Gå til innhold

Hvor får vi hjelp ??

Anbefalte innlegg

Dette blir en absurd historie, som dessverre er min hverdag.

Jeg er flyttet hjemmefra og har egen familie. Broren min på 21 år bor hjemme hos mor og far og det er ham det dreier seg om.

Han har brukt rus.......men vi tror også at han er psykisk syk.

Problemet er måten han behandler familien sin på. Han bor hjemme, får mat og hus gratis. Det har han gjort siden han hoppa av gymnaset. Totalt har problemet holdt på i ca 3 år. I begynnelsen med "normal" festing", som etterhvert ble mer tiltagende over dager........testa positivt på amfetamin i denne perioden.

Var veldig agressiv hjemme, truende. Slår både mor og far. Ble innlagt på psykiatrisk, men ble utskrevet pga at det var rus med i bildet.

De siste månedene har problemet tiltatt. Han har tatt totalt styringen hjemme over bil, penger, kredittkort, telefon.......Men nå er det ikke rus som er hovedproblemet. Han virker svært ustabil psykisk.

Begeret som fikk det til å flyte over for meg var da han kræsja bilen til mor og far for en uke siden. Da testa han negativt både på alkohol og stoff (noe som indikerer enda mer at han er psykisk syk. Da han likevel har en vanvittig oppførsel). Min far ville ikke ha leie bil, da han visste at han ikke kom til å få bruke den selv.

Men gutten gikk og lånte bil i min fars navn og kjørte rundt med den i 3 dager uten at foreldrene mine ante om det. I tillegg tappet han bensin kortet deres. Kjøpte mat/ drikke til andre på kortet. Over 3000 kroner. Når så mine foreldre vil levere bilen ringer han og er rasende og sier han har en avtale til kvelden og at de får komme seg hjem med bilen.

Nå har han fått valg mellom å flytte ut eller ta i mot behandling. Han mener selv han ikke er syk........Det er helt håpløst. Han truer med å ta livet av seg. Men er ikke det god nok grunn til å få han tvangsinnlagt?.Gutten ser helt gal ut. Vill i blikket. Holdt på å ta livet av min far i sted og foreldrene mine klarte såvidt å rømme fra sitt eget hus.

Jeg har bedt foreldrene mine være sterke. De kan ikke snu nå. Han må ut om så politiet må ta ham.

Noen som vet hvem jeg kan kontakte slik at han eventuelt kan få akutt hjelp og hvem har etter loven plikt å hjelpe i en slik situasjon. Mente å tro at så lenge en er til fare for seg selv eller andre så kan en tvangsinnleggest................men hvem skal vurdere dette ????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39137-hvor-f%C3%A5r-vi-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kan jeg umulig gi noe fasit svar.

Men kanskje ringe å høre med politiet hva de kan gjøre i en sånn sak???

Legevakta kanskje.

En psykiater kan kanskje vurdere det med innleggelse.

Snakk med legen og hør hva som må til der.

Men dette vet nok NHD elle andre som har peiling.

Håper iallefall at dere kommer frem til en løsning, og at broren din får den hjelpen han trenger.

LYKKE TIL!!!!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39137-hvor-f%C3%A5r-vi-hjelp/#findComment-148042
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det høres ut som om det er grunnlag for en tvangsinnleggelse her. Du kan be kommunelege I i hjemkommunen om å undersøke han mht tvangsinnleggelse.

Dette kan løse den akutte krisen, men ikke hovedproblemet. Din bror er sannsynligvis alvorlig psykisk syk. Han har utviklet antisosialitet slik vi oftest ser hos narkomane.

De fleste narkomane har psykiske lidelser før de begynner med narkotika. Likevel består ofte narkotikaproblemet etter at de har fått hjelp for sine psykiske lidelser.

Den største utfordringen vil dine foreldre ha. Vil de greie å sette de grenser som er nødvendige? Dette er tøfft fordi det dreier seg om ens eget barn. Likevel er det helt nødvendig å holde disse grensene om en selv skal overleve (og for at sønnen skal kunne hjelpes).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39137-hvor-f%C3%A5r-vi-hjelp/#findComment-148132
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...