Gå til innhold

Ansiktsgjenkjennelse

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace

Takk :)

Pugge ansikter er umulig for meg. Jeg har ingen mulighet til å lagre slik informasjon. Jeg går etter kroppsform og eventuelt hår.

Du har det nok litt verre enn meg,ja.

Men jeg har vært nødt til å jobbe skikkelig for å finne knepene som får meg til å huske ansikter (ellers hadde jobben min blitt nær sagt umulig å utføre).

Fortsetter under...

''Vi er ikke flinke til å kjenne igjen folk som er av annen rase enn oss selv. ''

Det er en sannhet med modifikasjoner: Det avhenger ikke først og fremst av hvilken etnisitet vi selv har, men av hva vi er vant til å se rundt oss, som det "normale". Dermed vil en hvit person oppvokst i Ghana med svarte mennesker, ikke ha noe problem med akkurat det - men allikevel slite med å skille mennesker med feks asiatisk utseende.

For øvrig er vel "rase" en ganske anakronistisk betegnelse.

Hva man er vant til å se spiller nok helt sikkert inn, men

forskning innenfor dette fra USA viser at folk i mindre grad gjenkjenner folk av annen etnisk bakgrunn enn seg selv - og der er de ihvertfall til en viss grad kjennskap til ulike etniske grupper.

Det er helt sikkert gammeldags å bruke ordet rase, men jeg forsøkte ikke å være presis eller korrekt - kun gi en kjapp kommentar på en konkret problemstillling.

Mrs. Wallace

Hva man er vant til å se spiller nok helt sikkert inn, men

forskning innenfor dette fra USA viser at folk i mindre grad gjenkjenner folk av annen etnisk bakgrunn enn seg selv - og der er de ihvertfall til en viss grad kjennskap til ulike etniske grupper.

Det er helt sikkert gammeldags å bruke ordet rase, men jeg forsøkte ikke å være presis eller korrekt - kun gi en kjapp kommentar på en konkret problemstillling.

''forskning innenfor dette fra USA viser at folk i mindre grad gjenkjenner folk av annen etnisk bakgrunn enn seg selv''

Jeg er ganske godt oppdatert på forskning innenfor det feltet, og grunnen til at folk i mindre grad gjenkjenner folk av annen etnisk bakgrunn, er nettopp at de fleste omgås flest mennesker av samme etnisk bakgrunn som seg selv. Det finnes også studier gjort på folk som er oppvokst i familier med annen etnisitet enn dem selv (for eksempel adopterte), og de scorer på lik linje med den familien de er vokst opp med - noe som i stor grad tyder på at det er sosialt betinget.

''forskning innenfor dette fra USA viser at folk i mindre grad gjenkjenner folk av annen etnisk bakgrunn enn seg selv''

Jeg er ganske godt oppdatert på forskning innenfor det feltet, og grunnen til at folk i mindre grad gjenkjenner folk av annen etnisk bakgrunn, er nettopp at de fleste omgås flest mennesker av samme etnisk bakgrunn som seg selv. Det finnes også studier gjort på folk som er oppvokst i familier med annen etnisitet enn dem selv (for eksempel adopterte), og de scorer på lik linje med den familien de er vokst opp med - noe som i stor grad tyder på at det er sosialt betinget.

problemet blir vel uansett like stort når man skal lene seg på vitneobservasjoner i retten...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...