Gå til innhold

Pasienter lider når taxisjåfører har fredagsbønn


Gjest lauring

Anbefalte innlegg

Gjest lauring

''Hver fredag må mange sykehuspasienter vente fordi Oslos drosjesjåfører prioriterer fredagsbønn.

May Britt Bjørgum, avdelingsleder ved Oslo universitetssykehus avdeling for pasientreiser, bekrefter at sykehusene i Oslo og Akershus i årevis har slitt under fredagsbønnen. Da er det vanskelig å komme i kontakt med mange av Oslo-områdets muslimske sjåfører.

- Jeg synes ikke vi skal legge skjul på at det har vært en utfordring. Det stemmer at vi mellom 13 og 15 på fredager opplever at det er vanskelig å få tak i nok drosjer til våre pasienter.

Torsdag skrev VG om BI-professor Øystein Noreng som mistet flyet fordi drosjesjåføren stoppet på E6 på vei mot flyplassen for å be.''

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10113879

Slik skal det ikke være. Praktisere religion gjør man på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 261
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    79

  • mrxx

    38

  • Mrs D

    21

  • Nord og ned

    13

Mest aktive i denne tråden

Gjest lauring

Enig! De bør ikke gå fra jobben for å be, da får heller andre overta jobben.

På radioen sa de at muslimske sjåfører også hadde nektet å kjøre i deres øyne lettkledde kvinner, folk som hadde med seg alkohol eller hadde med seg hund. De opptrer i tillegg som relgiøst politi. Stakkars Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På radioen sa de at muslimske sjåfører også hadde nektet å kjøre i deres øyne lettkledde kvinner, folk som hadde med seg alkohol eller hadde med seg hund. De opptrer i tillegg som relgiøst politi. Stakkars Norge.

Det går jo ikke, da kan de ikke ha den jobben. Bør heller la andre overta, noen burde gi dem sparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nemlig Hemlig

Jeg har opplevd å ikke få ta med hund i oslo taxi. Feks en sjåfør som mente bikkja kunne ligge i bagasjerommet på en sedan!

Jeg synes att når man flytter til ett nytt land, for å bo, så bør man moderere seg når det gjelder religion som kræsjer med vanlige normer..

Nå gjør sikkert de fleste av de muslimske sjåførene en god jobb, ikke misforstå meg. Det er bra de jobber, de tjener og veldig lite, drosjeyrket er hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et sted for dog grensen gå. Har man jobb som drosjesjåfør mener jeg at man er forpliktet til å gjøre den jobben på skikkelig vis, dvs å kjøre passasjer fra a til å non stop. Selvfølgelig skal det være sånn. Er det noen som er uenige i det? Hva hvis norske sjåfører hadde stoppet for å tilbe Jesus midt i Sinsenkrysset? Vi hadde ledd av det og syntes at de var klin gæærne og bedt dem vennligst om å kutte ut tullet.

Er dette regelen i andre land? Er det noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted for dog grensen gå. Har man jobb som drosjesjåfør mener jeg at man er forpliktet til å gjøre den jobben på skikkelig vis, dvs å kjøre passasjer fra a til å non stop. Selvfølgelig skal det være sånn. Er det noen som er uenige i det? Hva hvis norske sjåfører hadde stoppet for å tilbe Jesus midt i Sinsenkrysset? Vi hadde ledd av det og syntes at de var klin gæærne og bedt dem vennligst om å kutte ut tullet.

Er dette regelen i andre land? Er det noen som vet noe om det?

Jeg har vært i noen muslimske land, men har bare opplevd dette en gang - i Malaysia. Jeg syntes dog det var meget eksotisk og satt igjen i Taxien og lo over komikken i at taxisjåføren måtte parkere i veikanten og løpe inn i moskeen for å be før han kjørte meg videre. Jeg lo også over at jeg ikke skjønte hva han mente da han sa på sitt asiatisk-engelsk (de greier ikke si R tror jeg?): "I have to play (pray)!"

Jeg tror nok ikke jeg hadde akseptert dette her i Norge, nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at sykehuset har en kontrakt med taxiselskapene. Ved neste forhandling får de legge inn en klausul om bøter ved forsinkelse over en viss grense både i tid og antall.

Som kjøper av tjenesten kan sykehuset stille krav.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i noen muslimske land, men har bare opplevd dette en gang - i Malaysia. Jeg syntes dog det var meget eksotisk og satt igjen i Taxien og lo over komikken i at taxisjåføren måtte parkere i veikanten og løpe inn i moskeen for å be før han kjørte meg videre. Jeg lo også over at jeg ikke skjønte hva han mente da han sa på sitt asiatisk-engelsk (de greier ikke si R tror jeg?): "I have to play (pray)!"

Jeg tror nok ikke jeg hadde akseptert dette her i Norge, nei ;)

Nei for svarte svingende! Dette går ikke an. De trigger rasisten i veldig mange. Takke meg til moderate muslimer som oppfører seg som skikkelige folk. Dem er det mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Christiania Taxi som har pasientreiser i Oslo og de har elendig service. Bl.a vil de heller ikke ta med rullestolbrukere så jeg kan ikke ta sjansen på taxi dersom jeg trenger pasientreise fordi når de ser meg så kjører de igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Christiania Taxi som har pasientreiser i Oslo og de har elendig service. Bl.a vil de heller ikke ta med rullestolbrukere så jeg kan ikke ta sjansen på taxi dersom jeg trenger pasientreise fordi når de ser meg så kjører de igjen.

Rart å tenke på at det ikke er mer enn ca 30 år siden Oslo var en sivilisert by....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! De bør ikke gå fra jobben for å be, da får heller andre overta jobben.

''Enig! De bør ikke gå fra jobben for å be, da får heller andre overta jobben. – anime''

Leste du det som står?

