Gå til innhold

Etter skoletid

arnica

Anbefalte innlegg

Hvilke avtaler har dere med barn i 9-10 års-alderen for tiden etter skoletid frem til dere kommer hjem? Mitt barn må sende melding om at h*n er kommet hjem, og dersom h*n vil ha venner på besøk eller h*n vil besøke venner må h*n høre med oss om det er greit og avtale når h*n skal komme hjem.

En venn av mitt barn har ingen avtaler, annet enn at man regner med at alle er i hus sånn rundt 19:00-20:00 på kvelden. Jeg har hver gang bedt om at denne vennen låner telefonen og gjør en avtale med sine foreldre. Det er ikke alltid vi har fått kontakt med dem når vi da ringer. Dette betyr at foreldrene ikke ser(hører) barnet sitt, ikke vet hvor barnet er eller om barnet har spist fra ca kl 13:15 til i verste fall 20:00. Barn og foreldre har ikke mulighet til å få tak i hverandre med mindre barnet er hjemme (mulig de har hustelefon), da barnet ikke har mobil.

Hva tenker dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er svært ansvarsløst at man ikke etterlyser ungen mellom skoleslutt og bortimot sengetid! Poden her har av og til blitt igjen på skolen og spilt ball uten å si i fra, men han er hjemme i 16-17-tiden, altså til middag, så da er det greit. Hadde han uteblitt lenger hadde det blitt litt huskestue. Jentungen sier i fra nesten litt for mye... :o) Men bedre med en gang for mye enn en gang for lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Mitt barn, på 11 år må alltid gi beskjed når han er hjemme fra skolen. Enten det er hjemme hos oss, eller hjemme hos kamerater.

Han trenger aldri spørre om å få med kamerater hjem, vårt hjem er alltid åpent for barnas venner.

Han må komme hjem til middag hver dag, om han ikke er hjemme. Og de dagene treninga er sent, må lekser være gjort før trening. De dagene treninga er ferdig tidlig, kan leksene gjøres etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett hjem og meld deg for mamma er loven her i huset. Ingen unntak. Selv femtenåringen og han på snart 18 bør gi beskjed om de finner på noe annet enn å komme hjem etter skoletid.

Jeg skal sjekke lekser og høre om alt er ved det gamle. Og jeg står ikke her og lager mat til fem mann og kongens hest for at de skal sose rundt!

Så jeg har null forståelse for folk som lar ungene dingle uten oppsyn på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7-åring må si fra at hun er hjemme når hun går hjem selv fra skolen eller SFO ja.... Ser ikke for meg at hun "slipper" det om et par år!

Jeg TROR jeg kommer til å ville ha beskjed/spørsmål om hun tar med seg noen hjem. Det kan være dager det ikke passer, uten at jeg har fått informert henne om det. Om hun går til noen andre etter skolen istedenfor hjem vil jeg ha beskjed om det også!

Jeg er kanskje streng, men jeg kan ikke se en eneste grunn til at man ikke skal si fra hvor man er. Det er vel normalt for familielogistikken, i det minste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Tolvåringen min skal komme rett hjem etter skoletid og gå tur med hunden. Ut over det skal han være tilgjengelig på telefon, og gi beskjed dersom han drar til noen eller finner på noe annet etter hundelufting og lekser. Det betyr at når jeg ikke hører noe, er det fordi han er hjemme (og tilgjengelig).

I praksis ringer han imidlertid nesten hver dag, for å spørre om det er greit at han har besøk, eller spør om å få lage seg mat el.l, selv om det ikke er nødvendig.

Da han var ni-ti, måtte han gi beskjed med en gang han kom hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke hatt daglig meldeplikt i den alderen så lenge de kommer til middag som avtalt. Men vi samles mye tidligere enn kl. 19, ofte har vi hatt middag allerede 1630. I tiårsalderen ville jeg nok hatt litt fastere rammer enn den familien du beskriver, spesielt hvis det gjaldt et barn som ivrig "utnyttet muligheten" til å streife omkring helt fra skoleslutt til kveldstid.

