Gå til innhold

Mobil eller ikke - 9 år

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

...som Nickløs sier - jeg er også bittelitt enig.

Altså,- jeg hadde vært dritnervøs over å ha skrevet såpass mye om (vanskelige) familiesituasjoner...det er jo lett gjenkjennelig (vil jeg tro, med mindre du virkelig omskriver mye) - og fullt søkbart for hvem som helst...

Mulig jeg er paranoid, men jeg ser ikke bort fra at noen av mine nærmeste tilfeldigvis ser hvilken side jeg er inne på, hvis de kikker over skulderen min etc - og at de da er nysgjerrige og går inn etterpå og ser om de kan se noe jeg har skrevet... Derfor skriver jeg uhyre sjelden noe annet om mine enn evt. morsomme hendelser osv...

Vel - det er over et halvt år siden jeg har nevnt en eneste negativ episode om dette barnet (nesten helt sikker på det). Det har skjedd veldig mye på dette halve året som jeg ikke har tenkt å legge ut om her.

Så glippet jeg altså ut med to små bagateller i en mulig negativ retning nå denne uka, og det skulle jeg sikkert ikke ha gjort.

Er enig i at en skal passe seg for hva en legger ut, og jeg har fått en lærepenge. At jeg kan komme med ørsmå bagateller om dette barnet, slik jeg kan gjøre med de andre (synes jo at det var hun minste jeg fokuserte på da i den andre tråden), må vel være greit?

Men - case closed i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

5

• EnolaGay

5

• Katt-ja

4

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Da har du en annen tolkning enn meg. For jeg ser bare at hun tar med i betraktningen et faktum som påvirker hele familien, i avgjørelser som skal tas.

Du VELGER å tolke det som drittslenging og nedrakking. Det er mer ditt problem.

''For jeg ser bare at hun tar med i betraktningen et faktum som påvirker hele familien, i avgjørelser som skal tas.''

Men her dreide det seg jo om et av de andre barna, men Prust klarte allikevel å slenge på at "storesøster må også ha sånn og slik på bilturen ellers blir det baluba" uten at det hadde noe som helst med saken å gjøre.

Jeg er noe enig med "overrasket over valget" faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For jeg ser bare at hun tar med i betraktningen et faktum som påvirker hele familien, i avgjørelser som skal tas.''

Men her dreide det seg jo om et av de andre barna, men Prust klarte allikevel å slenge på at "storesøster må også ha sånn og slik på bilturen ellers blir det baluba" uten at det hadde noe som helst med saken å gjøre.

Jeg er noe enig med "overrasket over valget" faktisk.

Når man har levd i ti år med søtti daglige anfall, det være seg sykdom som epilepsi eller astma. Unger som har en eller annen diagnose, eller rett og slett bare strever. Så blir det å ta det med i betraktningen noe man automatisk gjør.

Å være forberedt på neste krig blir automatisert.

Om noe, hadde hun trengt en forsikring om at det kommer til å gå bra! De vokser av seg det der. Særlig den ungen som har hatt det verst. Ikke en surmaget kommentar kun egnet til å mistenkeliggjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overrasket over valget

Vel - det er over et halvt år siden jeg har nevnt en eneste negativ episode om dette barnet (nesten helt sikker på det). Det har skjedd veldig mye på dette halve året som jeg ikke har tenkt å legge ut om her.

Så glippet jeg altså ut med to små bagateller i en mulig negativ retning nå denne uka, og det skulle jeg sikkert ikke ha gjort.

Er enig i at en skal passe seg for hva en legger ut, og jeg har fått en lærepenge. At jeg kan komme med ørsmå bagateller om dette barnet, slik jeg kan gjøre med de andre (synes jo at det var hun minste jeg fokuserte på da i den andre tråden), må vel være greit?

''Vel - det er over et halvt år siden jeg har nevnt en eneste negativ episode om dette barnet (nesten helt sikker på det).''

Jeg har ikke full oversikt, men husker i det minste denne tråden som vel også ble startet av deg:

''Ett av barna har et sabla temperament og blir så vanvittig sur når det ikke er det h*n håper det skal være (kinobilletter). Jeg har planlagt kinotur om ikke så lenge, men jeg mister jo helt lysten når det er slik. Jeg har lyst til å inndra hele opplegget, men så er jo det så urettferdig for de andre barna, som blir glade for det jeg har ordnet. Og dersom jeg inndrar det till h*n som kjefter og furter, så blir det jo et vanvittig spetakkel hver morgen likevel, når de andre skal åpne, og h*n ikke får...

