Gå til innhold

Psyk tante for barna mine?

Gjest Lillesøsteren

Anbefalte innlegg

Gjest Lillesøsteren

Denne helgen tok eg sjansen. Eg tok mine to prinsesser til stedet søsteren min bor. Hun fylte år i Desemer, eg fyller neste uke. Søsteren min har vært på avrusning i okt/november i 2012, og klarte seg godt igjennom julen. Døtrene mine (8 og 12 år) er noen fantastiske jenter, og såg forbi utseendet hennes. Hun var den siste de snakket om når de la seg, og den første da de stod opp. De likte henne, og syntes hun var kjempe snill.

Eg selv fikk nok en annen opplevelse. I netthinnen min sitter knekt brille med masse tape, råtne og brune tenner, flekkete klær, pilatesball til mage og gørr-skitne negler. Da vi spilte spill, glemte eg utseendet hennes. Da kunne eg skimte den storesøsteren eg kjente. Hun var rusfri denne helgen, og virket til å kose seg. Selv følte eg svimmelhet og vemmelse.

Da vi kom hjem igjen, sov eg så og si momentant, og nå 3. dagen er eg litt "utenfor". Hva tenker du, som er pårørende. Er dette bra å presentere for ungene mine. Hun minste min møtte søsteren min for første gang, hun eldste husker ikke forrige gang. Hvordan takler eg dette? Kan man si til en psyk person at hun ser forferdelig ut, at det var en skam med oppmøte med skitne klær?

Er eg overfladisk? Er eg en vond person som vurderer å ikke la henne møte barna mine igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror barna dine så tante. Du så en rusmisbruker.

Så lenge hun er nykter og ter seg som folk ser jeg ikke noen grunn til å ikke la henne treffe dem av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som teller er hvordan hun oppførte seg.

Men selvfølgelig er det forferdelig å se noen man er glad i i en slik tilstand.

Synes det er greit at barna dine får erfare hvem tante er, ikke bare høre om henne. Og det kan hende de har gjort en erfaring som vil gjøre dem mindre fordomsfulle mhp utseende.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør så absolut lade dine barn møde sin tante. Og jo oftere jo bedre. Så længe tante er snill og venlig mod dem, så har tantebarna efter min mening kun fordele af at være sammen med tante.

Det kan godt hænde at du synes det er uhygienisk og tildels ubehageligt. Men for dine børn så må hovedfokus være på at de lærer hende at kende. Så kan de tids nok bygge op sine fordomme mod rusmiddelbrukere når de bliver ældre. Men vær der sammen med dem, og vær klar til at snakke om oplevelserne når I kommer hjem igen.

De allerfleste barn vokser af at have forskellige oplevelser, og de trænger ikke at beskyttes mod de som ikke er helt A4, sålænge de har sine egne forældre som støtte til at bearbejde sine oplevelser og tjekke ud hvad som er normalt og hvad som måske opleves som lidt anderledes når de besøger tante. Det gør dem kun bedre forberedt til at møde resten af verden efterhåndens om de bliver større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Så flott at barna dine får sjansen til å se litt av "de mørke siden av livet"! Det er noe de trolig vil lære mye av fordi det vil gi dem muligheten til å reflektere (og det får man smarte barn av!).

Jeg ville latt barna treffe tante så sant hun ikke var rusa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...