Gjest HHP58 Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Jeg har altid hatt store problemer med å konsentrere meg.Jeg kjeder meg lett,og kan ikke gjøre en arbeidsoppgave i 1 mnd uten å kjede meg og bli lei.Jeg liker variasjon. Minner noen av dette om ADHD? Kan voksne ta ritalin om de er usikker på denne diagnosen? Hva skjer om jeg tar en lav dose ritalin? Kan jeg bli syk,eller sovner jeg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Ja, dette er typisk for adhd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Du skal aldri ta ritalin uten samråd med lege. Det er reseptbelagt, og leger trenger ekstra tillatelse for å skrive det ut. Så du må ikke eksprimentere med det selv. Du kan ha ADHD, men du gir for få opplysninger til å avgjøre det. ADHD utredninger er ganske omfattende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Du gir faktisk ofte inntrykk av å ha ADHD-problematikk, i måten du uttrykker deg skriftlig på (hopper fra det ene til det andre, drar inn mange temaer og detaljer på en gang, vanskelig å finne "tråden") og i hvordan du beskriver din livssituasjon. Voksne kan ha god nytte av Ritalin eller andre sentralstimulerende medisiner. Ikke alle reagerer på det, dog. For å få prøve ut medisiner må du ha diagnose, og for å få diagnose må du utredes. For å komme til utredning, må de ha henvisning fra din fastlege. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HHP58 Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Ja, dette er typisk for adhd. Når jeg var liten,sa de voksne at jeg hadde "lopper i blodet". Jeg har altid vært veldig ukonsentrert,og har aldri klart å holde på en jobb i mer enn 6 mnd,da må jeg bytte eller få andre oppgaver.På skolen satt jeg ofte ved vinduet og dagdrømte lenge. I voksen alder merker jeg meg at jeg har en barnslig instilling til mange ting,og "hater å være voksen".Jeg har problemer med å ta tak i problemer,og drømmer meg ofte bort i fatasien.Elsker faktisk fantacy mer enn både thriller og action nå.I tilegg til H.Potter.R.Herre og Game of Thrones,likte jeg meget godt trilogiien "The 10th kingdom" fra 2000 med John Larroquette,Rutger Hauer og Ed O'Neill.I dette fantasi-eventyret finnes 9 kongeriker.Vår virkelighet er den 10. Noen troll ønsker å ta over vår verden. Jeg klarer aldri å holde meg til bare ett emne og avsporer,da jeg ofte får ett "appropo". Skal nevne dette til legen ved neste time. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HHP58 Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Når jeg var liten,sa de voksne at jeg hadde "lopper i blodet". Jeg har altid vært veldig ukonsentrert,og har aldri klart å holde på en jobb i mer enn 6 mnd,da må jeg bytte eller få andre oppgaver.På skolen satt jeg ofte ved vinduet og dagdrømte lenge. I voksen alder merker jeg meg at jeg har en barnslig instilling til mange ting,og "hater å være voksen".Jeg har problemer med å ta tak i problemer,og drømmer meg ofte bort i fatasien.Elsker faktisk fantacy mer enn både thriller og action nå.I tilegg til H.Potter.R.Herre og Game of Thrones,likte jeg meget godt trilogiien "The 10th kingdom" fra 2000 med John Larroquette,Rutger Hauer og Ed O'Neill.I dette fantasi-eventyret finnes 9 kongeriker.Vår virkelighet er den 10. Noen troll ønsker å ta over vår verden. Jeg klarer aldri å holde meg til bare ett emne og avsporer,da jeg ofte får ett "appropo". Skal nevne dette til legen ved neste time. I går spiste jeg lite frokost,men drakk mye kaffe og mye sjokolade,minst 100 gram.Følte at jeg var "høy" i nesten 2 timer.Det endte med at jeg spiste en god lunsj og gikk meg en tur i kulda.Det forsvant etterhvert. Elsker kaker og søtsaker,og da spesielt bakervarer.Solskinns- boller,Brioche.Alle typer drops.(Hvor har det blitt av PP?) Før var jeg glad i salt også,men det har forsvunnet. ADHD? