nitty-gritty Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Jeg har en mild form for prosopagnosia og har ofte problemer med å skille mellom mennesker med lik kroppsform eller andre likheter. Jeg strever også når mennesker er ute av sin sammenheng. Jeg lurer på om dette er en arvelig tilstand og om datteren min muligens har det samme. Hun er snart tre år og klarer ikke skille mellom bilder av meg og andre kvinner med mørkt hår. Vi kjenner en mann med briller som ofte sykler, så hun tror at enhver mann med briller og sykkel er han. Høres dette normalt ut? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Hei! Jeg tror det er en arvefaktor i det. Jeg har det og min datter har fått det. Jeg har det i litt alvorlig grad, kjenner kun igjen mine barn og min mann, ellers er jeg avhengig av at mennesker har noe merkelig ved seg, eks skjev nese, føflekk i ansiktet osv... men stemmer er jeg god på. Jeg håper min datter ikke har det som meg, men jeg har merket at hun har det, i barnehagen var det kanskje noe av grunnen til at hun følte seg utrygg og trengte mer voksnekontakt. Prinsessen i Sverige har det, jeg lurer på om kanskje svenkekongen også, men bare prinsessen har gått ut med det så vidt jeg vet. Jeg syns det går greit for meg å leve med det, nå som jeg vet hva det er, jeg sier ofte i fra, og da pleier det ordne seg. For barn derimot er det vanskelig, de treffer så mange og kan lett bli utrygge, og trenge flere forklaringer og forsikringer, men best tror jeg om de bare vet at sånn er vi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Hei! Tror det ofte henger sammen med andre forstyrrelser, jeg har jo asperger syndrom, og det er vanlig ved denne tilstand. Jeg tror prinsessen i Sverige har dysleksi som sin far. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 ''Hun er snart tre år og klarer ikke skille mellom bilder av meg og andre kvinner med mørkt hår. '' Jeg synes ikke det høres normalt ut. ''Vi kjenner en mann med briller som ofte sykler, så hun tror at enhver mann med briller og sykkel er han.'' Det høres vel ikke helt unormalt ut. Høyst ufagmessige ytringer fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 1. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2013 ''Hun er snart tre år og klarer ikke skille mellom bilder av meg og andre kvinner med mørkt hår. '' Jeg synes ikke det høres normalt ut. ''Vi kjenner en mann med briller som ofte sykler, så hun tror at enhver mann med briller og sykkel er han.'' Det høres vel ikke helt unormalt ut. Høyst ufagmessige ytringer fra Takk for svar ''Det høres vel ikke helt unormalt ut.'' Må spesifisere at dette også gjelder om en fremmed mann med sykkel og briller snakker til oss. Så ikke kun på avstand. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anime Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Jeg kjenner heller ikke igjen folk eller husker navnene deres, vet ikke helt hvorfor. Har vel alltid vært slik, så om noen hilser på meg vet jeg ikke hvem det er. Bare tenker at det er sikkert noen jeg har kjent før, og hilser pent tilbake. Tidligere har noen kaldt meg overlegen, men det er jeg altså ikke. Barna mine er flink til å huske folk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 1. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2013 Jeg kjenner heller ikke igjen folk eller husker navnene deres, vet ikke helt hvorfor. Har vel alltid vært slik, så om noen hilser på meg vet jeg ikke hvem det er. Bare tenker at det er sikkert noen jeg har kjent før, og hilser pent tilbake. Tidligere har noen kaldt meg overlegen, men det er jeg altså ikke. Barna mine er flink til å huske folk. Det er altså en tilstand, men det er ikke noe å få panikk over Fint at ungene dine er "normale", dog. Er unektelig mye lettere enn slik vi har det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anime Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Det er altså en tilstand, men det er ikke noe å få panikk over Fint at ungene dine er "normale", dog. Er unektelig mye lettere enn slik vi har det. Ja, det er jo ikke lett Selv om en av mine har asberger er han flink på ansikter, det er jeg glad for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Det er visst arvelig i høy grad - og langt vanligere enn tidligee antatt. ''But last month a team of German researchers took the first stab at charting its prevalence, and the results, published in the American Journal of Medical Genetics, were remarkable. The new study showed that prosopagnosia (from the Greek prosopon for face and agnosia for ignorance) is highly heritable and surprisingly common, afflicting, in some form, about 1 in 50 people--more than 5 million in the U.S. alone.'' http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1211572,00.html Jeg har også en mild form for det, og må streve litt med å "pugge" ansiktene til folk for å huske dem skikkelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Det er visst arvelig i høy grad - og langt vanligere enn tidligee antatt. ''But last month a team of German researchers took the first stab at charting its prevalence, and the results, published in the American Journal of Medical Genetics, were remarkable. The new study showed that prosopagnosia (from the Greek prosopon for face and agnosia for ignorance) is highly heritable and surprisingly common, afflicting, in some form, about 1 in 50 people--more than 5 million in the U.S. alone.'' http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1211572,00.html Jeg har også en mild form for det, og må streve litt med å "pugge" ansiktene til folk for å huske dem skikkelig. ''Jeg har også en mild form for det, og må streve litt med å "pugge" ansiktene til folk for å huske dem skikkelig.'' Akkurat dét tror jeg gjelder ganske mange av oss! Med fare for å høres litt rasistisk ut, har jeg store problemer med dette når det gjelder kineserne jeg omgås via jobb - fra mitt ståsted ser de altfor like ut. Kort, sort, rett hår, tynne, små.... . