Gjest Skrevet 17. mars 2013 Skrevet 17. mars 2013 Mener du virkelig at man er svak når man gråter? Eller snakker du da om gitte situasjoner der det ikke er "nødvendig" å gråte? Jeg gråter veldig sjelden, og gråter jeg så er det enten pga dødsfall hos noen jeg er glad i, eller hvis jeg blir veldig sinna og føler meg urettferdig behandla (skjer sjelden). Jeg føler ikke at dette gjør meg til et "svakt" menneske? Tror jeg igrunnen er en ganske sterk person. Forklar, takk Lurer jeg og.. 0 Siter
Gjest Skrevet 17. mars 2013 Skrevet 17. mars 2013 ''Da er i hvertfall ikke jeg frisk, for nå griner jeg som bare det Trodde jeg var frisk men der tok jeg feil :('' Det er vanligvis ikke tegn på sykdom at man gråter. Er det tegn på svakhet da, frosk? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 18. mars 2013 Skrevet 18. mars 2013 Jeg tror ikke noen bevisst her i Norge hulker høyt i en begravelse.... Vet at det i noen kulturer brukes gråtekoner osv for å få mass hulking, men sånn er det jo ikke her Gråter vi i begravelser her, så er det fordi vi faktisk ikke kan la være..... og det tenker jeg jo må være lov? Og man kan jo nesten ikke irritere seg over at folk ikke klarer å legge bånd på slike følelser? Hei! Okey, men da er det jeg som har et problem. Vet ikke hvordan løse det. Av en eller annen grunn var jeg den første som løp til og løftet opp et gråtende barn i helgen. Det var et stygt fall og jeg ble redd, men lyden... som kom ut fikk meg fort til å angre, jeg kjente det skar i ørene, jeg ville få vekk barnet fort, men så klamret seg til meg og øynene rant over av tårer, jeg strøk og strøk på ryggen og blåste og blåste og strevde med ørene mine jeg hadde så kjempevondt. Når jeg fikk tenke, angret jeg på at jeg ikke kunne ventet noen sekunder så noen andre kunne løpt til først, barnet gråt leenge. Så endelig sluttet, da kunne jeg ikke sette ned, men vi måtte gå rundt og se på ting, jeg gjorde det lenge, forklarte ting som barnet umulig forstod noe særlig av, men det virket beroligende og barnet svarte som om det forstod :-) Jeg liker barn, men det der meg skriking er vanskelig av 2 grunner: 1) får vondt i ørene ( i går) 2) Blir urolig og stresset (voksnegråt) Mot nr 1 kan man ha ørepropper for hånd, mot nr 2 vet jeg ikke hvordan jeg skal bli mer komfortabel? 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. mars 2013 Skrevet 18. mars 2013 Hei! Okey, men da er det jeg som har et problem. Vet ikke hvordan løse det. Av en eller annen grunn var jeg den første som løp til og løftet opp et gråtende barn i helgen. Det var et stygt fall og jeg ble redd, men lyden... som kom ut fikk meg fort til å angre, jeg kjente det skar i ørene, jeg ville få vekk barnet fort, men så klamret seg til meg og øynene rant over av tårer, jeg strøk og strøk på ryggen og blåste og blåste og strevde med ørene mine jeg hadde så kjempevondt. Når jeg fikk tenke, angret jeg på at jeg ikke kunne ventet noen sekunder så noen andre kunne løpt til først, barnet gråt leenge. Så endelig sluttet, da kunne jeg ikke sette ned, men vi måtte gå rundt og se på ting, jeg gjorde det lenge, forklarte ting som barnet umulig forstod noe særlig av, men det virket beroligende og barnet svarte som om det forstod :-) Jeg liker barn, men det der meg skriking er vanskelig av 2 grunner: 1) får vondt i ørene ( i går) 2) Blir urolig og stresset (voksnegråt) Mot nr 1 kan man ha ørepropper for hånd, mot nr 2 vet jeg ikke hvordan jeg skal bli mer komfortabel? ''2) Blir urolig og stresset (voksnegråt) Mot nr 1 kan man ha ørepropper for hånd, mot nr 2 vet jeg ikke hvordan jeg skal bli mer komfortabel?'' Men når du er i en begravelse er det jo helt naturlig at det blir mye gråting og hulking - blir du like stresset og urolig av det når du vet hvorfor de andre gråter også? Du kan jo ha ørepropper der også om du synes det hjelper. 0 Siter
frosken Skrevet 18. mars 2013 Skrevet 18. mars 2013 Er det tegn på svakhet da, frosk? ''Er det tegn på svakhet da, frosk? '' Etter min oppfatning er tårer i utgangspunktet ikke tegn på verken svakhet eller styrke. Det er kun en måte man regulerer følelser på og hvor hver enkelt har sin egen "stil". Noen gråter lett og kanskje ofte, andre svært sjelden. Det spiller egentlig ingen rolle så sant man ikke begynner å gråte i sammenhenger hvor det passer seg dårlig, som f.eks. i kontakt med kunder på jobb. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 18. mars 2013 Skrevet 18. mars 2013 ''2) Blir urolig og stresset (voksnegråt) Mot nr 1 kan man ha ørepropper for hånd, mot nr 2 vet jeg ikke hvordan jeg skal bli mer komfortabel?'' Men når du er i en begravelse er det jo helt naturlig at det blir mye gråting og hulking - blir du like stresset og urolig av det når du vet hvorfor de andre gråter også? Du kan jo ha ørepropper der også om du synes det hjelper. Hei! Nei hvis jeg vet hvorfor er det straks mer i orden. Jeg liker det ikke, men siden jeg forstår det takler jeg det langt bedre. I begravelse har jeg feks opplevd at jeg som var nesten den eneste som besøkte et ensomt menneske og jeg gråt ikke, hadde flere gråtende menneskene rundt meg. Jeg tenkte at hvis det var en person som betydde så mye for dem så burde de vel besøkt personen på sykehjemmet? Det var også taler det var vanskelig å forstå sannheten i, da personen var alene og ensom, og jeg var et av få mennesker som gikk innom, oftest med en blomst og for noe praktisk. Jeg husker ikke en gang at jeg var det minste lei meg, jeg bare tenkte på hva dette skulle bety. Etter en tid, ble jeg lei meg, da jeg forstod at personen var borte for godt, men så minnet jeg meg elv om at det for menneske nok var det beste som kunne skjedd. Så var jeg ikke lei meg mer. