Gjest Er det vanlig? Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Jeg har en gutt på 5 år som har epilepsi. Han fikk diagnosen når han var 4 år. Når han får epilepsi, da blir han fjern. Noen ganger kan han få rykkninger. Han får stesolid hver dag for å forebygge at han ikke får anfall ofte. Er det vanlig at de får stesolid hver dag mot epilepsi? Han har en gang vært fjern så lenge at han måtte på sykehus. Da stoppet han å puste. Etter det har han fått medisinen stesolid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IsteSitron Skrevet 9. april 2013 Del Skrevet 9. april 2013 Egentlig skal stesolid kun brukes ved anfall, det finnes epilepsimedisiner som skal forebygge anfall. Stesolid er vanedannende og er ikke bra og brukes daglig.. Lykke til videre, MVH 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mor til 3 Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Har dere vært til utredning på SSE? Hvis ikke bør dere skaffe en henvisning dit. Deter ikke normalt å bruke stesolid forebyggende..... Til det finnes det medikamenter under kategori nevroleptika. Har selv en datter på 7 år med epilepsi og det ble oppdaget da hun var 1,5 år. Ble henvist SSE fordi jeg ikke godtok suykehusets enkle løsning som de gjorde med de fleste: behandling med Orfiril. Dessuten har sykehuset stort sett bare 12- kanalers standard EEG og ikke 24- kanalers med døgnsregistrering. På SSE er noen av landets fremste eksperter på epilepsi og det er underlagt Rikshospitalet. Vi har vært fulgt der i ca 5 år nå og er meget fornøyde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kluss Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Jeg har en sønn på 3år som har epilepsi og han får Orfiril long (som jeg tror er en anfallsforebyggende medisin) mot epilepsien. Har ikke engang hørt om noe anfallsmedisin jeg og hvis man skal ha det så er vel det kanskje mot mer alvorlige anfall? Anfall som kun er fjernhet er ikke farlig i seg selv 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togli Skrevet 15. juli 2013 Del Skrevet 15. juli 2013 Min eldste datter fikk "epilespsilignende" anfall etter feberkramper da hun var 15 mnd gammel. Rett før et anfall pleide hun å si at hun ble svimmel, så ble hun fjern i noen sekunder sammen med lette rykninger i overkroppen (spes en arm). Det var aldri snakk om å bruke stesolid annet enn ved anfall der hun ble liggende bevisstløs (noe som aldri skjedde ut over den gangen hun hadde feberkrampeanfallet). Jeg mener å huske hun hadde slike småanfall flere ganger i uka fram til hun tok mandlene en mnd før hun fylte tre år gammel. Da var det slutt på alt som het sykdom/feber/epilepsi..... (hun var veldig mye syk de tre første leveårene). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 12. mars 2014 Del Skrevet 12. mars 2014 Behandling for epilepsi avhenger av mange faktorer. Hva utløser anfallene, hvilket mønster har de, hva slags kategori har de? Går de over av seg selv? Stesolid (diazepam, som er tilsvarende virkemiddel i Vival og Valium) er vanlig å bruke som akuttbehandling ved anfall som ikke går over av seg selv (status epilepticus). Dette er en livsbevarende behandling. I noen tilfeller kan medikamenter innen gruppen benzodiazepiner (som Stesolid) brukes forebyggende om det viser seg effektivt. Jeg bruker selv en kombinasjon av Lamictal og Rivotril (sistnevnte er et potent benzodiazepin). Fast bruk av en jevn dose kan gå greit uten større bivirkninger. Det mest uheldige jeg opplever, er noe hangover om morgenen, da clonazepam (virkestoffet i Rivotril) har lang halveringstid. Generelt vil jeg anbefale en nøye utredning hos kyndige folk. På SSE er de dyktige. Ellers kan jeg på det sterkeste anbefale Dr. Einar Kinge ved Sandvika nevrosenter. Han er spesialist på epilepsi, og har jobbet på SSE. Jeg har selv hatt han som fast nevrolog i mange år. Dessverre er det lang venteliste, men kommer man til Kinge - så kommer man til en som KAN det han driver med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.