Gå til innhold

amming i disse julebordstider....


Elaysa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har følgende spørsmål:

hvis jeg drikker maks fire glass vin, og disse før elleve, når er det da forsvarlig å gi datteren min brystmåltid igjen? Kan jeg gi henne halv firemåltidet om natten, eller må jeg vente helt til halv åtte? Jeg kommer selvsagt til å pumpe meg de måltidene hun ikke får av meg kvelden jeg er ute.

Kan jeg gi henne morsmelkerstatning, eller bør jeg helst pumpe og samle opp til disse måltidene... jeg har nok melk, men det er jo mer lettvint med erstatning enn å holde på med denne pumpen da.....hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Etter fire glass vin vil du ha en nokså høy promille vil jeg tro. I alle fall langt over 0.5. Du vil forbrenne i overkant av 0.1 promille pr time. Ved halv fire tiden vil du fremdeles ha nokså mye alkohol i blodet. Jeg ville nok ventet til et stykke ut på neste formiddag med å amme.

Kan du ikke nøye deg med ett par glass? Dersom du ikke har barnevakt på natten, bør du jo være rimelig edru, og det ville ikke jeg vært etter fire glass. Jeg mener ikke å være prippen, men jeg synes ikke berusede foreldre og omsorg for små barn hører sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregelen er at puppen din er alkoholfri når du kan kjøre bil.

Du må regne med samme promille i brystmelken som i blodet ditt. Dvs. etter 1 glass vin (= 1 glass øl = 1 drink)er det 0,3-0,4 promille i melken, avhenging av hvor stor du selv er. (Brystmelken vil da være en "drink" på 0,03%)Kroppen din bryter ned ca. 0,15 promille per time.

Du trenger ikke pumpe for barnets del,alkoholen forsvinner av seg selv.Men om du er redd for melkeproduksjonen (ofte på julebord?) eller det sprenger, kan det være lurt å pumpe.

Brystmelk er best,såklart :-) Men om du vet at barnet tåler erstatning så kan du helt fint bruke det.Dog kan noen runder med pumpa gi større melkeproduksjon.

Om det skjærer seg helt den kvelden og du av en eller annen grunn må gi pupp er det ikke problematisk å for en gangs skyld gi alkopupp i firetiden dersom du sluttet å drikke rundt 01. (2-3 glass vin,dette sjekket jeg med sykehus da min datter var 1 mnd gammel).

Dersom barnet er større (6mnd +)er det forskningsmessig sett ikke vist noen problemer med å amme et par timer etter 2-3 glass,så lenge dette skjer sjeldent.

Barnet drikker mindre av brystmelk med alkohol,fordi de ikke liker smaken og utdrivningsrefleksen blir hemmet.Du merker det på barnet dagen etter dersom det ikke tåler at det er litt alkohol i morsmelken.

Barn som har mødre som en sjelden gang har hatt bittelitt alkohol i morsmelken (gjennom mor) vil drikke mye mindre av morsmelk/erstatning TILSATT alkohol (i flaske) enn barn av mødre som aldri har ammet etter en sjelden utekveld .

Interresant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fire glass vin vil du ha en nokså høy promille vil jeg tro. I alle fall langt over 0.5. Du vil forbrenne i overkant av 0.1 promille pr time. Ved halv fire tiden vil du fremdeles ha nokså mye alkohol i blodet. Jeg ville nok ventet til et stykke ut på neste formiddag med å amme.

Kan du ikke nøye deg med ett par glass? Dersom du ikke har barnevakt på natten, bør du jo være rimelig edru, og det ville ikke jeg vært etter fire glass. Jeg mener ikke å være prippen, men jeg synes ikke berusede foreldre og omsorg for små barn hører sammen.

Nå vet jeg at tre fire glass vin kun vil gjøre meg på godt humør på vorspielet, og jeg føle meg temmelig edru utover kvelden. Det er derfor jeg lurte på dette med firemåltidet. For hvis jeg føler meg helt edru når jeg drar hjem, så tenkte jeg at det ville være mer kos for barnet å få mat fra meg enn fra flaske, som hun jo må få av barnevakten tidligere på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fire glass vin vil du ha en nokså høy promille vil jeg tro. I alle fall langt over 0.5. Du vil forbrenne i overkant av 0.1 promille pr time. Ved halv fire tiden vil du fremdeles ha nokså mye alkohol i blodet. Jeg ville nok ventet til et stykke ut på neste formiddag med å amme.

Kan du ikke nøye deg med ett par glass? Dersom du ikke har barnevakt på natten, bør du jo være rimelig edru, og det ville ikke jeg vært etter fire glass. Jeg mener ikke å være prippen, men jeg synes ikke berusede foreldre og omsorg for små barn hører sammen.

Nå vet jeg at tre fire glass vin kun vil gjøre meg på godt humør på vorspielet, og jeg føle meg temmelig edru utover kvelden. Det er derfor jeg lurte på dette med firemåltidet. For hvis jeg føler meg helt edru når jeg drar hjem, så tenkte jeg at det ville være mer kos for barnet å få mat fra meg enn fra flaske, som hun jo må få av barnevakten tidligere på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Elaysa. Du har fått noen svar vedrørende alkohol og amming, men jeg vil komme med noen kommentarer.Per idag finnes det ingen gode nok studier som sikkert kan si noe om effekten på barnet ved inntak av selv små mengder alkohol. Desto yngre barnet er desto mere umoden er kroppens organer til å ta imot alkohol. Da det ser ut som om det er du som også har et innlegg hvor du skriver at barnet er 5 uker så er det derfor viktig å være spesielt forsiktig med yngre spedbarn og når morsmelken er den eneste næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...