Gå til innhold

12-åringen vil ikke - hva gjør vi?

Mammantil3

Anbefalte innlegg

For første gang har 12-åringen satt seg fullstendig på bakbeina i forhold til å rydde rommet klart for vasking. Det er generelt ikke veldig rotete der, men f.eks. har hun en kosekrok under skrivepulten med masse puter, og de må opp fra gulvet før man kan vaske. og det er ett og annet plagg som ikke ligger i skapet, noen tegnesaker osv.

Vi har ingen svært strenge ryddighetsregler på rommene til ungene, det er deres domene og til nå har de villig ryddet fint slik at vaskingen har gått greit.

Helt til denne gangen.

Spørsmålet er: Hvordan har dere andre håndtert slike situasjoner?

Vi har forresten tatt denne praten om "vårt hus, våre regler" osv., om at man kan bli syk av for mye skitt og lort osv., men svaret til snuppa var at hun følte seg mye tryggere når rommet ikke ble forandret. Hehe. Altså, en ren "vil-ikke-og-jeg-skal-sjekke-hva-du-gjør"-greie.

Så, gode råd mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

22

• Lillemus

5

• Mrs. Wallace

5

• Katt-ja

3

Når min 12-åring nekter å rydde rommet så sier jeg bare at om hun ikke kommer og hjelper meg å rydde så rydder jeg på egenhånd og da kaster jeg alt jeg mener er unødvendig rask... *hehe* Jeg skal love deg at hun kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Naboen min ble så irritert på omtrent den reaksjonen du beskriver, at han sa til sitt barn: Greit, du vil ikke rydde. Da gjør jeg det! Så gikk han og hentet en spade og en søppelsekk, og sørget for at barnet så ham da han marsjerte inn på barnets rom. Det barnet kom etter ham temmelig fort og ryddet selv...

Hos oss har de stort sett ryddet selv, og de gangene de har nektet har jeg tatt jobben. Da kaster jeg alt unødvendig skrot, og det vet de. Og jeg synes det er greit noen ganger å få anledning til å kvitte seg med ting :-). Hos meg er 13-åringen stort sett flink da, det er 9-åringen som strever mest og som også samler på de rareste ting. Gamle tørre tusjer og sånne leker som kom med et Donald-blad for to år siden og for lengst er ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min 12-åring nekter å rydde rommet så sier jeg bare at om hun ikke kommer og hjelper meg å rydde så rydder jeg på egenhånd og da kaster jeg alt jeg mener er unødvendig rask... *hehe* Jeg skal love deg at hun kommer!

Den truslen gikk ikke hjem her, selv om hun vet at jeg gjennomfører det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min ble så irritert på omtrent den reaksjonen du beskriver, at han sa til sitt barn: Greit, du vil ikke rydde. Da gjør jeg det! Så gikk han og hentet en spade og en søppelsekk, og sørget for at barnet så ham da han marsjerte inn på barnets rom. Det barnet kom etter ham temmelig fort og ryddet selv...

Hos oss har de stort sett ryddet selv, og de gangene de har nektet har jeg tatt jobben. Da kaster jeg alt unødvendig skrot, og det vet de. Og jeg synes det er greit noen ganger å få anledning til å kvitte seg med ting :-). Hos meg er 13-åringen stort sett flink da, det er 9-åringen som strever mest og som også samler på de rareste ting. Gamle tørre tusjer og sånne leker som kom med et Donald-blad for to år siden og for lengst er ødelagt.

Ingen grunn til å gå inn med spade, men jeg har jo vurdert å fjerne alt som ligger på gulvet. Midlertidig, altså.

Det er ikke så mye til kast der inne, der det trengs opprydding er i klesskapet - og det bare hææææææler jeg ikke nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Ingen grunn til å gå inn med spade, men jeg har jo vurdert å fjerne alt som ligger på gulvet. Midlertidig, altså.

Det er ikke så mye til kast der inne, der det trengs opprydding er i klesskapet - og det bare hææææææler jeg ikke nå...

Det kan jeg godt forstå. Jeg tar ungenes klesskap når jeg har ferie. Trengs det før, så må det bare vente. Jeg fikser det opp såpass at dørene lar seg lukke da :-). Da er det ingen andre som ser det, i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg godt forstå. Jeg tar ungenes klesskap når jeg har ferie. Trengs det før, så må det bare vente. Jeg fikser det opp såpass at dørene lar seg lukke da :-). Da er det ingen andre som ser det, i det minste.

Tar en runde vår og høst, når det er bytte sommer/vinter. Og et er jo snart, tra-la-la-la. :-)

Men, så var det dette kjedelig med rommet, da, enda ikke sikker på åssen jeg vil håndtere det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Tar en runde vår og høst, når det er bytte sommer/vinter. Og et er jo snart, tra-la-la-la. :-)

Men, så var det dette kjedelig med rommet, da, enda ikke sikker på åssen jeg vil håndtere det...

Nei, når trusselen om kasting ikke virker da er du jo litt maktesløs :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sandelig ikke så lett å vite hva jeg ville gjort i en slik situasjon.

