Gå til innhold

Temperaturinnstilling dusjen

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Fins det temperaturinnstilling for dusj.

Mitt barn kommer iskald ut av dusjen, da jeg fikk en klem og spurte om har dusjet i iskaldt vann, får jeg en lang forklaring om hva jeg, han eller andre definerer som kaldt vann, iskaldt vann, hva er kaldt, hva er varmt, hva er iskaldt, om det fins fastsatte regler for slike definisjoner. Da skjønte jeg at jeg kommer aldri til å få svar på om har dusjet i kaldt vann.

Jeg skjønner også at kan bli syk av sånn dusjing og at jeg bør få kjøpt et termometer på dusjen sånn at feks kan se ved hvilken temperatur man skal dusje. Saken er at når går til skolen i T skjorte i 10 minusgrader uten å fryse så har vansker med å regulere temperaturen, og da har det krysset grensen for hva som er greit, nå er det med T-skjorte på vinteren avklart, men jeg tror ikke det er bra å dusje i kaldt vann.

Kanskje de har noe på enklere liv man kan montere på dusjen?

Hvilken temperatur bør man dusje ved når man ikke kjenner dette selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/390063-temperaturinnstilling-dusjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest et forslag..

I vår dusj er det en slags bryter som når det går over fra kaldt til varmt "stopper" på en måte. Man må bruke ekstra kraft for å komme over. Hvis det er en slik hos dere - kan du vel si at han skal dusje med bryteren litt før dette punktet?

Det finnes dusjhoder med led-lys som gir blå farge ved for kaldt vann, grønt ved passe temperatur - og rødt når det er for varmt.

I tillegg viser det vanntemperaturen:

http://www.coolstuff.no/LED-Dusjhode-med-termometer

http://www.jula.no/dusjhandtak-led-434152

Det må da være ideelt for dere :)

Madelenemie

Det finnes dusjhoder med led-lys som gir blå farge ved for kaldt vann, grønt ved passe temperatur - og rødt når det er for varmt.

I tillegg viser det vanntemperaturen:

http://www.coolstuff.no/LED-Dusjhode-med-termometer

http://www.jula.no/dusjhandtak-led-434152

Det må da være ideelt for dere :)

Hei!

Tusen takk :-)

Madelenemie

I vår dusj er det en slags bryter som når det går over fra kaldt til varmt "stopper" på en måte. Man må bruke ekstra kraft for å komme over. Hvis det er en slik hos dere - kan du vel si at han skal dusje med bryteren litt før dette punktet?

Hei!

Kalevaala ga meg nå tips som er bra ellers ikke dumt forslag :-)

Annonse

Hva med å lære barnet å gjøre dette?

Ta på shorts og evt T-skjorte om det er flaut å ha med foreldre naken i dusjen. La barnet fikle med termostatinnstillingene og kjenne på de ulike temperaturene f.eks. ved å dusje vann over låret. Diskuter hvordan det kjennes. La barnet finne ut hvor langt man vanligvis må stille termostaten for å oppnå endring Hva som er behagelig å ikke. Og ikke minst, hva blir for varmt.

Øvelsen gjentas ukentlig eller oftere til barnet finner ut av det på egenhånd. Varier gjerne mellom ganger det er mye varmtvann og lite varmtvann igjen på tanken slik at barnet finner ut av forskjellen.

Problemet med å si at termostaten skal stå på et bestemt punkt er at dette bare vil funke om vannet i varmtvannstanken har en bestemt temperatur. Blir det varmere eller kaldere i tanken, vil det påvirke hvor varmt dusjvannet er med en bestemt innstilling.

Dessuten vil en regel om en bestemt innstilling gjøre barnet mindre i stand til å takle for varmt eller for kaldt vann. Tenk om vannet skulle være for varmt og barnet ikke kan eller våger å redusere temperaturen. Barnet kan bli hjelpeløst om det skal dusje et annet sted enn hjemme og ikke vet hva som er 'riktig' innstilling på akkurat denne dusjen.

De fleste termostater på dusjer er ikke termostater, men en innstilling for blandingsforholdet mellom vann fra varmtvannsrør og kaldtvannsrør. Skalaen blir dermed bare riktig når vamtvannet og kaldtvannet har en bestemt temperatur.

mvh

Madelenemie

Hva med å lære barnet å gjøre dette?

Ta på shorts og evt T-skjorte om det er flaut å ha med foreldre naken i dusjen. La barnet fikle med termostatinnstillingene og kjenne på de ulike temperaturene f.eks. ved å dusje vann over låret. Diskuter hvordan det kjennes. La barnet finne ut hvor langt man vanligvis må stille termostaten for å oppnå endring Hva som er behagelig å ikke. Og ikke minst, hva blir for varmt.

