Gå til innhold

12-åringen vil ikke - hva gjør vi?

Mammantil3

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace

kikka innerst i klesskapet til jentungen her en ettermiddag, og der fant jeg... -en saltbøsse!!??

Ryddet bort i en fei sikkert, etter et prosjekt.

Hahaha! Du får bare prise deg lykkelig over at det ikke var noe mer lettbedervelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mammantil3

22

• Lillemus

5

• Mrs. Wallace

5

• Katt-ja

3

Mrs. Wallace

Hm, hvordan får du en vil-ikke-12-åring til å både rydde og vaske, tro, når hun ikke engang vil rydde (som i denne sammenhenger faktisk ikke tok særlig med tid)?

Hehe, nei - jeg ser den. Men tanken var altså noe sånt som: "Hvis det skal være mulig med overnattingsgjester på rommet ditt, må det ryddes og støvsuges/vaskes der før lørdag. Du velger selv når innen lørdag du vil sørge for dette, men hvis du rydder innen x-dag, kan jeg vaske rommet ditt samtidig med de andre tingene. Hvis ikke, må du nesten gjøre det selv."

Som sagt: Passer slett ikke på alle unger, jeg er klar over det. Her fungerer det på omtrent femti prosent av barna. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Hvorfor ikke? Her funker det så bra at det er uhyre sjelden klær slenges på gulvet selv om jeg har minst en rotekopp i huset ;))''

Fordi det da må holdes regnskap med hvems klær og hvor mange osv., det betyr at man må sjekke daglig og føre beløp noe sted. Det er ikke slik vi har livet vårt, liksom. :-)

''Eldste på femten blander nok, men det bryr jeg meg ikke om.. Hun er så stor at hun får selv ta ansvar for om hun er ren eller ikke (hun er opptatt av hygiene og klær ;)) Jeg rydder aldri i kurven hennes.... Det er jo bare klær :P''

Det betinger jo at de rydder når det blir fullt. Hehe.

''De to yngste (8 og 12) rydder i kurven når de får beskjed om det - ofte torsdag ettermiddag. Da koser vi oss med popcorn på kvelden når husvasken er gjort (ungene MÅ rydde rommene sine hvis de vil at jeg skal vaske der... rydder de ikke innen torsdag ettermiddag, så får de selv BÅDE rydde og vaske rommene.... og det blir heller ikke popcornkos torsdagskvelden ;))''

Og hva gjør du når 12-åringen bare sier "Nei, jeg vil ikke! Jeg vil ikke at du skal vaske, jeg bryr meg ikke om støv, jeg liker støv!" og bare ikke er interessert i verken popcorn eller vasking eller noe som helst? :-) Det er jo der vi er, for selv om vi ikke er så nøyaktige som ukentlig vask, så skjer det på rimelig samme måten som hos dere.

''Fordi det da må holdes regnskap med hvems klær og hvor mange osv., det betyr at man må sjekke daglig og føre beløp noe sted. Det er ikke slik vi har livet vårt, liksom. :-)''

Nå snakker jeg om klær som ligger slengt på gulvet på rommene til ungene ;) Der er det lett å ta en titt innom i løpet av dagen og notere på lønnstrekkskjemaet som henger på veggen ;)

''Det betinger jo at de rydder når det blir fullt. Hehe.''

Da ramler klærne på gulvet og det blir trekk i lønna ;)

''Og hva gjør du når 12-åringen bare sier "Nei, jeg vil ikke! Jeg vil ikke at du skal vaske, jeg bryr meg ikke om støv, jeg liker støv!" og bare ikke er interessert i verken popcorn eller vasking eller noe som helst? :-) Det er jo der vi er, for selv om vi ikke er så nøyaktige som ukentlig vask, så skjer det på rimelig samme måten som hos dere.''

Det må da være NOE hun ikke vil gå glipp av? Kan du si at hun får tilbake datamaskinen og mobilen når ryddinga er unnagjort? Er det annen kos hun absolutt ikke vil miste etc? Min eldste datter var et stabeis uten like i den alderen... Jeg innførte datastopp inntil hun rydda/hadde bra oppførsel, og hun holdt ut i tre dager uten datamaskinen.... Dette skjedde to ganger, men da skjønte hun at jeg var sjefen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei - jeg ser den. Men tanken var altså noe sånt som: "Hvis det skal være mulig med overnattingsgjester på rommet ditt, må det ryddes og støvsuges/vaskes der før lørdag. Du velger selv når innen lørdag du vil sørge for dette, men hvis du rydder innen x-dag, kan jeg vaske rommet ditt samtidig med de andre tingene. Hvis ikke, må du nesten gjøre det selv."

