, og hun har jo forklart meg en del av årsakene til strengheten. Jeg synes likevel at ballettlæreren burde kunne være litt medgjørlig når hun ser at dette er ei jente som er flink og som tar dette seriøst.... Men hva bør vi gjøre da? Jeg tror liksom ikke at det kommer noe godt ut av å møte opp dit å overhøvle henne... INT = Intermediate :-) Det er en ekstra grad man kan ta som er spesielt regnet på de som er ekstra flinke og som kanskje kan ha en karriere i dans. Uansett, nei hva skal dere gjøre.. Problemet er ofte at en ballettdansers tålmodighet med foreldre er som regel ganske kort. Hun har sikkert fått ørten henvendelser fra andre foreldre om akkurat det samme, og da velger man kanskje å kjøre en sykt streng linje der man ikke gjør unntak. Går det ann å høre om dere kunne betalt for en privattime dersom hun mente det var nødvendig at datteren deres trenger alle de ekstra 11 timene? Hvis ikke det går, og dere er bestemt på at hele familien skal til Danmark (skjønner det godt) så får dere si hun er syk. Det vil nok skinne gjennom at det bare er tull, men det får så være. Når det gjelder norsk og engelsk eksamen, er jo norsk eksamen bare en liksom eksamen, og etter min mening er det bare engelsk eksamen som gjelder, så jeg er enig med din datter at den må hun ta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Mulig jeg er fjern, men hallo... ballettEKSAMEN? Ungen er 9 år. What's the point? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Mulig jeg er fjern, men hallo... ballettEKSAMEN? Ungen er 9 år. What's the point? Jeg for min del synes i hvert fall det var mye mer gøy å drive med en aktivitet der jeg faktisk ble testet, og dersom man gjør det bra går man videre til neste grad. Hva med karate og beltene? Er det pointless også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Mulig jeg er fjern, men hallo... ballettEKSAMEN? Ungen er 9 år. What's the point? Søk på RAD-eksamen, så finner du mye. Det er frivillig, og man rykker opp til neste nivå selv om man ikke tar eksamen. Det er nok derfor det er et "lovlig" system selv her i landet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Søk på RAD-eksamen, så finner du mye. Det er frivillig, og man rykker opp til neste nivå selv om man ikke tar eksamen. Det er nok derfor det er et "lovlig" system selv her i landet. Tok selv i sin tid fire sånne balletteksamener. Husker det var veldig spennende. Sensor kom fra England, og vi hadde et konkret mål å jobbe mot. Joda, det var artig, og jeg skjønner hvorfor datteren din vil dette. Men dersom man i utgangspunktet trener EN gang i uka, og så skal man plutselig bruke alle lørdagene på dette??? Det er vel antageligvis fordi de ikke får det til andre dager, ikke mulighet for å leie lokaler andre dager? Husker vi trente to dager i uka, og hadde ingen ekstra trening i forbindelse med eksamen. Nå har jeg selv barn som okkuperer de fleste helger med trening da vi har trening både lørdag og søndag. Heldigvis er det en individuell idrett der de stort sett kan styre selv om de vil være borte eller ikke (vi skal på fjellet denne helgen, og det går greit). Blir gjerne litt ekstra fokus i forbindelse med konkorranser, men det går fint. Men ja - jeg skjønner din frustrasjon! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Tok selv i sin tid fire sånne balletteksamener. Husker det var veldig spennende. Sensor kom fra England, og vi hadde et konkret mål å jobbe mot. Joda, det var artig, og jeg skjønner hvorfor datteren din vil dette. Men dersom man i utgangspunktet trener EN gang i uka, og så skal man plutselig bruke alle lørdagene på dette??? Det er vel antageligvis fordi de ikke får det til andre dager, ikke mulighet for å leie lokaler andre dager? Husker vi trente to dager i uka, og hadde ingen ekstra trening i forbindelse med eksamen. Nå har jeg selv barn som okkuperer de fleste helger med trening da vi har trening både lørdag og søndag. Heldigvis er det en individuell idrett der de stort sett kan