Gå til innhold

Er dette overgrep NHD?

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som er bekymret for sin sønn. Jeg sa til henne at jeg kunne spørre deg i første omgang om du synes det er grunn til bekymring. Håper du kan gi henne et svar.

Først hennes generelle bekymring for at faren til barnet på nå 4 år har en altfor nær og intim kontakt med sønnen. Faren har veldig stort behov for fysisk kontakt og samtidig har han problemer med og sette grenser for sønnen, og også gi sønnen selvstendighet. Eks. han mater sønnen istedenfor å la ham spise selv, bærer ham som en baby når det ikke er nødvendig. Sønnen ligger ved siden av faren om natta og faren tar ham tett inntil seg.

Sønnen er veldig knyttet til faren. Faren på sin side har et unormalt tett forhold til sin mor, og min venninne er bekymret for at deres sønn skal bli påført det samme mønster.

Så til en konkret sak som bekymrer mest og skremmer henne.

Da hennes sønn var litt over 3 år imiterte han onanibevegelser, hvorpå hun spurte hvor han hadde sett dette. Han svarte pappa.

Hun konfronterte faren, som måtte innrømme at sønnen hadde sett han onanere et par ganger når han hadde ham hos seg.

Hvor alvorlig er dette? Er det grunn til bekymring? Min venninne vegrer seg for å la faren ha sønnen alene. Hun stoler ikke helt på ham, selv om han sa at han skjønte dette var dumt.

Sønnen har nå i det siste blitt forandret, blitt innesluttet og mye lei seg, og finner på mange ting som får moren veldig sint.

Hun er redd at dette kan være en reaksjon på at han har tatt skade av noe i forbindelse med faren.

Har hun grunn til bekymring?

I tilfelle hva kan hun gjøre for å skåne sønnen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38867-er-dette-overgrep-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Little Madam

Vil bare si at jeg kjenner mødre som holder barna sine meget "tett til seg" , behandler barna som om de skulle være yngre, sover tett sammen o.l. Uten at det er noen form for overgrep i bildet.

Det er forskjell på om barnet tilfeldigvis har tatt faren på "fersken" mens han onanerte. Enn om faren med viten og vilje onanerte i påsyn av sønnen.... Det siste bør absolutt ikke skje.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38867-er-dette-overgrep-nhd/#findComment-147070
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Summen av det du beskriver gir stor grunn til bekymring.

Jeg synes jeg ser en svært umoden (evt. ressurssvak eller psyk) far.

Han er ikke i stand til å se barnets behov og følge med i dets utvikling. Han bruker barnet til å tilfredsstille egne behov.

At han to ganger har onanert mens sønnen så på, er et klart overgrep.

Jeg synes din venninne skal søke råd og hjelp hos helsesøster eller barnevern.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38867-er-dette-overgrep-nhd/#findComment-147126
Del på andre sider

Summen av det du beskriver gir stor grunn til bekymring.

Jeg synes jeg ser en svært umoden (evt. ressurssvak eller psyk) far.

Han er ikke i stand til å se barnets behov og følge med i dets utvikling. Han bruker barnet til å tilfredsstille egne behov.

At han to ganger har onanert mens sønnen så på, er et klart overgrep.

Jeg synes din venninne skal søke råd og hjelp hos helsesøster eller barnevern.

Tusen takk for svar. Nå har hun ihvertfall en bekymring mindre. Nemlig at hun ikke behøver å tenke på om hun overreagerer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38867-er-dette-overgrep-nhd/#findComment-147303
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...