Gå til innhold

Balletteksamen

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har flere ganger opplevd det samme som deg. Det ille er at man gjerne får ekstra øvelister gjerne etter at man har planlagt andre ting. Nederst står det alle øvelser obligatorisk! og vi vet hva det betyr.

En gang vi ikke fikk forandret på en invitasjon til en relativ stor forestilling, sa jeg til mitt barn at jeg henter under øvelsen, så får du vært med på nesten hele, hun var engstelig, men jeg sa, Du er jo aldri borte" hun går selv om hun er syk, da systemet er strengt, ingen grunner annet en alvorlig sykdom er fraværsgrunn.

Det endte med at min datter fikk kjeft foran de andre, etter på fikk vi en beklagelse av læreren (det var jo hyggelig), men det er veldig strengt selv for små barn syns jeg. Innen fag som dans og musikk er det veldig strengt.

I operaen danser de tre ganger i uken og det er ikke lov å være borte annet enn ved sykdom, man velger derfor veldig tidlig på en måte, for man innretter jo livet sitt etter visse aktiviteter.

Det fins ingen annen løsning enn å innrette seg eller velge mer fleksible fritidsaktiviteter.

Jeg synes det er greit at det er obligatorisk oppmøte, men jeg synes at læreren kunne ha vist litt medgjørlighet når det er snakk om ei jente som aldri skulker og som er SÅ positiv til dansingen....

Det er obligatorisk på fotballen også, men der aksepterte de at når plutselig ny treningstid i vinter ble lagt til onsdag, så krasjer det med guttens bandøving, og han kommer derfor på trening kun hver 3. onsdag (men har jo mange andre treninger i uka). De aksepterer også hvis en skal bort med familien på en cup,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner jeg får klaus av en sånn "påtvunget" greie....

Hadde blitt dødsfrustrert, også hadde jeg sikkert gjort det jeg kunne for å få det til allikevel.... Og irritert meg over det.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg får klaus av en sånn "påtvunget" greie....

Hadde blitt dødsfrustrert, også hadde jeg sikkert gjort det jeg kunne for å få det til allikevel.... Og irritert meg over det.... ;)

Husker jeg var irritert forrige gang også, for halvannet år siden. Men da var det ikke så ille, ikke så mange ganger - kanske bare 6?

Nå prøver jeg å overbevise meg selv over at den Danmarksturen ikke blir så gøy for henne.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit at det er obligatorisk oppmøte, men jeg synes at læreren kunne ha vist litt medgjørlighet når det er snakk om ei jente som aldri skulker og som er SÅ positiv til dansingen....

Det er obligatorisk på fotballen også, men der aksepterte de at når plutselig ny treningstid i vinter ble lagt til onsdag, så krasjer det med guttens bandøving, og han kommer derfor på trening kun hver 3. onsdag (men har jo mange andre treninger i uka). De aksepterer også hvis en skal bort med familien på en cup,

Hei!

Ja men fotball og langrenn og sportsaktiviteter syns jeg er mye mer fleksibelt. Vi var borte flere ganger fra karate, det gikk likevel fint med gradering.

Min erfaring er at de er litt for rigide på slikt som dans og musikk, som min mann sier "de krever at alle tror alt i livet dreier seg om dans" feks. Jeg syns de godt kan være mer fleksible så lenge det gjelder barn som ellers møter trofast opp, men min erfaring er som din, det nytter ikke hva man sier/ forklarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert ikke politisk korrekt eller nok for ungenes trening eller noe i den dur, men jeg ville dratt på hytta og til Danmark.

Fatter ikke hvordan noe kan være så firkantet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert ikke politisk korrekt eller nok for ungenes trening eller noe i den dur, men jeg ville dratt på hytta og til Danmark.

Fatter ikke hvordan noe kan være så firkantet...

Da risikerer vi at hun har stilt på hver eneste lørdag (unntatt om en uke) i hele vinter og vår, og så kommer vi til mai og så sier ballettlæreren at hun ikke kan ta eksamen...

Jeg håper det ordner seg med at hun kan være hos ei av venninnene som også danser den helga, eller hos mormor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da risikerer vi at hun har stilt på hver eneste lørdag (unntatt om en uke) i hele vinter og vår, og så kommer vi til mai og så sier ballettlæreren at hun ikke kan ta eksamen...