Vi har hatt tendenser til slikt før og, men ikke så ille. Kjenner at jeg har mistet hele gleden ved adventskalenderen, og gruer meg også til julaften. Det var ille i fjor ift å være sjalu, og det blir helt sikkert ikke bedre i år.

Hva gjør en med en unge som saboterer og ødelegger hyggen for hele familien? Det nytter der og da å sende h*n på rommet - h*n kan si unnskyld, men det sitter ikke dypt og h*n glemmer det frem til neste episode. H*n kan nok ikke noe for at h*n blir så lett misunnelig og sjalu, men h*n kan jo ikke terrorisere oss på denne måten :-(

Barna er mellom 9 og 14 år.

''

Tror du har dårlig innsikt i hvor negativt du tenker og snakker om jentungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vel - det er over et halvt år siden jeg har nevnt en eneste negativ episode om dette barnet (nesten helt sikker på det).''

Jeg har ikke full oversikt, men husker i det minste denne tråden som vel også ble startet av deg:

''Ett av barna har et sabla temperament og blir så vanvittig sur når det ikke er det h*n håper det skal være (kinobilletter). Jeg har planlagt kinotur om ikke så lenge, men jeg mister jo helt lysten når det er slik. Jeg har lyst til å inndra hele opplegget, men så er jo det så urettferdig for de andre barna, som blir glade for det jeg har ordnet. Og dersom jeg inndrar det till h*n som kjefter og furter, så blir det jo et vanvittig spetakkel hver morgen likevel, når de andre skal åpne, og h*n ikke får...

Vi har hatt tendenser til slikt før og, men ikke så ille. Kjenner at jeg har mistet hele gleden ved adventskalenderen, og gruer meg også til julaften. Det var ille i fjor ift å være sjalu, og det blir helt sikkert ikke bedre i år.

Hva gjør en med en unge som saboterer og ødelegger hyggen for hele familien? Det nytter der og da å sende h*n på rommet - h*n kan si unnskyld, men det sitter ikke dypt og h*n glemmer det frem til neste episode. H*n kan nok ikke noe for at h*n blir så lett misunnelig og sjalu, men h*n kan jo ikke terrorisere oss på denne måten :-(

Barna er mellom 9 og 14 år.

''

Tror du har dårlig innsikt i hvor negativt du tenker og snakker om jentungen.

Hva er det du ønsker å oppnå med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ønsker å oppnå med dette?

''Hva er det du ønsker å oppnå med dette?

''

Bevisstgjøring; av hensyn til barnet. Det kan være lettere å se seg selv gjennom det man selv har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

''

Bevisstgjøring; av hensyn til barnet. Det kan være lettere å se seg selv gjennom det man selv har skrevet.

Bevisstgjøring er viktig for alle, både med hensyn til ens barn og med hensyn til en selv - det er jeg enig i. Og mye har skjedd både inni meg og i familien vår det siste halve året, noe jeg er veldig glad for. En kan imidlertid ikke stikke under stol det EnolaGay skrev om at ti års erfaring med spesiell adferd gjør at en konstant tenker neste skritt og prøver å legge til rette for at neste situasjon som oppstår blir så OK som mulig for flest mulig.

Synes forøvrig du er temmelig kategorisk og lite konstruktiv når du skriver ''å slenge dritt om nr 2 i de fleste sammenhenger fortsatt'' når det slett ikke er tilfelle. Jeg sier slett ikke negative ting om henne i de _fleste_ sammenhenger verken her eller i RL, men det hender at jeg til mann eller god venninne eller fagfolk lufter frustrasjoner eller utfordringer, med den hensikt at familien skal få det bedre sammen - og så glapp jeg da ut med to små kommentarer her som jeg sikkert kunne ha droppet.

Til slutt: jeg søkte for å finne den tråden du viste til før jul. Kan ikke se at nicket mitt er nevnt der.

Ferdig med denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

Det eneste du oppnår med dette er at prust forsvinner herfra eller slutter å be om hjelp om de trenger det. Ingenting av det vil hjelpe familien på noen måte.

Jeg oppfatter deg som en utidig stalker som finner frem gamle innlegg tatt ut av sammenheng for å mistenkeliggjøre. Og mer av dette kommer jeg til å klage til webmaster om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevisstgjøring er viktig for alle, både med hensyn til ens barn og med hensyn til en selv - det er jeg enig i. Og mye har skjedd både inni meg og i familien vår det siste halve året, noe jeg er veldig glad for. En kan imidlertid ikke stikke under stol det EnolaGay skrev om at ti års erfaring med spesiell adferd gjør at en konstant tenker neste skritt og prøver å legge til rette for at neste situasjon som oppstår blir så OK som mulig for flest mulig.

