Gå til innhold

Lommepenger - syv år

nitty-gritty

Anbefalte innlegg

nitty-gritty

Gutt, syv år. Skal nå få lommepenger. Slik jeg har planlagt det skal han få maksimum 35 kr uka. Han kan tjene inntil 5 kr per dag ved å:

- holde rommet ryddig

- holde søsterens rom ryddig (når de leker sammen)

- rydde opp leker i stua

- støvsuge under bordet på kjøkkenet etter middag

- vaske hender etter dobesøk, pusse tennene to ganger om dagen og dusje uten krangling

Jeg vet dette er mye "jobb" for fem kroner, men vi har tidligere forventet at han bidrar til et ryddig og rent hjem og opprettholder personlig hygiene uten "betaling". Dette er derfor kun ment som et insentiv og en visuell demonstrasjon av utførte plikter og forventinger.

Er dette for mye penger for en syv-åring? For lite? Vi bor i England, så man får litt mer for pengene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nitty-gritty

Jeg vet ikke. Hvor mye får hans jevnaldrende venner i ukepenger?

Jeg tror ikke de får lommepenger, de får heller penger til hva de har lyst på/trenger. Barn i dette landet er ikke like selvstendige som skandinaviske barn.

Disse 35 kr skal gå til lørdagsgodt og eventuelt oppsparing til leker, kort han vil samle på og slikt. Alt annet får han naturligvis av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke for mye

Jeg tror ikke de får lommepenger, de får heller penger til hva de har lyst på/trenger. Barn i dette landet er ikke like selvstendige som skandinaviske barn.

Disse 35 kr skal gå til lørdagsgodt og eventuelt oppsparing til leker, kort han vil samle på og slikt. Alt annet får han naturligvis av oss.

Da synes jeg at beløpet høres veldig fornuftig ut.

Det er veldig fint at han lærer seg å spare til det han ønsker seg

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Da synes jeg at beløpet høres veldig fornuftig ut.

Det er veldig fint at han lærer seg å spare til det han ønsker seg

:-)

Ja, det er slik vi tenker også. Og fint med en visuell representasjon av plikter.

Takk for godkjenning ;) Vi har så få å sammenligne oss med her vi bor, da få deler våre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine på 9 og 11 får 50 kr. uka. 35 kr. for en syvåring er vel helt greit? Mine fikk ikke lommepenger da de var 7.

De får ikke betalt for å gjøre ting som er en selvfølge at de gjør - som å rydde rommet sitt, hjelpe til å dekke bordet eller rydde på plass rent tøy. Det hender de får betalt for å gjøre noe ekstra, som å klippe gress o.l., men som det kanskje fremgikk over er jeg generelt skeptisk til å betale barn for å hjelpe til hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...