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 ''Jeg kjeder meg lett,og kan ikke gjøre en arbeidsoppgave i 1 mnd uten å kjede meg og bli lei.Jeg liker variasjon.'' Om du har ADHD eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men en trenger ikke ha noen diagnose for å mistrives med ensformige arbeidsoppgaver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Du gir faktisk ofte inntrykk av å ha ADHD-problematikk, i måten du uttrykker deg skriftlig på (hopper fra det ene til det andre, drar inn mange temaer og detaljer på en gang, vanskelig å finne "tråden") og i hvordan du beskriver din livssituasjon. Voksne kan ha god nytte av Ritalin eller andre sentralstimulerende medisiner. Ikke alle reagerer på det, dog. For å få prøve ut medisiner må du ha diagnose, og for å få diagnose må du utredes. For å komme til utredning, må de ha henvisning fra din fastlege. '' (hopper fra det ene til det andre, drar inn mange temaer og detaljer på en gang, vanskelig å finne "tråden") '' Dette har jeg også lagt merke til (uten at jeg kjenner ADHD-diagnosen i særlig grad), et eksempel finnes til og med i denne tråden, nemlig ''Elsker faktisk fantacy mer enn både thriller og action nå.I tilegg til H.Potter.R.Herre og Game of Thrones,likte jeg meget godt trilogiien "The 10th kingdom" fra 2000 med John Larroquette,Rutger Hauer og Ed O'Neill.I dette fantasi-eventyret finnes 9 kongeriker.Vår virkelighet er den 10. Noen troll ønsker å ta over vår verden.'' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 I går spiste jeg lite frokost,men drakk mye kaffe og mye sjokolade,minst 100 gram.Følte at jeg var "høy" i nesten 2 timer.Det endte med at jeg spiste en god lunsj og gikk meg en tur i kulda.Det forsvant etterhvert. Elsker kaker og søtsaker,og da spesielt bakervarer.Solskinns- boller,Brioche.Alle typer drops.(Hvor har det blitt av PP?) Før var jeg glad i salt også,men det har forsvunnet. ADHD? Typisk ADHD. Det med bakevarene fjernet all tvil! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Typisk ADHD. Det med bakevarene fjernet all tvil! *Flirer* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 I går spiste jeg lite frokost,men drakk mye kaffe og mye sjokolade,minst 100 gram.Følte at jeg var "høy" i nesten 2 timer.Det endte med at jeg spiste en god lunsj og gikk meg en tur i kulda.Det forsvant etterhvert. Elsker kaker og søtsaker,og da spesielt bakervarer.Solskinns- boller,Brioche.Alle typer drops.(Hvor har det blitt av PP?) Før var jeg glad i salt også,men det har forsvunnet. ADHD? At du blir høy etter å bøttet innpå med kaffe og sjokolade har neppe noe med ADHD å gjøre, men med koffein og sukker... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 At du blir høy etter å bøttet innpå med kaffe og sjokolade har neppe noe med ADHD å gjøre, men med koffein og sukker... Godt poeng, man bør teste om hyperaktiviteten også er der etter avholdenhet fra koffein og sukker. Men så er det det at disse stoffene er avhengighetsskapende :-o 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tamiria Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Kjenner meg mye igjen i det du skriver. Jeg er selv til utredning, hvor bl.a adhd vurderes. Har og ei søster som har fått diagnosen nå nylig og er i gang med utpøving av medisiner. Mine problem er konsentrasjonsvansker, motivasjonssvikt, oppmerksomhetssvikt. Sliter med å organisere meg selv, hus, barn ol. Kjeder meg fort, skifter interesser ofte. Hater utpreget rutinearbeid. Sent moden i forhold til jevnaldrende, og er nok barnslig i forhold til de på min alder. Sliter med depresjoner og sosial angst. Lavt selvbilde og selvtillitt. Kan holde noe fokus om det er ting som fenger/interessere meg. Men faller for bort om det undervises(prøver å studere)i noen jeg ikke helt forstår eller ikke liker så godt. Da er jeg kun fysisk tilstede i forelesningen, mentalt er jeg helt annet sted. Men til og med i fag jeg liker kan jeg har problemer med å lese selv og jobbe med faget. Sliter med å komme i gang, om jeg kommer i gang så blir det fort kaos i hodet mitt og føler det blir for mye info på engang jeg ikke klarer å sortere. Og jeg gir opp. Klarer ikke helt å forhold meg til ting som skal skje langt frem i tid, ikke før det er nært forestående