Mest sannsynlig ville jeg blitt sint, sagt "Nå går du inn på rommet og rydder med en gang!" og så stått i døren og passet på at det skjedde. Mulig det ikke er så pedagogisk, men her i huset hadde det virket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Trusselen om å kaste ting fra rommet hennes funker kanskje ikke fordi hun regner med du ikke gjennomfører det?

Jeg ville rett og slett kasta alt rotet ut igjennom vinduet hennes så hun skjønte alvoret - og deretter ville jeg gått ut og stappa alt i søpla.... og ikke laga noe mer nummer ut av det...

Selvsagt trasig for dere når man kaster fine ting, men samtidig tror jeg bare dere må vise henne at dette er alvor.

Ang. klesskap, så har jeg en femtenåring som har et bomba klesskap som må taes iblant.. I vinterferien sa jeg at hun en dag i vinterferien skulle rydde klesskapet, men at hun bestemte selv når det skulle skje. Dagen etter at klesskapet var rydda, så skulle hun og jeg dra en tur på shopping ;)

Hos de to yngste funker det med klesskapet ved at de får f.eks. fem kroner for hvert klesplagg de kaster (de hater å kaste noe..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, nok en gang ser jeg at jeg har et helt annet "regime" hjemme enn den vanlige dol'er ;-)

Hva gjør dere hjemme? :-) *Lærevillig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trusselen om å kaste ting fra rommet hennes funker kanskje ikke fordi hun regner med du ikke gjennomfører det?

Jeg ville rett og slett kasta alt rotet ut igjennom vinduet hennes så hun skjønte alvoret - og deretter ville jeg gått ut og stappa alt i søpla.... og ikke laga noe mer nummer ut av det...

Selvsagt trasig for dere når man kaster fine ting, men samtidig tror jeg bare dere må vise henne at dette er alvor.

Ang. klesskap, så har jeg en femtenåring som har et bomba klesskap som må taes iblant.. I vinterferien sa jeg at hun en dag i vinterferien skulle rydde klesskapet, men at hun bestemte selv når det skulle skje. Dagen etter at klesskapet var rydda, så skulle hun og jeg dra en tur på shopping ;)

Hos de to yngste funker det med klesskapet ved at de får f.eks. fem kroner for hvert klesplagg de kaster (de hater å kaste noe..)

''Trusselen om å kaste ting fra rommet hennes funker kanskje ikke fordi hun regner med du ikke gjennomfører det?''

Jeg gjennomfører det jeg lover, og det er hun fullstendig klar over. Spørsmålet mitt er egentlig om det er riktige måten å gjøre ting på? Dessuten, det er som jeg skrev ikke mye rot, men når det skal vaskes må i grunnen ting opp fra gulvet.

Klesskapene lever litt sitt eget liv, de styrer på sjøl. Jeg legger f.eks. ikke inn klær til dem, så de må ha et system de kan leve med. Etterhvert blir det for mye rot, men vi går over to ganger i året sammen, når det er bytte vinter/sommer og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sandelig ikke så lett å vite hva jeg ville gjort i en slik situasjon.

Mest sannsynlig ville jeg blitt sint, sagt "Nå går du inn på rommet og rydder med en gang!" og så stått i døren og passet på at det skjedde. Mulig det ikke er så pedagogisk, men her i huset hadde det virket...

Mulig sinne ville hjulpet, men jeg sleit sånn med å ikke sprute ut i latter; hun var så sint og så desperat i ansiktet at jeg virkelig måtte jobbe med meg selv. Direkte komisk var det. Så jeg fant liksom ikke noe sinne å bruke. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den truslen gikk ikke hjem her, selv om hun vet at jeg gjennomfører det jeg sier.

Da hadde jeg rett og slett gjort det. :o) Og fått ryddet skikkelig på rommet samtidig. Det hadde definitivt trengtes på pikerommet hos oss gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Jeg låste døra til rommet hennes (dattera altså). Sa at her er det så rotete, og møkkete at det er helsefarlig å bo her. Så inntil du bestemmer deg for å rydde får du sove på madrass på gulvet på vårt soverom. Det gjorde hun i to netter inntil hun spakt lurte på om jeg kunne låse opp så hun fikk ryddet. Når det nå ser bomba ut på rommet til 15 åringen og jeg har bedt henne om å rydde x-antall ganger hender det jeg tar frem den gamle "trusselen". Da setter hun fort i gang. For jeg har gjort det en gang, og da kan nok hende jeg er troende til å gjøre det igjen, tenker hun nok. Skjønt nå som hun er en 15-åring er det en tom trussel, men det trenger hun jo ikke å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere hjemme? :-) *Lærevillig*

Hahaha, nei tror ikke du vil lære av meg :-)

Ungene mine (eller "ungene") er dessverre ikke oppdratt til å bidra noe særlig, og jeg er heller ikke over-ryddig eller renslig selv heller... Har det ofte litt rotete, så det er liksom ikke full husvask verken på ungdomsrommene eller ellers i huset i tide og utide ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Jeg hadde nok ryddet sammen med henne og lokket med noe hyggelig etterpå.

Noen ganger sier jeg til ungene at det ikke blir middag før rommene er ryddet ;) (P.S. Fungerer ikke om det er fisk til middag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...