Som sagt: Passer slett ikke på alle unger, jeg er klar over det. Her fungerer det på omtrent femti prosent av barna. ;)

'' Passer slett ikke på alle unger, jeg er klar over det. Her fungerer det på omtrent femti prosent av barna. ;)

''

Unger er utrolig forskjellige mht hvordan de reagerer på både belønninger og trusler. Ingen tvil om at det er enklest i hverdagen med de som er lette å regulere med slike virkemidler ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Hahaha, nei tror ikke du vil lære av meg :-)

Ungene mine (eller "ungene") er dessverre ikke oppdratt til å bidra noe særlig, og jeg er heller ikke over-ryddig eller renslig selv heller... Har det ofte litt rotete, så det er liksom ikke full husvask verken på ungdomsrommene eller ellers i huset i tide og utide ;-)

Godt det er flere av oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

'' Passer slett ikke på alle unger, jeg er klar over det. Her fungerer det på omtrent femti prosent av barna. ;)

''

Unger er utrolig forskjellige mht hvordan de reagerer på både belønninger og trusler. Ingen tvil om at det er enklest i hverdagen med de som er lette å regulere med slike virkemidler ;-)

Ja, det er sant at det er lett med virkemiddelmottakelige barn. Men jeg prøver egentlig å vise litt omhu med bruk av både kjepp og gulrot, for å si det på den måten. Det er fort gjort å ende opp med behov for stadig sterkere virkemidler, og det er ingen tjent med - aller minst barna.

Jeg har for øvrig sansen for denne bloggen, som har gode perspektiver på flere barnerelaterte temaer. Selv om jeg ikke er enig i alt han sier, gir den ofte verdifulle innspill og nyttige tanker:

http://teachertomsblog.blogspot.no/2012/12/teaching-values.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hard Mor

Jeg har praktisert samme rutine lenge nok nå til at barna har skjønt. Jeg sier at det som ligger på gulvet om en time går i søpla på godt og vondt. Jeg setter fram en søplesekk.

Det er en del ting barna har "mistet" på denne måten, men systemet har nå blitt akseptert og respektert. Gulvene er ryddige en time etter advarsel.

Og for å si det. De må tjene penger for å få kjøpt tilbake det de ikke gadd plukke opp. Penger tjener de på husarbeid.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for framtida må det nok bli noe slik, men jeg har en sånn lei følelse av at hun da bare vil svare "OK, men da trenger ikke x overnatte her, jeg kan sove hos henne" eller noe slik. I et tonefall ala "nei takk, jeg vil ikke ha mer mat".

Fortsettelsen blir interessant, ingen tvil om det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Fordi det da må holdes regnskap med hvems klær og hvor mange osv., det betyr at man må sjekke daglig og føre beløp noe sted. Det er ikke slik vi har livet vårt, liksom. :-)''

Nå snakker jeg om klær som ligger slengt på gulvet på rommene til ungene ;) Der er det lett å ta en titt innom i løpet av dagen og notere på lønnstrekkskjemaet som henger på veggen ;)

''Det betinger jo at de rydder når det blir fullt. Hehe.''

Da ramler klærne på gulvet og det blir trekk i lønna ;)

''Og hva gjør du når 12-åringen bare sier "Nei, jeg vil ikke! Jeg vil ikke at du skal vaske, jeg bryr meg ikke om støv, jeg liker støv!" og bare ikke er interessert i verken popcorn eller vasking eller noe som helst? :-) Det er jo der vi er, for selv om vi ikke er så nøyaktige som ukentlig vask, så skjer det på rimelig samme måten som hos dere.''

Det må da være NOE hun ikke vil gå glipp av? Kan du si at hun får tilbake datamaskinen og mobilen når ryddinga er unnagjort? Er det annen kos hun absolutt ikke vil miste etc? Min eldste datter var et stabeis uten like i den alderen... Jeg innførte datastopp inntil hun rydda/hadde bra oppførsel, og hun holdt ut i tre dager uten datamaskinen.... Dette skjedde to ganger, men da skjønte hun at jeg var sjefen :P

''Nå snakker jeg om klær som ligger slengt på gulvet på rommene til ungene ;) Der er det lett å ta en titt innom i løpet av dagen og notere på lønnstrekkskjemaet som henger på veggen ;)''

Når man har dette "kikke-innom-og-notere"-genet er det helt sikkert veldig enkelt. :-)

''Da ramler klærne på gulvet og det blir trekk i lønna ;)''

Nemlig, men da må det jo sjekkes. Hehe.

