Gjest blir straffet for lidelsen Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Ble inspirert av tråden om matallergi og gebursdager. Mitt barn blir sjelden invitert og jeg er sikker på det skyldes matallergien. I et tilfelle så var det et barn som hadde gebursdag. Dette var et barn i klassen til mitt barn og som mitt barn lekte en god del med. Men mitt barn ble som vanlig ikke invitert. Ser at moren skrev at de skulle ha stort selskap med 15 barn av samme kjønn. Jeg vurderte sterkt å ringe for å høre om det var riktig at mitt barn ikke ble invitert, om innbydelsen kanskje kunne kommet bort i posten eller noe. dette hadde jeg lyst til for å se reaskjonen og om det skulle være kommet bort så var det jo greit å få det oppklart. Jeg gjorde det ikke den gang, men skal manne meg opp til å gjøre det neste gang. Håper jeg tørr. Hvordan ville du reagert om noen ringte og du ikke hadde invitert? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blir straffet for lidelsen Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Det var på fb jeg så moren skrev om gebursdagen. Mitt barn er av samme kjønn og går i samme klasse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Hvor stor er klassen / gruppa på skolen, da? Hvis de er 12 gutter i klassen og hun skriver på FB at det kommer 15, er det jo ikke urimelig å tro at alle i gruppa er invitert. Men nå som det mange steder ikke er klasseinndeling lenger, kan det jo være 40 gutter på trinnet som i utgangspunktet er aktuelle, og da må man jo gjøre et valg. Jeg hadde kanskje spurt en annen mor innenfor gruppa som jeg kjente godt, altså om hennes sønn var invitert, før jeg evt. kontaktet vertskapet (og da på en veldig uformell og lite streng måte). Jeg ville også sjekket med en annen hvordan invitasjonene har gått ut. Det virker mer rimelig at man har mistet en lapp som ble delt ut på skolen, enn at en mailinvitasjon eller noe som ble sendt pr. brev, har forsvunnet. Jeg har faktisk en gang spurt på e-post om invitasjonen var blitt borte, det var mens de gikk på SFO og det var mye rot. Men det var like mye for å melde forfall - typen "hvis Jonas ikke er invitert, er det helt greit - men hvis han ER invitert og har rotet bort lappen, så kan han dessverre ikke komme fordi vi er bortreist den helgen". Det viste seg at alle gutta _var_ invitert. Men jeg legger ikke all verden i disse bursdagsgreiene, så jeg hadde forsøkt å ikke lage noen kjempesak av det. Som nevnt i den andre tråden - kanskje du har noe å vinne på å informere alle, hvis du tror det handler om maten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blir straffet for lidelsen Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Hvor stor er klassen / gruppa på skolen, da? Hvis de er 12 gutter i klassen og hun skriver på FB at det kommer 15, er det jo ikke urimelig å tro at alle i gruppa er invitert. Men nå som det mange steder ikke er klasseinndeling lenger, kan det jo være 40 gutter på trinnet som i utgangspunktet er aktuelle, og da må man jo gjøre et valg. Jeg hadde kanskje spurt en annen mor innenfor gruppa som jeg kjente godt, altså om hennes sønn var invitert, før jeg evt. kontaktet vertskapet (og da på en veldig uformell og lite streng måte). Jeg ville også sjekket med en annen hvordan invitasjonene har gått ut. Det virker mer rimelig at man har mistet en lapp som ble delt ut på skolen, enn at en mailinvitasjon eller noe som ble sendt pr. brev, har forsvunnet. Jeg har faktisk en gang spurt på e-post om invitasjonen var blitt borte, det var mens de gikk på SFO og det var mye rot. Men det var like mye for å melde forfall - typen "hvis Jonas ikke er invitert, er det helt greit - men hvis han ER invitert og har rotet bort lappen, så kan han dessverre ikke komme fordi vi er bortreist den helgen". Det viste seg at alle gutta _var_ invitert. Men jeg legger ikke all verden i disse bursdagsgreiene, så jeg hadde forsøkt å ikke lage noen kjempesak av det. Som nevnt i den andre tråden - kanskje du har noe å vinne på å informere alle, hvis du tror det handler om maten. De er 9 gutter i klassen. Men dette var også en gutt som min gutt lekte mye med. Han leker en del med ham enda men ikke like mye som før. Jeg synes ikke det er ok at mitt aldri skal bli invitert mens bestevennene stadig fortelle at de skal i selskap. For det har jeg overhørt noen ganger. Den