Gå til innhold

Invitasjoner til gebursdager

Gjest blir straffet for lidelsen

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt

''Men jeg ser som sagt ingen andre forklaringer. Er det noramlt å komme i 2 gebursdager i løpet av et år når du selv har invitert 15-20 barn av samme kjønn ved hver eneste gebursdag? Har du en annen forklaring enn matallergien?

''

Jeg ville ha antatt at forklaringen var at barnet ikke var blant de mest populære barna i aldersgruppen, og at uflaks hadde gjort at han stadig ble prioritert vekk fra invitasjonslista. Har vanskelig for å tro at årsaken er matallergi.

Jeg ville ikke ha ringt andre foreldre, men kanskje snakket med barnets lærer og spørre om hvordan det går sosialt på skolen.

Jeg er veldig enig med deg. Klokt skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selvsagt ikke ungen sin skyld.

Men det må være en utrolig skrullete mor som bare kan tenke tanken på å ta en slik telefon. Skrullete mødre er ikke bra for barna sine.

Virker som du føler deg truffet. Jeg forstår det er ubehagelig men samvittigheten bør kanskje vekkes hos noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Virker som du føler deg truffet. Jeg forstår det er ubehagelig men samvittigheten bør kanskje vekkes hos noen.

Jeg synes at du skal lese svaret frosken ga deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får tenke hva du vil om meg. Men jeg ser som sagt ingen andre forklaringer. Er det noramlt å komme i 2 gebursdager i løpet av et år når du selv har invitert 15-20 barn av samme kjønn ved hver eneste gebursdag? Har du en annen forklaring enn matallergien?

Jeg håper at de som vet med seg selv at de ikke inviterer barn med matallergi, tenker seg om neste gang. Da har det kanskje kommet noe godt ut av diskusjonen. Jeg vet om andre som opplever akkuratt det samme som oss også.

Hvis han virkelig bare blir invitert tilbake av 2 av 15-20 barn tror jeg det må ligge noe annet bak. Det er ganske spesielt. Tror du heller bør se litt på andre mulige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du skal lese svaret frosken ga deg.

Jeg har lest svaret. Ikke noe tyder på at h"n er upopulær. Har kun fått positive tilbakemeldinger. Han har flere venner og et par han leker mest med. Har poengtert dette tidleigere også, så gadd først ikke gjenta. Men nå får dere det igjen siden jeg skrev om dette i den forrige tråden ang. gebursdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
tzatziki1365380058

Om noen hadde ringt og spurt om hvorfor han/hun ikke ble bedt i bursdagen min, ville det vært kroken på døra for videre kontakt evt bursdagsinvitasjoner. Jeg trenger ikke stå til rette for noen om hvem jeg ber i et selskap eller ikke.

Det ville aldri falt meg inn å ringe til en bekjent for å spørre om hvorfor jeg ikke ble bedt til han.

Det er jo litt forskjell på voksenbursdag og barnebursdag, da.

De fleste skoler har jo "regler" for bursdagsfeiring. De kan jo ikke tvinge noen, men det pleier å være ganske greie føringer på hva som er greit, feks at man skal invitere alle jentene i klassen, eller maks halvparten, at man aldri skal utelate en person osv osv osv.

Et år var datteren min den eneste som ikke ble invitert i bursdagen til ei jente i klassen. Bursdagsinvitasjonene ble delt ut på skolen, og det var temmelig sårt, det hele,. Og det brøt fullstendig med alle føringer. Da husker jeg mannen min ringte for å høre om det virkelig var sånn at datteren vår ikke var invitert, eller om det var gjort en feil. Mora til dette bursdagsbarnet ble fryktelig lei seg, for det var naturligvis gjort en feil,

Dersom noen virkelig mener å invitere feks 19 av 20 i en klasse, synes jeg de fortjener å få høre fra den ene som ikke er invitert. Så lite hensyn går det ikke an å ta. Og det hadde vært mye viktigere for meg å markere at sånn oppførsel er fullstendig håpløs, enn det hadde vært at vi ikke hadde blitt invitert neste gang (heller). Folk som oppfører seg til de grader tåpelig, fortjener å få høre det.

Når det gjelder trådstarter, og dette barnet som ikke blir invitert, så er det en kjent problemstilling. De fleste forholder seg til disse føringene om at man feks maks skal invitere halvparten av gutta eller jentene, men det viser seg jo ofte at det er de samme som går igjen og ikke blir invitert fra gang til gang. Da hjelper det lite at reglene er fulgt. Ikke at jeg ser noen løsning på akkurat den problemstillingen, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ringt som du foreslår. Bare gitt meg ut for å være litt dum og blond og sagt at du ville høre om invitasjonen hadde kommet bort. Også synes jeg du skal ringe lærer i morgen og forklare problemet.