''Det må da være NOE hun ikke vil gå glipp av? Kan du si at hun får tilbake datamaskinen og mobilen når ryddinga er unnagjort? Er det annen kos hun absolutt ikke vil miste etc? Min eldste datter var et stabeis uten like i den alderen... Jeg innførte datastopp inntil hun rydda/hadde bra oppførsel, og hun holdt ut i tre dager uten datamaskinen.... Dette skjedde to ganger, men da skjønte hun at jeg var sjefen :P''

Av litt spesielle hensyn kan vi ikke ta fra henne mobilen, og PC'n må hun bruke til skolearbeid. Skal den kun brukes til skolearbeid, betinger det at vi står bak henne når hun jobber; her i huset har vi bare stasjonære PC'er, og plasseringen av disse er ikke forenelig med auto-kontroll mens vi voksne f.eks. gjør noe på kjøkkenet.

Det hun helt klart ville oppfatte som en straff å bli fratatt, er TV-titting. Det vil da bli straff for både henne og lillesøster, vi har ikke så stort hus at det er gjennomførbart at den ene får se mens den andre ikke får. Dvs., da må hun som ikke får se være på rommet sitt, som på kveldstid er relativt kaldt siden hun skal sove der.

Nå tror jeg vi nok skal finne en løsning, men denne du praktiserer blir det nok aldri. Til det er ikke vi voksne flinke nok til å "henge på"; slik er vi bare ikke. Syns også at det er mest OK om ungen selv finner en motivasjon for å gjøre disse dagligdagse tingene uten at det skal piskes, er ikke så tilhenger av at man skal straffes/belønnes for å gjøre helt opplagte ting.

Vi får se hva fremtiden bringer! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Nå snakker jeg om klær som ligger slengt på gulvet på rommene til ungene ;) Der er det lett å ta en titt innom i løpet av dagen og notere på lønnstrekkskjemaet som henger på veggen ;)''

Når man har dette "kikke-innom-og-notere"-genet er det helt sikkert veldig enkelt. :-)

''Da ramler klærne på gulvet og det blir trekk i lønna ;)''

Nemlig, men da må det jo sjekkes. Hehe.

''Det må da være NOE hun ikke vil gå glipp av? Kan du si at hun får tilbake datamaskinen og mobilen når ryddinga er unnagjort? Er det annen kos hun absolutt ikke vil miste etc? Min eldste datter var et stabeis uten like i den alderen... Jeg innførte datastopp inntil hun rydda/hadde bra oppførsel, og hun holdt ut i tre dager uten datamaskinen.... Dette skjedde to ganger, men da skjønte hun at jeg var sjefen :P''

Av litt spesielle hensyn kan vi ikke ta fra henne mobilen, og PC'n må hun bruke til skolearbeid. Skal den kun brukes til skolearbeid, betinger det at vi står bak henne når hun jobber; her i huset har vi bare stasjonære PC'er, og plasseringen av disse er ikke forenelig med auto-kontroll mens vi voksne f.eks. gjør noe på kjøkkenet.

Det hun helt klart ville oppfatte som en straff å bli fratatt, er TV-titting. Det vil da bli straff for både henne og lillesøster, vi har ikke så stort hus at det er gjennomførbart at den ene får se mens den andre ikke får. Dvs., da må hun som ikke får se være på rommet sitt, som på kveldstid er relativt kaldt siden hun skal sove der.

Nå tror jeg vi nok skal finne en løsning, men denne du praktiserer blir det nok aldri. Til det er ikke vi voksne flinke nok til å "henge på"; slik er vi bare ikke. Syns også at det er mest OK om ungen selv finner en motivasjon for å gjøre disse dagligdagse tingene uten at det skal piskes, er ikke så tilhenger av at man skal straffes/belønnes for å gjøre helt opplagte ting.

