Gå til innhold

Blitt sår igjen


Gjest tullerull

Anbefalte innlegg

Gjest tullerull

Etter store startvansker med ammingen har det gått fint nå i et par måneder. Sårene på brystvortene er helt grodd og lenge har det ikke gjort vondt i det hele tatt. Men den siste uka har det igjen blitt litt vondt å amme. begge brystvortene er litt røde, og de kjennes litt tørre. Er nesten helt sikker på at det ikke er sopp. Kan det være at han suger feil likevel? Hva kan det ellers være?

Og en ting til som kanskje høres litt dumt ut; kan barnet selv "hekte" seg på brystet? Tror kanskje jeg har hjulpet gutten min så lenge nå at det er det som er feilen. Har litt små knopper, og jeg "styrer" litt med å få knoppen riktig inn i munnen. Ved noen anledninger har han suget seg fast før jeg har fått hjulpet ham, og da er det ikke alltid så vondt. Men han gaper ikke spesielt høyt. Lager trutmunn og suger tak i vorten. Likevel ser jeg at han har hatt endel bryst inni munnen. Tror kanskje at jeg får ham litt skjevt på når jeg hjelper ham, men er ikke sikker. Føler vel at det ikke er _helt_ riktig slik vi gjør det, selv om ammingen har gått veldig bra lenge nå. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære tullerull. Fint å høre at du ihvertfall har hatt en periode hvor ammingen har fungert. Selv om du har hjulpet ham litt mye med å ta brystet, skulle ikke det føre til sårhet. Ta kontakt med helsestasjonen og få det vurdert om du har fått en soppinfeksjon. Det er det første å tenke på om man plutselig får sårhet etter en periode med vellykket amming. Om du likevell vil prøve å få ham til å ta brystet mer aktivt så stryk over leppene hans med brystknoppen din. Idet han gaper stort så trekker du ham fort inntil deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...