Gå til innhold

1/2 år gammelt barn til India?

Gjest Hans G

Anbefalte innlegg

Hei, Min kones bror skal gifte seg i India med sin indiske forlovede i august måned. Da er barnet vårt et halvt år, og vi lurer på om det er trygt å ta det med til Inda da? Barnet er helt friskt pr. d.d., og det er en selvfølge at det er det hvis vi skal reise. Vi kommer, hvis vi reiser, kun til å bo på hotell med vestlig meget god standard, og barnet vil kun få morsmelk og / eller spedbarnsmat medbragt fra Norge. Antatt tid vi tenker å være i India er en ukes tid. Stedet er i nærheten av Mumbai, og vi vil ha tilgang til privat helsetjeneste av god kvalitet hvis det skulle oppså noe. Likevel er vi usikkere på om det er trygt å reise. Vi har fått meget forskjellige råd fra helsepersonell. På den lokale helsestasjonen sier de "bare reis, men gi ham hepatitt b vaksine først, og vær nøye med håndhygienen"' til at det er nærmest den komplette galskap å reise med et så lite barn til ikke-vestlig tropiske strøk. Hva mener du som pediater? Kan dette gjennomføres på en trygg måte, og i så fall med hvilke forhåndsregler, eller bør dette legges på is? Grunnen til at vi spør er at dette betyr mye for min kone, som svært gjerne vil være tilstede i sin brors bryllupp. Mvh Hans Georg V?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er et vanskelig spørsmål som ikke bare berører medisin.

Jeg skjønner at dere tar alle mulige forholdsregler for å redusere risiko for sykdom, men uansett forholdsregler vil det være en risiko. Helsesøster svarer at hun ikke synes risiikoen er så stor at hun fraråder reise dersom hennes forholdsregler følges, slik du har skissert, mat, hygiene, vaksine mm. Men hun sier ikke noe om risikoen for sykdom i

I India er større enn her hjemme.

Dette synes jeg er viktig. Blir barnet alvolig sykt i India vil dere kunne bebreide dere selv for å ha usatt barnet for denne risiko/sykdom, med evt. konsekvenser. Spørsmålet er altså hvilken riiko dere vil utsette barnet for og som reisen til India representerer. Etter min mening er risko for sykdom under en reise som dere planlegger større enn om barnet var hjemme. Men hvilken risko dere vil ta må dere selv avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...