Øvelsen gjentas ukentlig eller oftere til barnet finner ut av det på egenhånd. Varier gjerne mellom ganger det er mye varmtvann og lite varmtvann igjen på tanken slik at barnet finner ut av forskjellen.

Problemet med å si at termostaten skal stå på et bestemt punkt er at dette bare vil funke om vannet i varmtvannstanken har en bestemt temperatur. Blir det varmere eller kaldere i tanken, vil det påvirke hvor varmt dusjvannet er med en bestemt innstilling.

Dessuten vil en regel om en bestemt innstilling gjøre barnet mindre i stand til å takle for varmt eller for kaldt vann. Tenk om vannet skulle være for varmt og barnet ikke kan eller våger å redusere temperaturen. Barnet kan bli hjelpeløst om det skal dusje et annet sted enn hjemme og ikke vet hva som er 'riktig' innstilling på akkurat denne dusjen.

De fleste termostater på dusjer er ikke termostater, men en innstilling for blandingsforholdet mellom vann fra varmtvannsrør og kaldtvannsrør. Skalaen blir dermed bare riktig når vamtvannet og kaldtvannet har en bestemt temperatur.

mvh

Hei!

Ja min mann ble oppgitt av å høre om denne dusjen, han sa det kan løses enklere, og det skulle han ordne opp i. Det betydde ta med barnet inn i dusjen og forklare. han er flink på slike forklaringer, jeg blir stående fast å tenke, feks på hva er varmt og hva er lunkent og hvordan forklare det. Også får jeg vriene spørsmål. Så da stoler jeg på at han ordner dette.

Jeg kan selv bli så opptatt av selve innstillingen at å dusje i et system uten innstillinger kunne blitt et nytt problem, jeg ville nok klart det i dag, men ikke barna.

Du har nok flere poeng i det du skriver :-)

Hei!

Ja min mann ble oppgitt av å høre om denne dusjen, han sa det kan løses enklere, og det skulle han ordne opp i. Det betydde ta med barnet inn i dusjen og forklare. han er flink på slike forklaringer, jeg blir stående fast å tenke, feks på hva er varmt og hva er lunkent og hvordan forklare det. Også får jeg vriene spørsmål. Så da stoler jeg på at han ordner dette.

Jeg kan selv bli så opptatt av selve innstillingen at å dusje i et system uten innstillinger kunne blitt et nytt problem, jeg ville nok klart det i dag, men ikke barna.

Du har nok flere poeng i det du skriver :-)

Bra.

:-)

Det spiller egentlig ingen rolle hva man definerer som varmt, kaldt eller lunket. Ganske upresise begrep alt sammen.

Det viktige er å vite hva som er for varm eller for kaldt mot huden, og hva man kan gjøre for at det skal kjennes _passelig/behagelig_. Det er ikke vanskelig så lenge det sensoriske nervesystemet funker som det skal.

mvh

Madelenemie

Bra.

:-)

Det spiller egentlig ingen rolle hva man definerer som varmt, kaldt eller lunket. Ganske upresise begrep alt sammen.

Det viktige er å vite hva som er for varm eller for kaldt mot huden, og hva man kan gjøre for at det skal kjennes _passelig/behagelig_. Det er ikke vanskelig så lenge det sensoriske nervesystemet funker som det skal.

mvh

Hei!

Det sensoriske nervesystem fungerer ikke som det skal, de kjenner ikke kulde og varme slik andre gjør det. De fryser ikke av å ikke kle seg og gå ut i kuldegrader feks. Men jeg tror man kan trene seg opp til å kjenne, til en slik grad at man ikke fryser eller skader seg.

Hei!

Det sensoriske nervesystem fungerer ikke som det skal, de kjenner ikke kulde og varme slik andre gjør det. De fryser ikke av å ikke kle seg og gå ut i kuldegrader feks. Men jeg tror man kan trene seg opp til å kjenne, til en slik grad at man ikke fryser eller skader seg.

Det er ikke uvanlig at unger ikke bryr seg om at de blir kalde eller at umaken/ubehaget ved å ta på klær gjør at de blåser i at de kan bli kalde om en stund. Det behøver ikke bety at de har noen nevrologisk svikt. Bare at de iblant er svært kortsiktige, akkurat som andre barn.

Og så må man huske at noen tåler mye mer kulde enn andre. Barn og unge forstår, med rette, ikke hvorfor de skal ta på seg en ekstra genser fordi mamma fryser.

En del barn ungdommer insisterer på å gå med T-skjorte året rundt. Forhåpentligvis ledsaget av en mer fornuftig jakke om vinteren.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...