Jeg håper det ordner seg med at hun kan være hos ei av venninnene som også danser den helga, eller hos mormor....

Det kan jo hende noen har samme problem en annen helg, slik at dere kan "bytte" overnatting?

Sønnen min furtet tidligere i uka fordi han ble degradert fra "treningsgruppe 1" i fotballen pga. for dårlig oppmøte på trening. Noe som ene og alene skyldes at han er på skitrening med samme idrettslag (og at fotball søndag kl. 15 ikke prioriteres så høyt de helgene skibakken lokker). Det samme gjelder de fleste av gutta som trener langrenn.

Men samtidig er det opplagt at de ikke kan ta ut noen førsteelver fra en treningsgruppe på 3 - 4 spillere (det fåtall som ikke driver vinteridrett), så jeg tenker det ordner seg når sesongen starter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes unødig firkantet ut. Dere kan ikke være de eneste som får problemer med et slikt opplegg.

Vil det nytte å ta en ny diskusjon på det?

Kan hun være hos noen andre mens dere skal på den hytteturen?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med henne for et par uker siden. Da var det flere helger som var vanskelige. Nå har vi gjort det vi kunne for å tilpasse (flyttet på en turhelg, avtalt overnatting hos min mor + overnatting hos ei venninne to av helgene vi skal reise bort), men de to siste klarer vi ikke å flytte på (vi har leid hytte sammen med en annen familie 4 timers kjøring herfra, og skal reise torsdag ettermiddag, tilbake søndag kveld + den Danmarksturen).

Den siste kommunikasjonen har vi hatt på mail, og hun var helt krystallklar på at hun ikke aksepterer to ganger borte. Mannen min sier at vi kan si at hun er syk når vi skal til Danmark, men jeg liker ikke det heller.... vanskelig å lyve, og la ungene forstå at vi gjør det. Dessuten kan vi risikere at ballettlæreren sier at da kan hun ikke ta eksamen. Hun har jo all makt.

Det er ingen foreldremøter, ingen fora der en kan ta opp slike ting. Vi får reglene, og må lystre dersom vi ønsker å være med på spillet.

Jeg er glad i ballett, og ser at det er en aktivitet jenta mi trives veldig godt med, men jeg synes dette opplegget var helt hårreisende.

''Det er ingen foreldremøter, ingen fora der en kan ta opp slike ting. Vi får reglene, og må lystre dersom vi ønsker å være med på spillet.''

Men dere betaler gjerne i dyre dommer for dette? Drives det etter prinsippet om at vi har nok av kunder å ta av?

Om foreldrene slår seg sammen, ville man kanskje hatt litt mer å si.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes unødig firkantet ut. Dere kan ikke være de eneste som får problemer med et slikt opplegg.

Vil det nytte å ta en ny diskusjon på det?

Kan hun være hos noen andre mens dere skal på den hytteturen?

mvh

Nå har jeg innfunnet meg med opplegget. Jenta er inneforstått med at hun mister én ekstraøving, mister halve den ene turen vi skal på, mister Danmarksturen og mister den siste hytteturen vi skal på. Hun skal få være hos den ene ballettvenninna hele den siste hytteturhelga vår, og de sa at dersom vi trengte pass til henne en helg til, var det helt greit for dem. Skal spørre min mor først, men hvis ikke hun kan, kommer jeg nok til å spørre ballettvenninna igjen.

Første øving var i dag, og det var strengt opplegg, mye strengere enn på de vanlige øvingene. Men eksamensjentene synes dette er veldig gøy, og de er velidg innstilt på å øve mye og ser frem til hele eksamensperioden.

Så nå har jeg svelgt det unna, og stiller gladelig opp.... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ingen foreldremøter, ingen fora der en kan ta opp slike ting. Vi får reglene, og må lystre dersom vi ønsker å være med på spillet.''

Men dere betaler gjerne i dyre dommer for dette? Drives det etter prinsippet om at vi har nok av kunder å ta av?

Om foreldrene slår seg sammen, ville man kanskje hatt litt mer å si.

mvh

'Men dere betaler gjerne i dyre dommer for dette? Drives det etter prinsippet om at vi har nok av kunder å ta av?''