ene bestevennen har sluttet å si han skal i selskap, trolig fordi moren hans vet hvor vondt dette er for mitt barn. Skulle heller ønske at det ikke fantes noe som het gebursdagselskap i det hele tatt når verden er som den er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Jeg hadde blitt satt ut, men sikkert sagt hva som sant er etter å ha summet meg litt. Nå er dette uansett lite sannsynlig, for jeg er av den oppfatning av at man inviterer ALLE, eller to-tre. Punktum. Men er du sikker på at det er cøliakien som gjør at barnet ditt ikke blir bedt? Nå mener jeg ikke å være superekkel, men jeg har lest i den andre tråden å mener å spore mere enn litt offermentalitet i innleggene dine, på vegnet av barnet. Offermentalitet og martyrisme kler ingen. Er du sikker på at du ikke overfører noen av disse følelsene på barnet ditt, og at dette kan være deler av årsaken til at h*n ike blir bedt? I såfall lar du jo barnet ditt ta støyten, og bli nærtagen og sår, der det egentlig er du som er det.. Nå hadde det kosta meg lite å lage spesialkost til noen med særskilte problemer for en bursdagsskyld, men jeg er sikker på de voksne er de som reagerer MEST på kanskje å ha med noe sjøl, og å spise noe annet. Tror ungene er opptatt av å leke og ha det gøy jeg, ikke hvem som har lagd hva, og at alle spiser likt, bare alle får noe snopers. Jeg mener problemstillingen er delvis oppkonstruert av voksne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blir straffet for lidelsen Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Jeg hadde blitt satt ut, men sikkert sagt hva som sant er etter å ha summet meg litt. Nå er dette uansett lite sannsynlig, for jeg er av den oppfatning av at man inviterer ALLE, eller to-tre. Punktum. Men er du sikker på at det er cøliakien som gjør at barnet ditt ikke blir bedt? Nå mener jeg ikke å være superekkel, men jeg har lest i den andre tråden å mener å spore mere enn litt offermentalitet i innleggene dine, på vegnet av barnet. Offermentalitet og martyrisme kler ingen. Er du sikker på at du ikke overfører noen av disse følelsene på barnet ditt, og at dette kan være deler av årsaken til at h*n ike blir bedt? I såfall lar du jo barnet ditt ta støyten, og bli nærtagen og sår, der det egentlig er du som er det.. Nå hadde det kosta meg lite å lage spesialkost til noen med særskilte problemer for en bursdagsskyld, men jeg er sikker på de voksne er de som reagerer MEST på kanskje å ha med noe sjøl, og å spise noe annet. Tror ungene er opptatt av å leke og ha det gøy jeg, ikke hvem som har lagd hva, og at alle spiser likt, bare alle får noe snopers. Jeg mener problemstillingen er delvis oppkonstruert av voksne. Skjønner ikke at dette har noe med offermentalitet å gjøre. Jeg synes det er trist at mitt barn blir holdt utenfor geburdager. Men jeg skal ikke klage. H"n har bestevenner og blir ikke mobbet. Trives på skolen og alt det. Men når det kommer til gebursdager så blir han holdt utenfor. Kan saktens prøve å gi blaffen i det og si til han at dette gjør ingen verdens ting. Men tror neppe det gjør det lettere for ham. Du hadde kanskje ikke likt det selv om det var ditt barn som stadig fikk høre at bestevennene skulle i selskap men ikke ditt barn? Mitt barn blir svært glad de få gangene han blir invitert. Jeg blir helt rørt selv når det endelig er kommet en invitasjon. Er glad det finnes noen som tenker litt på andre også som desverre ikke har fått det like enkelt som andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Selv ikke jeg, ego-tonie, ville latt være å invitere et barn av slike grunner. Jeg ville kanskje droppet kaker, men jeg hadde invitert. Er du helt sikker på at det er grunnen, da? Noen inviterer bare et lite utvalg av de som står barnet nærmest, og noen inviterer kanskje bare ungene i gata. Jeg hadde sagt som det var hvis noen ringte for å spørre. Det synes jeg er helt greit, og mye bedre enn at de går rundt og tygger på det og trekker feil slutninger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blir straffet for lidelsen Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Selv ikke jeg, ego-tonie, ville latt være å invitere et barn av slike grunner. Jeg ville kanskje droppet kaker, men jeg hadde invitert. Er du helt sikker på at det er grunnen, da? Noen inviterer bare et lite utvalg av de som står barnet nærmest, og noen inviterer kanskje bare ungene i gata. Jeg hadde sagt som det var hvis noen ringte for å spørre. Det synes jeg er helt greit, og mye bedre enn at de går rundt og tygger på det og trekker feil slutninger. Det er ingen som vil innrømme at de ikke inviterer barn med matallergi, selv om det er det som skjer. Jeg kan ikke i se noen andre grunner enn dette men kan ikke påstå det heller. Jeg var dum og takket de som av høflighet sa de kunne lage maten selv. Så nå skal jeg gjøre det helt tydelig at det ikke skal bli noe ekstra bry. