Gå til innhold

Begynner jeg å miste melka??


Gjest rådvill mamma

Anbefalte innlegg

Gjest rådvill mamma

Jeg begynner å litt fortvilet her!

Fullammet fram til babyen var 4 mnd, nå er hun snart 6.

Begynte å få lite melk på kveldene, dermed ga jeg henne erstatning etter å ha budt henne brystet(før legging).

Nå virker det som om puppen er slunken mye tidligere på ettermiddagen.......

(På natterstid er det imidlertid fullt!)

Er det dumt av meg å gi henne litt ekstra erstatning etter at hun har drukket det som er i puppen? Vil så gjerne amme så lenge som mulig.

Har dere noen gode råd? Grubler mye på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Been there,done that.

Jo mindre kroppen din får beskjed om at der er et BEHOV,jo mindre produserer den.

Hos meg ble det også slik at det ble "tomt" tidligere og tidligere.Da fullammet(dvs skulle ha fullammet,hun fikk erstatning 1x om kvelden) jeg fremdeles.

Det som måtte til for å stabilisere produksjonen var 2 uker med "sutring" og mange økedøgn.Null erstatning (kan dog lønne seg å trappe ned).Hvis det er skikkelig ille om kveldene kan du pumpe ut om morgenen og gi om kvelden.Dette er bare en overgangsperiode,så er nok alt i gjenge igjen.

Det er helt normalt at det er "tomt" om kvelden,barnet spiser mer for å legge seg opp til natten.Det er veldig få som har for lite melk til å fø opp barna sine,men som sagt; hvis hun er forferdelig urolig om kveldene,gi henne utpumpet melk.

Nå er hun vel gammel nok til å få litt grøt om kvelden?Kutt erstatninga om kvelden og gi henne noen teskjeer grøt.Øk etterhvert opp til et fullt måltid.Da får hun ikke tilfredsstilt suttebehovet på en flaske,men må ta det ut på deg før og etter måltidet,og stimulerer dermed til økt produksjon.

Det er om natten det skilles ut mest av hormonet som styrer melkeproduksjonen.Derfor er det fullt om nettene.Hvis det derimot drikkes mye om nettene vil dette være effektivt til å øke produksjonen.

Kutt erstatninga og amm mye! Det går seg til!

Etterspørsel=Tilbud er alfa og omega for en bra melkeproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg gjorde i den samme situasjonen, var å legge barnet til brystet om natten(barnet sov, men ammet likevel).

Dette gjenntok jeg noen netter og vips så var melkemengden økt betraktelig.Jo mer du ammer, jo mere melk.

Ps. husker du på å drikke MINST 3 liter vann hver dag?

Lykke til!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære rådvill mamma.Det at brystet virker litt slunket behøver nødvendigvis ikke bety at melkemengden er så veldig redusert. Vi vet at det er vanlig at den reduseres noe når fast føde innføres fordi da tar ofte barnet mindre melk. Om du må gi erstatning så vil jeg anbefalle kopp når hun nå er så stor. Da er det mindre sjanse for at hun plutselig avviser brystet. Om du vil øke melkemengden kan du jo ta noen dager hvor du ammer oftere på dagen eller pumper deg like før du legger deg. Sover hun også lenge på natten uten å bli ammet kan det også være en årsak som påvirker melkemengden. Ved å si det så mener jeg ikke at du nødvendigvis skal begynne å vekke henne om natten.Vurder hvor viktig der er for deg å få mer melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rådvill mamma

Tulla får både grøt og middag, bys alltid pupp først.

Ammes 1 -2 ganger pr natt.

Har prøvd å pumpe meg litt, men det kommer kun en bitte liten mengde(dekker bunnen i koppen, noen ganger ikke det en gang)

Hun er tydlig utilfreds noen ganger ved puppen, og stråler når hun får erstatning! (Vet å få viljen sin!)

Jeg vi veldig gjerne beholde melka så lenge som mulig, så jeg er litt i villrede her!

Har litt dårlig tid, derfor litt dårlig forklart dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...