Så lenge de jobber uavhengig, og bestemmer sine egne pauser og timer, så har de selvsagt lov til å ha pause når de vil.

I den grad noen har skyld i dette så er det hvis taxisentralen har en kontrakt med Pasientreiser om at X sjåfører skal være tilgjengelig.

Dette er "markedet råder" - de velger selv når de arbeider. Som andre frie yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei for svarte svingende! Dette går ikke an. De trigger rasisten i veldig mange. Takke meg til moderate muslimer som oppfører seg som skikkelige folk. Dem er det mange av.

Dette handler da ikke om å være skikkelig eller ikke ;) Jeg tror nok de troende muslimene som ber fem ganger om dagen ikke er mer eller mindre skikkelige enn muslimer flest :P

Men skal de kjøre taxi her i Norge, så skal de selvsagt kjøre - og ikke be samtidig ;)

Igrunnen kjenner jeg ikke at jeg blir sinna av det slik du blir - jeg blir mer lattermild ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

''Enig! De bør ikke gå fra jobben for å be, da får heller andre overta jobben. – anime''

Leste du det som står?

Så lenge de jobber uavhengig, og bestemmer sine egne pauser og timer, så har de selvsagt lov til å ha pause når de vil.

I den grad noen har skyld i dette så er det hvis taxisentralen har en kontrakt med Pasientreiser om at X sjåfører skal være tilgjengelig.

Dette er "markedet råder" - de velger selv når de arbeider. Som andre frie yrker.

''Så lenge de jobber uavhengig, og bestemmer sine egne pauser og timer, så har de selvsagt lov til å ha pause når de vil.''

Det ville med andre ord vært helt uproblematisk for deg, om taxisjåføren stoppet for å be når du var passasjer og forsinket til fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted for dog grensen gå. Har man jobb som drosjesjåfør mener jeg at man er forpliktet til å gjøre den jobben på skikkelig vis, dvs å kjøre passasjer fra a til å non stop. Selvfølgelig skal det være sånn. Er det noen som er uenige i det? Hva hvis norske sjåfører hadde stoppet for å tilbe Jesus midt i Sinsenkrysset? Vi hadde ledd av det og syntes at de var klin gæærne og bedt dem vennligst om å kutte ut tullet.

Er dette regelen i andre land? Er det noen som vet noe om det?

''Et sted for dog grensen gå. Har man jobb som drosjesjåfør mener jeg at man er forpliktet til å gjøre den jobben på skikkelig vis, dvs å kjøre passasjer fra a til å non stop.''

Du hopper glatt over dette?

''VG har vært i kontakt med sjåføren, som har en annen versjon av saken.

- Jeg gjorde min plikt som muslim overfor Allah. Mannen sa han måtte være fremme før 07.20. Jeg sa han kunne ta en annen taxi, siden jeg måtte gjøre min bønn før soloppgang og derfor før vi ankom Gardermoen. Jeg sa jeg skulle rekke det før 07.20. Det holdt for han. Vi var fremme 07.11, og bønnen tok ikke mer enn fire-fem minutter, sier taxisjåføren,''

Sjåføren fortalte passasjeren, og påpekte at vedkommende kunne ta en annen taxi.

Hvis passasjeren likevel velger å ta taxien, så er det selvsagt på egen risiko. Passasjeren var jo alt for sent ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler da ikke om å være skikkelig eller ikke ;) Jeg tror nok de troende muslimene som ber fem ganger om dagen ikke er mer eller mindre skikkelige enn muslimer flest :P

Men skal de kjøre taxi her i Norge, så skal de selvsagt kjøre - og ikke be samtidig ;)

Igrunnen kjenner jeg ikke at jeg blir sinna av det slik du blir - jeg blir mer lattermild ;)

Det som ikke rapporteres er jo at sjåføren sa fra til passasjeren, og tilbød passasjeren en annen taxi.

Taxisjåfører regulerer jo pauser og slikt selv, og hvis ikke taxisentralen har en kontrakt med dem, så er det "slik det er". De står fritt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så lenge de jobber uavhengig, og bestemmer sine egne pauser og timer, så har de selvsagt lov til å ha pause når de vil.''

Det ville med andre ord vært helt uproblematisk for deg, om taxisjåføren stoppet for å be når du var passasjer og forsinket til fly?

''Det ville med andre ord vært helt uproblematisk for deg, om taxisjåføren stoppet for å be når du var passasjer og forsinket til fly? – sangsol''

Hvis taxisjåføren allerede har fortalt meg at han kommer til å gjøre det, samt tilbudt meg å ta en annen taxi, så selvsagt. Det er jo ikke forskjellig fra å fortelle meg at han må ta 5 minutter pause pga toalettbesøkt, hviletidsbestemmelser (for store biler) eller annet.

Når passasjeren likevel velger å ta denne taxien, så nytter det ikke å skylde på taxisjåføren. Selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ikke rapporteres er jo at sjåføren sa fra til passasjeren, og tilbød passasjeren en annen taxi.

Taxisjåfører regulerer jo pauser og slikt selv, og hvis ikke taxisentralen har en kontrakt med dem, så er det "slik det er". De står fritt.

Med vennlig hilsen

Ja, man har fått med seg at du synes det er uproblematisk at syke folk ikke kommer seg til lege, fordi det er viktigere å ligge med ræva i været for muslimer...

Hvor mange ganger skal du gjenta det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ikke rapporteres er jo at sjåføren sa fra til passasjeren, og tilbød passasjeren en annen taxi.

Taxisjåfører regulerer jo pauser og slikt selv, og hvis ikke taxisentralen har en kontrakt med dem, så er det "slik det er". De står fritt.

Med vennlig hilsen

Ok! Flott at taxisjåføren ga passasjeren et valg iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...