styre selv om de vil være borte eller ikke (vi skal på fjellet denne helgen, og det går greit). Blir gjerne litt ekstra fokus i forbindelse med konkorranser, men det går fint. Men ja - jeg skjønner din frustrasjon! ''Men dersom man i utgangspunktet trener EN gang i uka, og så skal man plutselig bruke alle lørdagene på dette??? Det er vel antageligvis fordi de ikke får det til andre dager, ikke mulighet for å leie lokaler andre dager? Husker vi trente to dager i uka, og hadde ingen ekstra trening i forbindelse med eksamen.'' Jepp sånn var det her også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Hei! Jeg har flere ganger opplevd det samme som deg. Det ille er at man gjerne får ekstra øvelister gjerne etter at man har planlagt andre ting. Nederst står det alle øvelser obligatorisk! og vi vet hva det betyr. En gang vi ikke fikk forandret på en invitasjon til en relativ stor forestilling, sa jeg til mitt barn at jeg henter under øvelsen, så får du vært med på nesten hele, hun var engstelig, men jeg sa, Du er jo aldri borte" hun går selv om hun er syk, da systemet er strengt, ingen grunner annet en alvorlig sykdom er fraværsgrunn. Det endte med at min datter fikk kjeft foran de andre, etter på fikk vi en beklagelse av læreren (det var jo hyggelig), men det er veldig strengt selv for små barn syns jeg. Innen fag som dans og musikk er det veldig strengt. I operaen danser de tre ganger i uken og det er ikke lov å være borte annet enn ved sykdom, man velger derfor veldig tidlig på en måte, for man innretter jo livet sitt etter visse aktiviteter. Det fins ingen annen løsning enn å innrette seg eller velge mer fleksible fritidsaktiviteter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Oi - 12 helger og ikke lov med fravær mer enn en gang? Det var jammen meg... heftig. Da hadde jeg seriøst blitt sur, hvis ett av mine barn havnet i den situasjonen. Vanskelig å vite hva man skal gjøre da, for det er vel barnet ditt det går ut over hvis dere lager bråk eller tar henne ut så hun får for mye fravær.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Oi - 12 helger og ikke lov med fravær mer enn en gang? Det var jammen meg... heftig. Da hadde jeg seriøst blitt sur, hvis ett av mine barn havnet i den situasjonen. Vanskelig å vite hva man skal gjøre da, for det er vel barnet ditt det går ut over hvis dere lager bråk eller tar henne ut så hun får for mye fravær.... Det er det jeg er redd for. Vil jo ikke at hun skal bli uglesett heller.... Kjempevanskelig er det! Regner med at vi melder henne opp til eksamen, og så får hun gå glipp av danmarksturen. Håper bare hun kan være hos noen den helga da.... :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Tok selv i sin tid fire sånne balletteksamener. Husker det var veldig spennende. Sensor kom fra England, og vi hadde et konkret mål å jobbe mot. Joda, det var artig, og jeg skjønner hvorfor datteren din vil dette. Men dersom man i utgangspunktet trener EN gang i uka, og så skal man plutselig bruke alle lørdagene på dette??? Det er vel antageligvis fordi de ikke får det til andre dager, ikke mulighet for å leie lokaler andre dager? Husker vi trente to dager i uka, og hadde ingen ekstra trening i forbindelse med eksamen. Nå har jeg selv barn som okkuperer de fleste helger med trening da vi har trening både lørdag og søndag. Heldigvis er det en individuell idrett der de stort sett kan styre selv om de vil være borte eller ikke (vi skal på fjellet denne helgen, og det går greit). Blir gjerne litt ekstra fokus i forbindelse med konkorranser, men det går fint. Men ja - jeg skjønner din frustrasjon! De har veldig mange vanlige timer i løpet av uka, så salene er nok opptatt ja, slik at for å få til ektraøvinger, må de bruke helgene. Jeg synes nå heller at hun kunne ha satt opp 15 lørdager og sagt at 11 av disse er obligatoriske. DA hadde vi kunnet planlegge helgene bedre (men fortsatt ut fra balletten da...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.