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Jeg kan faktisk ikke svare på hvordan jeg hadde reagert, for det er en utenkelig situasjon. Vi ekskluderer ikke enkelte barn. Og ja, jeg lager allergimat, men jeg må innrømme at jeg ble veldig lei meg i 1.kl da foreldre ikke informerte og jeg ikke hadde melkefri mat klar, jeg tilbød jo både det ene og det andre alternativet, men det ville jo ikke barnet ha. Hadde jeg visst det hadde jeg selvsagt ordnet. Huff, så leit for barnet ditt. Og for deg. Jeg hadde kanskje spurt om det var forglemmelse jeg også, for når det er så synlig som du sier så bør noen si noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blir straffet for lidelsen Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 [quote name=Shira )' timestamp='1359990466' post='4865219] Jeg kan faktisk ikke svare på hvordan jeg hadde reagert, for det er en utenkelig situasjon. Vi ekskluderer ikke enkelte barn. Og ja, jeg lager allergimat, men jeg må innrømme at jeg ble veldig lei meg i 1.kl da foreldre ikke informerte og jeg ikke hadde melkefri mat klar, jeg tilbød jo både det ene og det andre alternativet, men det ville jo ikke barnet ha. Hadde jeg visst det hadde jeg selvsagt ordnet. Huff, så leit for barnet ditt. Og for deg. Jeg hadde kanskje spurt om det var forglemmelse jeg også, for når det er så synlig som du sier så bør noen si noe. Takk for støtten :-) Ja jeg har lyst til å ringe neste gang det skjer. Kanskje mest for at de skal få et hint om at dette ikke er pent gjort. Håper da det skal få de til å tenke og gi de litt dårlig samvittighet slik at de bedrer seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Det er ingen som vil innrømme at de ikke inviterer barn med matallergi, selv om det er det som skjer. Jeg kan ikke i se noen andre grunner enn dette men kan ikke påstå det heller. Jeg var dum og takket de som av høflighet sa de kunne lage maten selv. Så nå skal jeg gjøre det helt tydelig at det ikke skal bli noe ekstra bry. Hvis jeg var deg ville jeg ringt og spurt hvorfor barnet ikke ble bedt. Da slipper du å gruble på dette. Har du rett kan det jo være at de nekter, men de jeg vil tro det øker sjansene for at han eller hun blir bedt neste gang.Tar du feil er det bra at du finner det ut. Dumt at de blir mistenkt for å være tankeløse eller egoistiske hvis de ikke er det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest evegelanen Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Om noen hadde ringt og spurt om hvorfor han/hun ikke ble bedt i bursdagen min, ville det vært kroken på døra for videre kontakt evt bursdagsinvitasjoner. Jeg trenger ikke stå til rette for noen om hvem jeg ber i et selskap eller ikke. Det ville aldri falt meg inn å ringe til en bekjent for å spørre om hvorfor jeg ikke ble bedt til han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Om noen hadde ringt og spurt om hvorfor han/hun ikke ble bedt i bursdagen min, ville det vært kroken på døra for videre kontakt evt bursdagsinvitasjoner. Jeg trenger ikke stå til rette for noen om hvem jeg ber i et selskap eller ikke. Det ville aldri falt meg inn å ringe til en bekjent for å spørre om hvorfor jeg ikke ble bedt til han. Men det er jo ikke ungen sin skyld da..:S Selvom jeg synes mor her kommer med mange rare anklager, mistanker, og syner en ganske tydlig offermentalitet og skuffer den over på barnet sitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Takk for støtten :-) Ja jeg har lyst til å ringe neste gang det skjer. Kanskje mest for at de skal få et hint om at dette ikke er pent gjort. Håper da det skal få de til å tenke og gi de litt dårlig samvittighet slik at de bedrer seg. Vær litt taktisk, var blid, ellers kan du skape mer trøbbel enn nyttig tror jeg. Det er jo for barnet sitt beste dette, og vi er så såre når det