og da blir det krisejobbing. Og det er ikke så bra. :/ Holder jeg på med noen jeg virkelig liker så kan jeg konsentrere meg, men dette og varer ikke evig og vi snakker om ting som ikke er mentalt krevende. Blir fort litt sånn: been there, done that, moved on. Ellers kan jeg ha diller(hadde ei dyr dille når minste jenta mi var baby). Kan og være impulsiv i forhold til å starte med nye ting, kjøp osv. Kan og bli veldig opphengt i ting jeg holder på med, f.eks se på serier. Da er det episode etter episode og sliter med å slutte av. Liker ikke å bli forstyrret da. Har og humørsvingninger så det holder, ekstremt lav frustrasjonsterskel. Men pga jeg er dame(litt andreledes for damer/jenter) så opptrere jeg ikke utenfor forvente atferdsnormer i det offentlige. Her spiller og sosialangsten min inn. Men de som kjenner meg godt vil se frustrasjonen min på en helt annen måte. Nå skal jeg opp på DPS på fredag, og da vil dem få info om min søsteres diagnose også(pga arvelghet, ikke uvanlig at flere i familien/slekta med samme diagnose) Min søster og jeg er veldig like, eneste er at jeg har mer svingninger i humør enn henne. Så får vi se hva dem ender med. Ellers kan jeg nevne at jeg og bruker lang tid på å sovne inn om kveldene, har indre uro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tamiria Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Kjenner meg mye igjen i det du skriver. Jeg er selv til utredning, hvor bl.a adhd vurderes. Har og ei søster som har fått diagnosen nå nylig og er i gang med utpøving av medisiner. Mine problem er konsentrasjonsvansker, motivasjonssvikt, oppmerksomhetssvikt. Sliter med å organisere meg selv, hus, barn ol. Kjeder meg fort, skifter interesser ofte. Hater utpreget rutinearbeid. Sent moden i forhold til jevnaldrende, og er nok barnslig i forhold til de på min alder. Sliter med depresjoner og sosial angst. Lavt selvbilde og selvtillitt. Kan holde noe fokus om det er ting som fenger/interessere meg. Men faller for bort om det undervises(prøver å studere)i noen jeg ikke helt forstår eller ikke liker så godt. Da er jeg kun fysisk tilstede i forelesningen, mentalt er jeg helt annet sted. Men til og med i fag jeg liker kan jeg har problemer med å lese selv og jobbe med faget. Sliter med å komme i gang, om jeg kommer i gang så blir det fort kaos i hodet mitt og føler det blir for mye info på engang jeg ikke klarer å sortere. Og jeg gir opp. Klarer ikke helt å forhold meg til ting som skal skje langt frem i tid, ikke før det er nært forestående og da blir det krisejobbing. Og det er ikke så bra. :/ Holder jeg på med noen jeg virkelig liker så kan jeg konsentrere meg, men dette og varer ikke evig og vi snakker om ting som ikke er mentalt krevende. Blir fort litt sånn: been there, done that, moved on. Ellers kan jeg ha diller(hadde ei dyr dille når minste jenta mi var baby). Kan og være impulsiv i forhold til å starte med nye ting, kjøp osv. Kan og bli veldig opphengt i ting jeg holder på med, f.eks se på serier. Da er det episode etter episode og sliter med å slutte av. Liker ikke å bli forstyrret da. Har og humørsvingninger så det holder, ekstremt lav frustrasjonsterskel. Men pga jeg er dame(litt andreledes for damer/jenter) så opptrere jeg ikke utenfor forvente atferdsnormer i det offentlige. Her spiller og sosialangsten min inn. Men de som kjenner meg godt vil se frustrasjonen min på en helt annen måte. Nå skal jeg opp på DPS på fredag, og da vil dem få info om min søsteres diagnose også(pga arvelghet, ikke uvanlig at flere i familien/slekta med samme diagnose) Min søster og jeg er veldig like, eneste er at jeg har mer svingninger i humør enn henne. Så får vi se hva dem ender med. Ellers kan jeg nevne at jeg og bruker lang tid på å sovne inn om kveldene, har indre uro. Husker og at min mor alltid sa at jeg hadde lopper i blod og kvikksølv i rompa som barn, og skravlet hull i hodet på folk. Dagdrømmende. Klarte meg ok i fag på skolen på barneskolen. Opp til ca 7klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.