I praksis har barna ofte gitt beskjed om hvor de er, hvis de blir med noen andre hjem, selv om de har kommet til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Jr hadde full sfo på den tiden, så det var ikke rare tiden mellom hans og vår hjemkomst. Vi hadde fast middagsavtale 1/2 5- 5, og den var ufravikelig. Vår uformelle avtale var at han kunne ha med unger på middag hos oss, men selv skulle spise middag hjemme. Jeg la meg aldri opp i hvilken avtale andre unger hadde hjemme, ut over å spørre om de hjemme visste hvor besøkende var. Hadde de avtaler ala vår reger jeg med at de ikke ville spist hos oss. Mulig jeg har vært naiv her, men ettersom fisk gikk ned like lett som bolognese regner jeg med at de ikke gikk etter "beste dagens" i nabolaget ;-)

Nå er han 17, og vi har fremdeles fast middagsavtale de dagene han ikke trener/ jobber. Rett som det er dukker også kjæresten eller kompiser opp og spiser med oss, uten at jeg legger meg opp i hvorvidt de burde vært hjemme eller ikke. Det bør være deres eget annsvar syns jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har 8 og 11-åringen gått hjem alene noen år allerede (opp til to ganger i uka).

De har ikke lov til å gå andre steder enn hjem og besøk rett hjem fra skolen skal de heller ikke ha om dette ikke er bestemt på forhånd (dette er heldigvis vanlig praksis her omkring).

Hjemme finner de seg mat, lufter hunden og gjør lekser.

De trenger ikke ringe for å varsle at de er hjemme, men må ringe og spørre om de skal bort til noen venner før jeg kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Oi - det synes jeg var litt vel frie tøyler!

Hos oss kjører barna skolebuss, de er 9 og 13 år nå. Det vanlige er at de tar bussen hjem. Er de med andre barn hjem etter skolen er det stort sett avtalt på forhånd. Det bor ingen venner i gangavstand hos oss. Dette betyr at alle besøk innebærer at vi må kjøre og/eller hente.

13-åringen har en gang, for et par år siden, gjort det stuntet å bli med et annet barn etter skolen uten å si fra. Jordskjelvet som fulgte var såpass heftig at det har ikke skjedd igjen. Men det hender vi får en tekstmelding når de sitter på bussen, noe a la: "Kan jeg bli med XXX hjem?" Da er det for sent å si nei, men vi vet i det minste hvor ungen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hos oss har vi hatt regel om at de gjerne kan bli med andre hjem etter skole/sfo, men da må de ringe og si i fra - enten mens de fremdeles er på skolen, eller med en gang de kommer hjem til den andre.

Dette har de fulgt opp veldig bra, alle tre. Det har imidlertid hendt at 13-åringen har glemt å si i fra noen ganger dette skoleåret, men jeg har klart å spore ham opp ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Tiåringen må ikke gi beskjed om hvor han er, men han kommer alltid hjem i fem tida. Han kan ta med venner hjem uten å spørre, det skulle bare mangle! Skulle han mot formodning ikke være hjelm fem seks tid starter vi ringerunde og leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jengene mine er 9 og 11 år, og skal gå rett hjem fra skole/SFO. Gjør de ikke det, skal de ringe meg eller pappaen og si hvor de er. Det funker fint her.

De må gjerne ha med seg venner hjem. Det har de også, stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre barn har fått beskjed om å si fra dersom de er med noen hjem fra skolen. Om de går rett hjem, har de ikke meldeplikt - jeg går i utganspunktet ut fra at de kommer hjem før middag (ca. 17) om jeg ikke har hørt noe.

Ganske ofte har de en kompis eller flere med hjem. Disse har tydeligvis lignende beskjed -  når jeg kommer hjem og spør om de har sagt fra hjemme hvor de er, får jeg omtrent bestandig positivt svar. Antar de da har lånt vår fasttelefon for å ringe, om de ikke har med mobil selv.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...