er barna våre (og det skal vi være!), men vi fanger flere fluer med honning enn eddik. Skjønner du hva jeg mener? Det er ikke alltid en kan be alle barna, men om det er slik at ditt barn er den eneste som ikke blir bedt, gang på gang, da er det jo ikke greitt! Og om det er pga allergi. Da ville jeg fulgt laban (?) sitt råd om en mail med info om at det ikke er vanskelig osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest evegelanen Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Men det er jo ikke ungen sin skyld da..:S Selvom jeg synes mor her kommer med mange rare anklager, mistanker, og syner en ganske tydlig offermentalitet og skuffer den over på barnet sitt. Det er selvsagt ikke ungen sin skyld. Men det må være en utrolig skrullete mor som bare kan tenke tanken på å ta en slik telefon. Skrullete mødre er ikke bra for barna sine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blir straffet for lidelsen Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Men det er jo ikke ungen sin skyld da..:S Selvom jeg synes mor her kommer med mange rare anklager, mistanker, og syner en ganske tydlig offermentalitet og skuffer den over på barnet sitt. Du får tenke hva du vil om meg. Men jeg ser som sagt ingen andre forklaringer. Er det noramlt å komme i 2 gebursdager i løpet av et år når du selv har invitert 15-20 barn av samme kjønn ved hver eneste gebursdag? Har du en annen forklaring enn matallergien? Jeg håper at de som vet med seg selv at de ikke inviterer barn med matallergi, tenker seg om neste gang. Da har det kanskje kommet noe godt ut av diskusjonen. Jeg vet om andre som opplever akkuratt det samme som oss også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Jeg mener ikke å være kjip men jeg har virkelig vanskeligheter for å tro at _flere_ foreldre unnlater å be sønnen din, som den eneste personen, pga matallergien hans. Det virker bare helt absurd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Også allergiker Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Du får tenke hva du vil om meg. Men jeg ser som sagt ingen andre forklaringer. Er det noramlt å komme i 2 gebursdager i løpet av et år når du selv har invitert 15-20 barn av samme kjønn ved hver eneste gebursdag? Har du en annen forklaring enn matallergien? Jeg håper at de som vet med seg selv at de ikke inviterer barn med matallergi, tenker seg om neste gang. Da har det kanskje kommet noe godt ut av diskusjonen. Jeg vet om andre som opplever akkuratt det samme som oss også. Er det normalt å se på matallergi som en lidelse? Og manglende invitasjoner som en straff? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Du får tenke hva du vil om meg. Men jeg ser som sagt ingen andre forklaringer. Er det noramlt å komme i 2 gebursdager i løpet av et år når du selv har invitert 15-20 barn av samme kjønn ved hver eneste gebursdag? Har du en annen forklaring enn matallergien? Jeg håper at de som vet med seg selv at de ikke inviterer barn med matallergi, tenker seg om neste gang. Da har det kanskje kommet noe godt ut av diskusjonen. Jeg vet om andre som opplever akkuratt det samme som oss også. ''Men jeg ser som sagt ingen andre forklaringer. Er det noramlt å komme i 2 gebursdager i løpet av et år når du selv har invitert 15-20 barn av samme kjønn ved hver eneste gebursdag? Har du en annen forklaring enn matallergien? '' Jeg ville ha antatt at forklaringen var at barnet ikke var blant de mest populære barna i aldersgruppen, og at uflaks hadde gjort at han stadig ble prioritert vekk fra invitasjonslista. Har vanskelig for å tro at årsaken er matallergi. Jeg ville ikke ha ringt andre foreldre, men kanskje snakket med barnets lærer og spørre om hvordan det går sosialt på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Jeg tror jeg hadde fortalt om hva matallergien innebærer på et foreldremøte. Hvis ungen går i 1./2.-klasse hadde jeg også bedt klassekontakten ta opp bursdags"regler" på generell basis, det har vært tema på foreldremøter i begge mine barns klasser tidlig på barneskolen. Eentlig er sånne strikte bursdagsregler litt for rigide, men det kan være greit at det er snakket om i plenum blandt foreldrene. Er dette et eldre barn (dvs over 10 år) er det helt vanlig at man ber færre/andre barn i bursdag enn klassekameratene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.