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulike kinesere Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 ''Jeg har også en mild form for det, og må streve litt med å "pugge" ansiktene til folk for å huske dem skikkelig.'' Akkurat dét tror jeg gjelder ganske mange av oss! Med fare for å høres litt rasistisk ut, har jeg store problemer med dette når det gjelder kineserne jeg omgås via jobb - fra mitt ståsted ser de altfor like ut. Kort, sort, rett hår, tynne, små.... . Det er en vanesak. Før syntes jeg også at "alle" kinesere var like. Men så var jeg over en måned i Kina. Reiste rundt i områder der jeg ikke traff andre vestlige. Etter bare noen få dager gjenkjente jeg "mine" kinesere uten poblemer. På slutten oppdaget jeg at kinesere er like indiviulle i utseende som oss. På slutten av oppholdet, begynte jeg å synes at de veldig sjeldne vestlige jeg traff på så rare ut. Da skønte jeg at det var på tide å reise hjem ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Det er en vanesak. Før syntes jeg også at "alle" kinesere var like. Men så var jeg over en måned i Kina. Reiste rundt i områder der jeg ikke traff andre vestlige. Etter bare noen få dager gjenkjente jeg "mine" kinesere uten poblemer. På slutten oppdaget jeg at kinesere er like indiviulle i utseende som oss. På slutten av oppholdet, begynte jeg å synes at de veldig sjeldne vestlige jeg traff på så rare ut. Da skønte jeg at det var på tide å reise hjem ;-) ''På slutten oppdaget jeg at kinesere er like indiviulle i utseende som oss. '' Nja...ikke _helt_, vel. Hos oss er det jo mye større variasjon i hår- og øyenfarge.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 1. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2013 ''Jeg har også en mild form for det, og må streve litt med å "pugge" ansiktene til folk for å huske dem skikkelig.'' Akkurat dét tror jeg gjelder ganske mange av oss! Med fare for å høres litt rasistisk ut, har jeg store problemer med dette når det gjelder kineserne jeg omgås via jobb - fra mitt ståsted ser de altfor like ut. Kort, sort, rett hår, tynne, små.... . Jeg har store problemer med mennesker med asiatisk og afrikansk utseende. Så store problemer at jeg ikke kjenner igjen en afrikansk venn av meg som jeg jobbet med i flere måneder og har møtt flere ganger på fritiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 1. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2013 Det er visst arvelig i høy grad - og langt vanligere enn tidligee antatt. ''But last month a team of German researchers took the first stab at charting its prevalence, and the results, published in the American Journal of Medical Genetics, were remarkable. The new study showed that prosopagnosia (from the Greek prosopon for face and agnosia for ignorance) is highly heritable and surprisingly common, afflicting, in some form, about 1 in 50 people--more than 5 million in the U.S. alone.'' http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1211572,00.html Jeg har også en mild form for det, og må streve litt med å "pugge" ansiktene til folk for å huske dem skikkelig. Takk Pugge ansikter er umulig for meg. Jeg har ingen mulighet til å lagre slik informasjon. Jeg går etter kroppsform og eventuelt hår. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulike kinesere Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 ''På slutten oppdaget jeg at kinesere er like indiviulle i utseende som oss. '' Nja...ikke _helt_, vel. Hos oss er det jo mye større variasjon i hår- og øyenfarge.. ''Nja...ikke _helt_, vel. Hos oss er det jo mye større variasjon i hår- og øyenfarge..'' Øyefarge legger man ikke merke til på litt avstand, så det betyr lite. Da er varisjoner som ulike briller mye viktigere. Kineserne har stor variasjon i frisyrer, og mange av dem farger håret. Så ja, jeg opplevde dem som like individuelle som oss. For eksempel er ikke alle lave. I nordkina er gjennomsnittshøyden like høy eller høyere enn i norden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Slik arvelig, ja. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Jeg har store problemer med mennesker med asiatisk og afrikansk utseende. Så store problemer at jeg ikke kjenner igjen en afrikansk venn av meg som jeg jobbet med i flere måneder og har møtt flere ganger på fritiden. Det er velkjent fra vitnepsykologien. Vi er ikke flinke til å kjenne igjen folk som er av annen rase enn oss selv. Dette fører til store svakheter i vitneobservasjoner rettssaker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 1. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2013 Det er velkjent fra vitnepsykologien. Vi er ikke flinke til å kjenne igjen folk som er av annen rase enn oss selv. Dette fører til store svakheter i vitneobservasjoner rettssaker. Ja. Nå er det jo store svikt i generelle vitneobservasjoner uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Ja. Nå er det jo store svikt i generelle vitneobservasjoner uansett. Det er det helt klart! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 1. mars 2013 Del Skrevet 1. mars 2013 Det er velkjent fra vitnepsykologien. Vi er ikke flinke til å kjenne igjen folk som er av annen rase enn oss selv. Dette fører til store svakheter i vitneobservasjoner rettssaker. ''Vi er ikke flinke til å kjenne igjen folk som er av annen rase enn oss selv. '' Det er en sannhet med modifikasjoner: Det avhenger ikke først og fremst av hvilken etnisitet vi selv har, men av hva vi er vant til å se rundt oss, som det "normale". Dermed vil en hvit person oppvokst i Ghana med svarte mennesker, ikke ha noe problem med akkurat det - men allikevel slite med å skille mennesker med feks asiatisk utseende. For øvrig er vel "rase" en ganske anakronistisk betegnelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.