Vi får se hva fremtiden bringer! :-)

Jeg vekker ungene om morgenen, så da ser jeg rommets tilstand - så det gjør det lett å sjekke ;) Foreløpig har det ikke hendt at de har fått trekk i lønna, men så har vi bare holdt på i tre uker da ;)

Ungene var forøvrig gira på dette selv fordi det da var lettere å skjerpe seg ;)

Jeg har nok barn som er ganske konsekvenstenkende - eller hva det nå er.... (jeg var sånn selv som barn). De går f.eks. aldri i skapene og tar godterier eller annet uten å spørre først.... Og det er IKKE fordi jeg ville reagert voldsomt på det... Det er liksom bare naturlig for dem å spørre før de gjør noe de er usikre på om er greit.... Noen ganger tenker jeg at jeg ikke skjønner hvordan de har blitt slik, for de har ganske frie tøyler i grunnen.... men som sagt - jeg var sånn selv også, så kanskje er det genetikk som spiller inn :P

Ang data, så hadde jeg derfor ikke trengt å passe på at de ikke logga seg inn på nettet utenom lekser osv... Skjønner det ikke er lett å ha oversikten hele tiden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vekker ungene om morgenen, så da ser jeg rommets tilstand - så det gjør det lett å sjekke ;) Foreløpig har det ikke hendt at de har fått trekk i lønna, men så har vi bare holdt på i tre uker da ;)

Ungene var forøvrig gira på dette selv fordi det da var lettere å skjerpe seg ;)

Jeg har nok barn som er ganske konsekvenstenkende - eller hva det nå er.... (jeg var sånn selv som barn). De går f.eks. aldri i skapene og tar godterier eller annet uten å spørre først.... Og det er IKKE fordi jeg ville reagert voldsomt på det... Det er liksom bare naturlig for dem å spørre før de gjør noe de er usikre på om er greit.... Noen ganger tenker jeg at jeg ikke skjønner hvordan de har blitt slik, for de har ganske frie tøyler i grunnen.... men som sagt - jeg var sånn selv også, så kanskje er det genetikk som spiller inn :P

Ang data, så hadde jeg derfor ikke trengt å passe på at de ikke logga seg inn på nettet utenom lekser osv... Skjønner det ikke er lett å ha oversikten hele tiden! :)

''Jeg vekker ungene om morgenen, så da ser jeg rommets tilstand - så det gjør det lett å sjekke ;)''

Her har ungene egne vekkeklokker. ;-)

''Foreløpig har det ikke hendt at de har fått trekk i lønna, men så har vi bare holdt på i tre uker da ;) Ungene var forøvrig gira på dette selv fordi det da var lettere å skjerpe seg ;)''

Så bra! ;-)

''Jeg har nok barn som er ganske konsekvenstenkende - eller hva det nå er.... (jeg var sånn selv som barn). De går f.eks. aldri i skapene og tar godterier eller annet uten å spørre først.... Og det er IKKE fordi jeg ville reagert voldsomt på det... Det er liksom bare naturlig for dem å spørre før de gjør noe de er usikre på om er greit.... Noen ganger tenker jeg at jeg ikke skjønner hvordan de har blitt slik, for de har ganske frie tøyler i grunnen.... men som sagt - jeg var sånn selv også, så kanskje er det genetikk som spiller inn :P''

Slik har det vært her også, merkelig nok. Vi har til og med kjørt på med kun godteri på lørdager, noen her inne mente måtte være straka vegen til overvekt og fråtsing når de ble litt eldre. Det er masse godteri på boden i den høyden de fint når, men allikevel tar de ikke noe. Det kan selvfølgelig endre seg enda, men enn så lenge... :-)

''Ang data, så hadde jeg derfor ikke trengt å passe på at de ikke logga seg inn på nettet utenom lekser osv...''

Det tror jeg vi hadde måttet; rart med det når man sitter der.

''Skjønner det ikke er lett å ha oversikten hele tiden! :)''

Noen klarer det, vi klarer det ikke. Dvs., vi har ikke noe ønske om det heller, for det vil være utmattende i lengden. Jeg tror nok du er mye mer "på" og har helt annet liv enn vi har, og det er helt greit. Vi er nå jamt godt fornøyd med de ungene vi har fått, vi også - og med livet sånn generelt. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Jeg vekker ungene om morgenen, så da ser jeg rommets tilstand - så det gjør det lett å sjekke ;)''

Her har ungene egne vekkeklokker. ;-)

''Foreløpig har det ikke hendt at de har fått trekk i lønna, men så har vi bare holdt på i tre uker da ;) Ungene var forøvrig gira på dette selv fordi det da var lettere å skjerpe seg ;)''