Tja, det koster jo en del, men ikke så galt: 1200 kr for et halvår, 1500 kr for eksamen, og eksamenstøy (som hun kan bruke i 2-3 år) til ca 900 kr. Fotballen til sønnen koster mye mer når det kommer til både treningstøy, keeperhansker, fotballsko og ca 10 cup'er i løpet av året + alle kamper (som ikke koster penger, men tid) + treningsavgift.

På balletten er det eksamen ca annethvert år.

''Om foreldrene slår seg sammen, ville man kanskje hatt litt mer å si.''

Ja, men det er bare de som tar det mest seriøst som tar eksamen, de fleste trener bare vanlig. Av datteras parti på ca 20, kanskje 30, så er det bare 6 som skal ta eksamen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kjent ut.

Her er det ikke ballett, men en individuell konkurranseidrett med stort innslag av østeuropeiske trenere med høyt ambisjonsnivå.

Og vi har ei jente, som i tillegg til å faktisk ha talent. (Definitivt genetisk - Har ingenting med meg å gjøre!) er veldig veldig motivert.

Så ha, det spiser tiden vår. Du har min største sympati. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres kjent ut.

Her er det ikke ballett, men en individuell konkurranseidrett med stort innslag av østeuropeiske trenere med høyt ambisjonsnivå.

Og vi har ei jente, som i tillegg til å faktisk ha talent. (Definitivt genetisk - Har ingenting med meg å gjøre!) er veldig veldig motivert.

Så ha, det spiser tiden vår. Du har min største sympati. ;)

Takk takk.

Det hjalp å få ut frustrasjon her, prate litt med ei annen ballettmor, fått pratet mye med jenta mi og forstått hvor mye det betyr for henne å ta eksamen, den mailvekslingen med ballettlæreren (selv om ikke utfallet ble som jeg håper), samt oppstarten i dag, der jeg ser at det virkelig trengs mye øving både på ballettskolen og hjemme.

Så jeg har svelget det unna nå, og er innstilt på at vi skal få det itl. Men fremdeles leit at hun ikke får være med til Danmark. Rart å være på familietur uten henne - to ganger i vinter/vår....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'Men dere betaler gjerne i dyre dommer for dette? Drives det etter prinsippet om at vi har nok av kunder å ta av?''

Tja, det koster jo en del, men ikke så galt: 1200 kr for et halvår, 1500 kr for eksamen, og eksamenstøy (som hun kan bruke i 2-3 år) til ca 900 kr. Fotballen til sønnen koster mye mer når det kommer til både treningstøy, keeperhansker, fotballsko og ca 10 cup'er i løpet av året + alle kamper (som ikke koster penger, men tid) + treningsavgift.

På balletten er det eksamen ca annethvert år.

''Om foreldrene slår seg sammen, ville man kanskje hatt litt mer å si.''

Ja, men det er bare de som tar det mest seriøst som tar eksamen, de fleste trener bare vanlig. Av datteras parti på ca 20, kanskje 30, så er det bare 6 som skal ta eksamen.

mvh

Hvis det er bare 6 som skal ta eksamen er jo ikke dette akkurat noe som er påtvunget, det er et valg dere kan gjøre. Enten satser man eller så satser man ikke.

Hadde samme greie med guttungen her før han ble syk, de fleste helger var bundet opp av alpin-samling, -trening eller -renn. Dette hadde vi valgt, ungen var motivert, vi hadde betalt og sånn var opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er bare 6 som skal ta eksamen er jo ikke dette akkurat noe som er påtvunget, det er et valg dere kan gjøre. Enten satser man eller så satser man ikke.

Hadde samme greie med guttungen her før han ble syk, de fleste helger var bundet opp av alpin-samling, -trening eller -renn. Dette hadde vi valgt, ungen var motivert, vi hadde betalt og sånn var opplegget.

Ja, jeg er forsåvidt enig i det. Ble overrasket over at de var så få på eksamenstreningen i dag. De er tre i klassen som går sammen, og alle tre tar nå den mest avanserte eksamenen for sitt nivå - de er sikkert blitt påvirket av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...