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 18. mars 2013 Skrevet 18. mars 2013 ''Er det tegn på svakhet da, frosk? '' Etter min oppfatning er tårer i utgangspunktet ikke tegn på verken svakhet eller styrke. Det er kun en måte man regulerer følelser på og hvor hver enkelt har sin egen "stil". Noen gråter lett og kanskje ofte, andre svært sjelden. Det spiller egentlig ingen rolle så sant man ikke begynner å gråte i sammenhenger hvor det passer seg dårlig, som f.eks. i kontakt med kunder på jobb. Hei! Takk da vet jeg det. Det kan hjelpe at jeg tenker på at akkurat som vi mennesker regulerer temperaturen ulikt, så regulerer vi følelser ulikt. man kan tenke seg det som en bryter, eller ulike metallers reaksjonshastighet. Jeg reagerer også, men det tar lenger tid. Det er til god hjelp å tenke slik, man kan kanskje på den måten forstå følelser bedre og sette ulike personligheter inn i et periodesystem. Jeg har feks noe galt med min temperaturreguleringen, det betyr at jeg fryser fortere enn andre og må ta mine forholdsregler. min eldste har også noe feil med dette, men med motsatt fortegn da kan gå ute i 20 minus i T skjorte og fryser ikke, men det er jo ikke bra. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. mars 2013 Skrevet 18. mars 2013 Hei! Okey, men da er det jeg som har et problem. Vet ikke hvordan løse det. Av en eller annen grunn var jeg den første som løp til og løftet opp et gråtende barn i helgen. Det var et stygt fall og jeg ble redd, men lyden... som kom ut fikk meg fort til å angre, jeg kjente det skar i ørene, jeg ville få vekk barnet fort, men så klamret seg til meg og øynene rant over av tårer, jeg strøk og strøk på ryggen og blåste og blåste og strevde med ørene mine jeg hadde så kjempevondt. Når jeg fikk tenke, angret jeg på at jeg ikke kunne ventet noen sekunder så noen andre kunne løpt til først, barnet gråt leenge. Så endelig sluttet, da kunne jeg ikke sette ned, men vi måtte gå rundt og se på ting, jeg gjorde det lenge, forklarte ting som barnet umulig forstod noe særlig av, men det virket beroligende og barnet svarte som om det forstod :-) Jeg liker barn, men det der meg skriking er vanskelig av 2 grunner: 1) får vondt i ørene ( i går) 2) Blir urolig og stresset (voksnegråt) Mot nr 1 kan man ha ørepropper for hånd, mot nr 2 vet jeg ikke hvordan jeg skal bli mer komfortabel? Ja, jeg tror nok dette er noe mange med asperger kjenner seg igjen i, og ikke så lett å vite hvordan man skal løse det... For min del synes jeg jo også gråt er ubehagelig å høre på, iallefall om det er skrikende barnegråt. Jeg tenker at om en normalthørende hadde lånt mitt CI-øre en hel dag, så hadde vedkommende besvimt av utmattelse utpå ettermiddagen For min egen del prøver jeg å la være å tenke på vonde lyder som vonde. Jeg lar på en måte hjernen min fortrenge lyden så godt jeg kan, og prøver å fokusere på det jeg ser, lukter, føler istedet. Vet ikke om du greier det? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 18. mars 2013 Skrevet 18. mars 2013 Ja, jeg tror nok dette er noe mange med asperger kjenner seg igjen i, og ikke så lett å vite hvordan man skal løse det... For min del synes jeg jo også gråt er ubehagelig å høre på, iallefall om det er skrikende barnegråt. Jeg tenker at om en normalthørende hadde lånt mitt CI-øre en hel dag, så hadde vedkommende besvimt av utmattelse utpå ettermiddagen For min egen del prøver jeg å la være å tenke på vonde lyder som vonde. Jeg lar på en måte hjernen min fortrenge lyden så godt jeg kan, og prøver å fokusere på det jeg ser, lukter, føler istedet. Vet ikke om du greier det? Hei! Ja det skal jeg prøve å tenke på om er mulig, så skal jeg teste det ut og gi deg en tilbakemelding. Jeg forstod sammenligningen din, slik at klarer du det... ja så burde det vel være noe jeg kan lære av det og hente ut av det. Takk :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. mars 2013 Skrevet 18. mars 2013 Hei! Ja det skal jeg prøve å tenke på om er mulig, så skal jeg teste det ut og gi deg en tilbakemelding. Jeg forstod sammenligningen din, slik at klarer du det... ja så burde det vel være noe jeg kan lære av det og hente ut av det. Takk :-) Jeg klarer det jo fordi jeg ikke har asperger, så for min del sitter det ikke i "hodet", men kun ved at selve den fysiske lyden blir for sterk siden det via CI ikke blir normal lyd. For deg blir opplevelsen annerledes fordi det sitter mer i "hodet" enn i ørene, så vi vil sikkert ha helt ulike forutsetninger for å stenge lyden ute vil jeg tro? Men det er iallefall verdt et forsøk:) Prøve å "glemme" lyden og fokusere hardt på det du ser istedet 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.