Gå til innhold

Lei av depresjonstester

Anbefalte innlegg

hanni1365379972

Nå er jeg mildt sagt fortvila! Jeg bestemte meg i juni for at jeg ville prøve antidepressiva, etter 10 år med spiseforstyrrelser og det JEG vil betegne som depresjoner. Jeg måtte vente hele sommeren pga ferien. I August hadde jeg time hos en psykiater tilknytta gruppeterapien jeg gikk i: Hun tok en MADRS-test og kokluderte med at jeg ikke var deprimert nok.

Så har jeg ventet helt til nå. (Jeg sluttet i den forrige terapien, litt på grunn av dette) Nå har jeg fått tilbud hos psykiater. I mellomtiden har jeg fylt ut en MADRS-test selv hos fastlegen min. Der scora jeg innenfor det man kaller depresjon - men jeg svarte altså selv på arket.

I dag var jeg andre time hos psyk. Han spurte om jeg var deprimert. Jeg sa: - ja jeg tro det. Han sa: - Det finner vi ut av raskt, hvorpå han plukket fram denne forbaska testen. Jeg kunne begynt å gråte på stedet. Men man har da fasade. Han konkluderte med: - Du er ikke særlig deprimert.

Hva skal jeg gjøre nå???

Jeg har eksamen snart, og har nettopp begynt å lese. Sliter med store konstrentasjonsvansker og er svært labil i humøret. gråter lett. Jeg har prøvd så mye terapi - dette er den 7. terapien jeg går i tror jeg! Jeg orker ikke å prate mer. Jeg VET alt sammen. Hva om medisiner kunne hjulpet meg? (Har ikke diskutert antidepressiva med terapeuten min, men regner med at jeg ikke får det ettersom jeg i følge en test ikke er deprimert nok!)

Jeg vet at jeg er deprimert. Kjæresten min vet det, famlien min vet det. Hvorfor blir jeg ikke forstått??? Og for meg virker det uproft å trekke fram den latterlige testen. Jeg er tross alt 25 årog et tenkende menneske.

Jeg har vurdert dette med medisiner i 2 år, fram og tilbake - og har nå bestemt meg. Hvis jeg ikke får det av denne terapeuten, slutter jeg. Jeg gidder ikke mer normal terapi.

Er det noen som kan forstå meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39075-lei-av-depresjonstester/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Depresjonstester er viktige og er en del av kvalitetssikringen i en legepraksis.

Likevel er de ikke sannheten eller svaret på alle spørsmål.

Med så lang sykehistorie som du har, og med din motivasjon, ville jeg latt deg prøve ut et SSRI i 4-8 uker. Dersom det virker, fortsett. Dersom det ikke virker, slutt.

hanni1365379972

du er ikke den eneste hanni som er lei av de helv... testene..

hang in there!!!! ikke gi deg

klems

Takk : )

Jeg har tenkt meg om litt nå. Egentlig skal jeg jo bare vært glad for at jeg ikke scorer så høyt på den testen. Men jeg har litt behov for å ha en slags diagnose, for jeg føler at jeg egentlig ikke har noe i terapi å gjøre. Jeg er jo ikke syk. Lurer på hva som går av meg i grunnen. TRor jeg må snakke litt med psykiateren om dette jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...