Synes forøvrig du er temmelig kategorisk og lite konstruktiv når du skriver ''å slenge dritt om nr 2 i de fleste sammenhenger fortsatt'' når det slett ikke er tilfelle. Jeg sier slett ikke negative ting om henne i de _fleste_ sammenhenger verken her eller i RL, men det hender at jeg til mann eller god venninne eller fagfolk lufter frustrasjoner eller utfordringer, med den hensikt at familien skal få det bedre sammen - og så glapp jeg da ut med to små kommentarer her som jeg sikkert kunne ha droppet.

Til slutt: jeg søkte for å finne den tråden du viste til før jul. Kan ikke se at nicket mitt er nevnt der.

Ferdig med denne tråden.

''Til slutt: jeg søkte for å finne den tråden du viste til før jul. Kan ikke se at nicket mitt er nevnt der.

''

Du har skrevet så mye om dette, at du er lett gjenkjennelig. Kan selvfølgelig være noen andre som har skrevet det jeg siterte, men betviler det.

Skal ikke forfølge dette videre nå, men synes du bør reflektere over måten du skriver om jenta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

Uansett om det er rett eller galt å skrive om dette barnet her inne, er det hvertfall bedre å lufte disse tankene her inne, enn å holde dem inne i seg, for så å muligens eksplodere RL.

Ellers så ser jeg ikke saken med samme øyne som deg. Jeg har selv tre døtre, hvor de to eldste skiller 2.5 år og hvor begge er sjalu på hverandre, den ene mer enn den andre. Det å måtte veie sine ord og sine handlinger, er veldig slitsomt.

Da burde doktor online være et flott sted å spørre om slike ting som dette. Få råd fra andre, uten å bli dømt for å være en som hele tiden sverter det ene barnet sitt.

I en "normal" familie ville ikke dette vært noe problem. Hun kunne fint gitt mobiltelefonen et år tidligere enn de eldre søskene, og forklart hvorfor på en måte som begge ville forstått. Men nå har mellomste barnet sine problemer, og da kan det være kjekt å høre med andre om hvordan løse problemet.

Skal man behandle det mellomste barnet slik som man burde kunne gjøre i en "normal" familie, eller skal man ta hensyn til barnets problemer og dermed handle etter hva som er best for dette barnet.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker noe av det samme enkelte ganger prust. Jeg skjønner jo at du er like glad i henne som i de andre ungene, men jeg tenker at ditt negative syn på henne har "satt seg fast" og at du har vanskelig for å snu om på det. Jeg tenker også at du er for redd for at hun skal oppfatte ting som urettferdig når det gjelder og få ting og at dette bare vil gjøre det verre på sikt.

Jeg mener heller at kjærlighet skal vises gjennom ord og handlinger (vise henne positive følelser) og at ikke alt må være millimeternøyaktig når det gjelder gaver.

Men da bør prust få råd om at hun fint kan gi mobilen til hun som fyller 9 og heller ha en koselig samtale med den mellomste om hvorfor lillesøstra får mobilen.... om det skulle bli noe spørsmål i ettertid.

Her inne bør man få lov til å lufte sine bekymringer og søke råd. uten å bli "dømt" for å være negativ i forhold til det ene barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da bør prust få råd om at hun fint kan gi mobilen til hun som fyller 9 og heller ha en koselig samtale med den mellomste om hvorfor lillesøstra får mobilen.... om det skulle bli noe spørsmål i ettertid.

Her inne bør man få lov til å lufte sine bekymringer og søke råd. uten å bli "dømt" for å være negativ i forhold til det ene barnet.

Problemet - sånn jeg ser det - er at DOL er helt åpent og søkbart - og at innlegg herfra til og med av og til refereres andre steder - kom noen på trykk i Hjemmet eller noe sånt? Eller på et kjent nettsted. Ikke disse innleggene, altså, men noen andre - som inngang på artikkel om et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i at de kommentarene du kom med i denne tråden var helt vanlige ting som hvem som helst ellers kunne skrevet - og nok ingen ville blitt såret av å se (med mindre vedkommende fant mange andre, verre kommentarer...)

Jeg skjønner at du er ferdig med denne tråden, forventer slett ikke svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet - sånn jeg ser det - er at DOL er helt åpent og søkbart - og at innlegg herfra til og med av og til refereres andre steder - kom noen på trykk i Hjemmet eller noe sånt? Eller på et kjent nettsted. Ikke disse innleggene, altså, men noen andre - som inngang på artikkel om et tema.

De kunne vel brukes i Hjemmet i starten, det sto i vilkårene.

Nå er det vel klikk.no som er tilsvarende samarbeidspartner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...