Gå til innhold

Nattevæting hos tiåring


Gjest meg

Anbefalte innlegg

Jeg er mamma til en ti år gammel gutt, som har tisset på seg om natten hele livet.

Han har hatt en natt innimellom ( kanskje en natt hvert halvår) hvor han har vært tørr.

Ellers har det vært våte dyner og madrasser. Jeg har vasket, uten å kommentere det noe særlig. Faren var også sengevæter og sluttet i ti års alderen, så derfor har vi ikke stresset gutten på å bli tørr.

Tilsynelatende har har heller ikke selv tatt problemet sitt særlig alvorlig.

I flere år har vi snakket om at vi skulle prøve alarmmatte. Minirin har vært utprøvd uten særlig hell.

I allefall, for et par mnd siden startet vi med alarmmatte.

Den første måneden ringte alarmen 3-4 ganger hver natt og sengen var veldig våt hver gang.

I denne perioden skrev jeg her inne og fikk til svar at dette nok var en lang vei å gå.

Den siste måneden har gutten vår vært tørr en natt hver uke.

Så, for en uke siden sluttet vi med matten og siden har gutten vår vært tørr!!!! Så mange tørre netter etter hverandre har han aldri hatt før.

Vi tørr nesten ikke tro det. Gutten vår sier at han vil bli veldig glad hvis han ikke tisser om natten mer. Han har nok tenkt mer på det enn vi har skjønt.

Så til et lite spørsmål: Vi tørr som sagt ikke helt tro dette enda, så vi leter etter andre ting som kan ha innvirkning.

Gutten vår har de siste 10 dagene brukt antibiotika for en ørebetennelse. Virker antibiotiken hemmende på snegevæting????????

Er veldig takknemlig for svar!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til meg. Det er kjempebra å høre at alarm har hatt effekt. Det er ukjent for meg at antibiotika skal ha noe hemmende effekt på urinmengde på natten.

Når det gjelder alarmen så anbefales det å beholde alarmen i huset i noen uker til. Skulle det komme et tilbakefall så anbefales det faktisk å øke væskeinntaket 3 - 400ml. ekstra samtidig med at alarmen benyttes igjen. Håper det går bra uten tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest (Anonymous)

Vår sønn har nylig fått konstatert melkeintoleranse (via urinprøve utført av Neurozym Biotech). Etter å ha kutttet ut melk i en måneds tid merker vi god bedring på sengevæting (han er åtte år, og har aldri vært tørr på natten). Nyere forskning (ref. overlege Reichelt ved Rikshospitalet) viser sammenheng mellom melke- og glutenintoleranse og sengevæting p.g.a. svært tung søvn. Ofte gir man ikke melk til barn som har luftveisinfeksjoner. Kan dette være forklaringen på at dere opplever bedring etter en infeksjon? Bare en teori fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...