Gå til innhold

NHD: Vil jeg bli frisk snart?

Anbefalte innlegg

Har lest gjennom nesten alle inlegg v. søk funksjonen, men fant ingen svar. Derfor dette inlegget til deg.

For et par måneder siden Opererte jeg ut 2 visdomstenner, og pga. tannlegeskrekk ble dette gjort ved narkose. Ventetiden til dette skulle skje var preget av redsel og nærvøsitet, og da det endelig var over startet kvalmen. Plutselig fikk jeg hjertebank, snøring i brystet, pustebesvær, og jeg var livredd uten å vite hva jeg var redd for. (var ikke depprimert da dette skjedde). Dro til lege flere ganger, har nå hatt 3 "anfall" og legen min gav meg Cipramil og Sobril. Tror dette kalles panikk angst. Ansten ligger der og lurer hele tiden, det er slitsomt og vont. Har gått på cipramil i snart 2 uker (20 mg nå, startet med 10).

Alt dette kom som lyn fra klar himmel, fortiden min er "fin" og jeg skjønner ikke helt hva dette kommer av. Hvor lenge tror du det tar før jeg blir "som før", og... blir jeg det?

Hvor vanlig er det blant befolkningen å ha angst?

Takk på forhånd.

Mvh,

Elisabeth.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39105-nhd-vil-jeg-bli-frisk-snart/
Del på andre sider

Fortsetter under...

panikkangst er et rent helvete..

jeg vet mange som har blitt frisk ved hjelp av kognitiv terapi og rett medisinering.

Du bør bli henvist til en terapeut ganske snart, for det å gå slik.... det er så inderlig smertefullt.

Jeg vil tro du spenner kroppen din mye ..av redsel for et nytt anfall. Forsøk avspennings teknikker... varmt bad osv...

Det er og viktig at du snakker med de menneskene du har rundt deg.. la dem vite hvordan de best kan hjelpe deg gjennom et anfall.

Forsøk å registrer- hyppighet på anfallene, varigheten og intensiteten. Også _hvor_ du var da du fikk anfall.. En siste ting du bør registere er om du tenkte noe spes. da du fikk anfallet, hva fòr gjennom hodet ditt..det er fryktelig vanskelig å huske, men du vil etterhvert bli mer og mer oppmerksom på det.

Det er forferdelig vondt å ha et panikk anfall.... men muligheten for at du skal bli frisk er særdeles gode. Jeg kan ikke svare deg på hvor lenge du vil plages med dette fordi det varierer fra person til person..og om man får rett behandling.

ikke gi opp.... kjemp...

klem

panikkangst er et rent helvete..

jeg vet mange som har blitt frisk ved hjelp av kognitiv terapi og rett medisinering.

Du bør bli henvist til en terapeut ganske snart, for det å gå slik.... det er så inderlig smertefullt.

Jeg vil tro du spenner kroppen din mye ..av redsel for et nytt anfall. Forsøk avspennings teknikker... varmt bad osv...

Det er og viktig at du snakker med de menneskene du har rundt deg.. la dem vite hvordan de best kan hjelpe deg gjennom et anfall.

Forsøk å registrer- hyppighet på anfallene, varigheten og intensiteten. Også _hvor_ du var da du fikk anfall.. En siste ting du bør registere er om du tenkte noe spes. da du fikk anfallet, hva fòr gjennom hodet ditt..det er fryktelig vanskelig å huske, men du vil etterhvert bli mer og mer oppmerksom på det.

Det er forferdelig vondt å ha et panikk anfall.... men muligheten for at du skal bli frisk er særdeles gode. Jeg kan ikke svare deg på hvor lenge du vil plages med dette fordi det varierer fra person til person..og om man får rett behandling.

ikke gi opp.... kjemp...

klem

Takk for inlegget, tinkerbell :)

Jeg har snakket med alle rundt meg (de som står meg nær).. Og det er fortsatt en sant helvete =(

Jeg har bare hatt 3 anfall, to hjemme uten noe grunn eller forvarsel, ett da jeg kjørte bil og var i godt og normalt humør. Legene er sikre på at det ikke er noe fysisk galt med meg. Det som er litt slitsomt er at jeg hele tiden kommer med nye spørsmål, gjerne om igjen også. Og legen har alltid dårlig tid. Siden jeg er "ekstrahjelp" i en butikk har jeg ingen rettigheter om lønn v. sykdom, men jeg er heller ikke arbeidsledig og da... vel. Jeg har ikke råd til kognotiv terapi eller hva det nå heter.

Mvh,

Elisabeth.

Jeg har snakket med alle rundt meg (de som står meg nær).. Og det er fortsatt en sant helvete =(

Jeg har bare hatt 3 anfall, to hjemme uten noe grunn eller forvarsel, ett da jeg kjørte bil og var i godt og normalt humør. Legene er sikre på at det ikke er noe fysisk galt med meg. Det som er litt slitsomt er at jeg hele tiden kommer med nye spørsmål, gjerne om igjen også. Og legen har alltid dårlig tid. Siden jeg er "ekstrahjelp" i en butikk har jeg ingen rettigheter om lønn v. sykdom, men jeg er heller ikke arbeidsledig og da... vel. Jeg har ikke råd til kognotiv terapi eller hva det nå heter.

Mvh,

Elisabeth.

hei :)

du bør virkelig bli henvist til en terapeut snart som fy... det er uholdbart å gå slik... Krev en henvisning fra din primærlege til en psyk. poliklinikk.. da betaler du kun egenandelen på 1400 (ca) ..der kan du i samråd med din terapeut bli enige i hva slags behandling som passer deg best..

ønsker deg så innmari lykke til :)

Mvh,

Elisabeth.

det er klart du har mange spørsmål kjære deg....! Når man opplever noe som er så vondt som nettopp et panikkanfall -da klarer man simpelten ikke å få alt med seg av informasjonen som blir gitt.... det må ofte gjentas opptil flere ganger... Ikke bekymr deg over dette.. det er helt normale følelser du sitter med..!!

klem

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har nok fått den lidelsen som kalles panikklidelse og som rammer 2-3% av befolkningen.

Et SSRI, som Cipramil, vil blokkere nye anfall etter 4-6 uker. Noen må ha høyere dose enn de 20 mg du bruker.

Når panikkanfallene er blokkert, kan du fortsatt sitte igjen med "angsten for angsten". Om du ikke greier å hanskes med den selv, må du søke hjelp i kognitiv samtaleterapi.

Du har nok fått den lidelsen som kalles panikklidelse og som rammer 2-3% av befolkningen.

Et SSRI, som Cipramil, vil blokkere nye anfall etter 4-6 uker. Noen må ha høyere dose enn de 20 mg du bruker.

Når panikkanfallene er blokkert, kan du fortsatt sitte igjen med "angsten for angsten". Om du ikke greier å hanskes med den selv, må du søke hjelp i kognitiv samtaleterapi.

Tusen takk for svar, Dr. Dahl!

Jeg tolker svaret ditt som at cipramilen vil blokkere for anfall når de begynner å virke. Jeg var redd for at cipramilen bare ville virke for noen, jeg. Tilværelsen blir nok bra snart da! Jippi!

Mvh,

Elisabeth.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...