Så bra! ;-)

''Jeg har nok barn som er ganske konsekvenstenkende - eller hva det nå er.... (jeg var sånn selv som barn). De går f.eks. aldri i skapene og tar godterier eller annet uten å spørre først.... Og det er IKKE fordi jeg ville reagert voldsomt på det... Det er liksom bare naturlig for dem å spørre før de gjør noe de er usikre på om er greit.... Noen ganger tenker jeg at jeg ikke skjønner hvordan de har blitt slik, for de har ganske frie tøyler i grunnen.... men som sagt - jeg var sånn selv også, så kanskje er det genetikk som spiller inn :P''

Slik har det vært her også, merkelig nok. Vi har til og med kjørt på med kun godteri på lørdager, noen her inne mente måtte være straka vegen til overvekt og fråtsing når de ble litt eldre. Det er masse godteri på boden i den høyden de fint når, men allikevel tar de ikke noe. Det kan selvfølgelig endre seg enda, men enn så lenge... :-)

''Ang data, så hadde jeg derfor ikke trengt å passe på at de ikke logga seg inn på nettet utenom lekser osv...''

Det tror jeg vi hadde måttet; rart med det når man sitter der.

''Skjønner det ikke er lett å ha oversikten hele tiden! :)''

Noen klarer det, vi klarer det ikke. Dvs., vi har ikke noe ønske om det heller, for det vil være utmattende i lengden. Jeg tror nok du er mye mer "på" og har helt annet liv enn vi har, og det er helt greit. Vi er nå jamt godt fornøyd med de ungene vi har fått, vi også - og med livet sånn generelt. ;-)

Det hjelper å være alene med ungene, for da mister man ikke kontrollen :P

Hehe, nå høres jeg ut som DEN kontrollfreaken - men jeg har nok forholdsvis enkle unger..... Eldstejenta brukte opp vanskelige-unger-kvoten fram til hun var 12 år gammel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Herlig jente:)

Min datters rom i den alderen så bomba ut...Hun tok ut skittent tøy, men ellers var rengjøring nesten umulig:) Brydde meg ikke så mye. Hennes rom, hennes støv etc.

Plutselig en dag spurte hun meg om vi kunne gjøre rommet hennes rent sammen. og det gjorde vi:)

Hun er fremdeles ikke det ryddigste menneske på denne jord, men fremskritt er fremskritt;)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlig jente:)

Min datters rom i den alderen så bomba ut...Hun tok ut skittent tøy, men ellers var rengjøring nesten umulig:) Brydde meg ikke så mye. Hennes rom, hennes støv etc.

Plutselig en dag spurte hun meg om vi kunne gjøre rommet hennes rent sammen. og det gjorde vi:)

Hun er fremdeles ikke det ryddigste menneske på denne jord, men fremskritt er fremskritt;)))

Mulig det som er veien å gå. Nå er det snart pollensesong, og da vil hun bli veldig syk av støvet, men kanskje hun må få kjenne det på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

bytt kode på nettverket deres, og gi beskjed om at den nye koden blir utlevert ETTER at rommet er ryddet.. Så får hun velge selv hvor mange dager hun skal gå uten=)

Her byttes det kode hver torsdag..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt kode på nettverket deres, og gi beskjed om at den nye koden blir utlevert ETTER at rommet er ryddet.. Så får hun velge selv hvor mange dager hun skal gå uten=)

Her byttes det kode hver torsdag..... ;)

Temmelig upraktisk da. Her i huset er det 4 laptoper, 4 mobiler og 1 nettbrett som brukes på nettverket (i tillegg til jevnlig besøkende som også har lagt inn vår kode for å kunne være på nettet når de er på besøk) og om alle disse skulle byttet til ny kode hver uke hadde jeg blitt sprø...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en regel om at rommene må ryddes torsdag ettermiddag hvis ungene vil ha dem vasket. Er det ikke ryddig til rett tid, så må ungene selv både rydde og vaske rommene fredag ettermiddag senest.

Foreløpig har de ikke nekta, men skulle de gjøre det - så kommer jeg til å si at da mister de deler av månedslønna si.

Ungene pleier å hjelpe meg torsdag kveld med husvask. De har da ansvar for å vaske det ene badet, rydde kjøkkenet for oppvask og legge sammen klær. Når vi alle er ferdige med husarbeid, så koser vi oss med popcorn foran TV'n - ei fin "gulrot" ungene alltid gleder seg til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...