Gå til innhold

hvordan unngå brystbetennelse


Gjest mmm

Anbefalte innlegg

Nå har jeg nettopp fått mitt andre barn, og ønsker desperat å unngå brystbetennelse (hvilket jeg hadde 6 av forrige gang..) Jeg kan de fleste knepene, tror jeg, men har et spm..:

Jeg har enorme mengder melk, og hver gang babyen suger på det ene brystet, tømmer det andre seg også(fyller som regel opp en slik kopp som er til å sette på puppen..) Jeg tenker som så at dette er greit for da stuver det seg forhåpentligvis ikke melk i brystene. Eller bør jeg holde for brystvorten og stoppe melken i det andre brystet, da denne tømmingen kan være med på å opprettholde en for stor melkeproduksjon?? Brystvorten blir jo ikke stimulert, så kanskje det ikke har så mye å si..?

Dessuten, leste et sted at lecitin skal være bra mor brystbetennelse..Hvorfor? Har kjøpt kapsler, 5oo mg, hvor mye skal jeg ta?

Takker for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære mmm. Fortsett som du gjør. Ungå å gå med oversfylte bryst for lenge om gangen,

Gi et bryst ferdig først før du eventuellt tilbyr det andre hvis barnet ønsker mere. Ungå såre brystknopper, masser ut litt melk først så barnet får godt tak. såre brystknopper er inngangsport for bakterier. Kjenner du tendens til tilstopping, er hyppig tømming løsningen på kort sikt og så trappe ned melkeproduksjonen på lang sikt. Å styrke sitt eget immunforsvar med å få i seg allsidig mat, frukt og grønnt og ikke glemme A-D vitaminer, kan ha betydning. Naturmedisinpreparater anbefales det å være tilbakeholden med når man ammer, da overgang i morsmelk er lite forsket på og man kan av den grunn ikke utelukke at det er skadelig. Noen løser problemet med å gi overskuddsmelk til morsmelksentralen ved nermeste fylkessykehus, som brukes til syke barn. P-piller kan for noen redusere produksjonen. Jeg kan ikke finne noe forskning om lecitin i forhold til brystbetendelse. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå å bli kald på hendene!

Ikke hent noe i fryseren uten å ta på votter og jakke. Heng ikke opp våte klær og ha alltid på hansker/votter ute.

Bruk alltid ullinnlegg og skift ofte. Bruk ullundertøy ute.

Dette var rådene gamlejordmoren alltid kom med. KAlde hender går rett i puppene!

Lykke til. Brystbetennelse er bare pyton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå å bli kald på hendene!

Ikke hent noe i fryseren uten å ta på votter og jakke. Heng ikke opp våte klær og ha alltid på hansker/votter ute.

Bruk alltid ullinnlegg og skift ofte. Bruk ullundertøy ute.

Dette var rådene gamlejordmoren alltid kom med. KAlde hender går rett i puppene!

Lykke til. Brystbetennelse er bare pyton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...