Jeg kunne aldri drømt om å ikke invitere et barn på grunn av matallergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen hadde ringt og spurt om hvorfor han/hun ikke ble bedt i bursdagen min, ville det vært kroken på døra for videre kontakt evt bursdagsinvitasjoner. Jeg trenger ikke stå til rette for noen om hvem jeg ber i et selskap eller ikke.

Det ville aldri falt meg inn å ringe til en bekjent for å spørre om hvorfor jeg ikke ble bedt til han.

Du hadde kanskje spurt til slutt om ingen inviterte deg lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cinnamongirl

Det er jo litt forskjell på voksenbursdag og barnebursdag, da.

De fleste skoler har jo "regler" for bursdagsfeiring. De kan jo ikke tvinge noen, men det pleier å være ganske greie føringer på hva som er greit, feks at man skal invitere alle jentene i klassen, eller maks halvparten, at man aldri skal utelate en person osv osv osv.

Et år var datteren min den eneste som ikke ble invitert i bursdagen til ei jente i klassen. Bursdagsinvitasjonene ble delt ut på skolen, og det var temmelig sårt, det hele,. Og det brøt fullstendig med alle føringer. Da husker jeg mannen min ringte for å høre om det virkelig var sånn at datteren vår ikke var invitert, eller om det var gjort en feil. Mora til dette bursdagsbarnet ble fryktelig lei seg, for det var naturligvis gjort en feil,

Dersom noen virkelig mener å invitere feks 19 av 20 i en klasse, synes jeg de fortjener å få høre fra den ene som ikke er invitert. Så lite hensyn går det ikke an å ta. Og det hadde vært mye viktigere for meg å markere at sånn oppførsel er fullstendig håpløs, enn det hadde vært at vi ikke hadde blitt invitert neste gang (heller). Folk som oppfører seg til de grader tåpelig, fortjener å få høre det.

Når det gjelder trådstarter, og dette barnet som ikke blir invitert, så er det en kjent problemstilling. De fleste forholder seg til disse føringene om at man feks maks skal invitere halvparten av gutta eller jentene, men det viser seg jo ofte at det er de samme som går igjen og ikke blir invitert fra gang til gang. Da hjelper det lite at reglene er fulgt. Ikke at jeg ser noen løsning på akkurat den problemstillingen, altså.

''Dersom noen virkelig mener å invitere feks 19 av 20 i en klasse, synes jeg de fortjener å få høre fra den ene som ikke er invitert. Så lite hensyn går det ikke an å ta. Og det hadde vært mye viktigere for meg å markere at sånn oppførsel er fullstendig håpløs, enn det hadde vært at vi ikke hadde blitt invitert neste gang (heller). Folk som oppfører seg til de grader tåpelig, fortjener å få høre det.''

HELT enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Sikkert ikke "lidelsen" (for en ting å kalle en matalllergi!) som ligger til grunn, men noe annet.

Kanskje barnet ditt ikke fungerer så fint i større besøk? Har observert hos mine barns klassekammerater at enkelte kjempegreie barn blir en stressfaktor i bursdagsbesøk.

Hos vår eldste (nå snart 14) var det aldri noe problem med invitasjoner. Hennes klassetinn var delt i klasser a 20 elever. Der inviterte man hele klassen eller alle jentene/ alle guttene. (Eller to- tre stykker.) Men så har skolen bestemt at alle skal gå på trinnløsninger! Våre to yngre barn- 5 og 3 klasse er på trinn med drøyt 60 barn hver. De sjonglerer mellom storgrupper, grønngrupper, rødgrupper, smågrupper, romgrupper osv. De færreste har oversikt...... I høst endret de romgruppene, som kanskje var den mest klasseliknende inndelingen.

Hvem inviterer man nå?

Storesøster hadde fellesbursdag med to andre i innleid lokale. Alle på trinnet + noen nabobarn ble invitert. 60 gjester til sammen. Lillesøster- vi prøvde alle mulige kombinasjoner, men alt ble feil. 30 jenter har vi ikke plass til. Rødgruppen har 13 jenter- men de hun leker mest med går i blågruppen. Romgruppen har 15 jenter, men hun leker mye mad andre. Havnet på 23- 24 - og dermed "bare 8-9" som ikke skulle inviteres. Fasiten ble 3 veninner fra klassen, en fra nabolaget og minibesøk.

Hun ble samme uken invitert i en stor bursdag til en på trinnet som jeg aldri har sett eller hørt om før..... Der var ikke alle invitert, men vår datter var blant de utvalgte 25....,

Jeg tror at disse trinnmodellene osv. gjør at mange barn aldri blir invitert, for veldig få kan invitere alle, da blir det en utvelgeseprosess. Noen barn er rett og slett ikke populære og havner på stryklisten gang på gang.

Eldstemann var i mange bursdager gjennom året. De to andre er kanskje i 7- 8 hver.

Ved klasseinndeling er det helt OK å si alle eller ingen. Eller max halvparten av jentene/ guttene osv. Da er det forståelig for alle og høyst sannsynlig vil alle bli invitert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...