MHC Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Bestefar er en tilsynelatende frisk og rask mann på 72 år. Fremdeles i full jobb, trener osv. Men vi merker jo at han har blitt eldre. Spesiellt etter at bestemor døde bått i høst. Nå har han ytret ønske om å ta med seg alle våre tre barn til hytta rett etter at skolen er ferdig til sommeren. Det er en kjøretur på 8- 10 timer. Han har aldri vært involvert i trafikkuhell eller noe, men merket at jeg fikk litt klump i magen da han spurte. Han har hatt med ett eller to av barna på en annen hytte som ligger tre- fire timer unna flere ganger. Har alltid passet seg sånn at en eller to ikke har kunnet være med, noe jeg har vært glad for. Skrekken er at han skal få et illebefinnende eller noe med alle våre tre i bilen. Vi voksne i familien har ikke kommet så langt ennå at vi vet helt når vi kan ta ferie utenom fellesferien. (Begge har selvstendige og fleksible jobber). En tur til hytta står på programmet i løpet av sommeren, men..... Tror han knekker fullstendig sammen hvis vi nekter han å ta med barna. Barna har selvfølgelig kjempelyst å treffe sommervenner igjen. Et alternativ er å la han kjøre med en eller to, selv komme etter med en eller to, så returnere hjem for å jobbe en uke til mens barna er der. Men det blir mye kjøring. Noen tips der ute i DOL- verden? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Mitt tips: La dem dra. Du kan jo likegodt få et illebefinnende? Eller kjører dere aldri med alle tre i samme bil? Si at du er redd for trafikkulykker, pass på at de er godt sikret, planlegg stopp og pauser underveis. Anonymous poster hash: 8c8dc...5a4 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Hm - jeg merker at det ikke blir så lett å forklare hva jeg mener her. Prøv å la være å misforstå i verste mening... Er den yngste så liten at det blir (mye) mer slitsomt for bestefar med alle tre, enn med bare de to eldste? Eller omvendt - begynner den eldste å bli så stor at h*n vil bli rastløs og krevende? I så fall ville jeg brukt dette som påskudd til å utelate den ene. Men jeg synes vel ikke det er to eller tre i bilen samtidig som er den viktigste problemstillingen, det er jo ikke sånn at du kan velge ut ett eller to barn det ikke er så farlig med? Enten er han kompetent til å kjøre dem langt med bil, eller så er han det ikke - og i sistnevnte tilfelle kan det fort bli like farlig å la ham hente dem i rushtrafikken en gang du virkelig trenger det, enn å reise på ferietur. Men 8 - 10 timers kjøring er langt med barn, uansett alderen på sjåføren, når det ikke er flere som bytter på å kjøre. Kan du foreslå en overnattingsstopp underveis som ungene vil ha glede av - kanskje de passerer et sted der det er fint å tilbringe en kveld eller formiddag, men som dere dessverre aldri har hatt tid til å overnatte fordi dere har så kort ferie ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Huff, jeg skjønner din bekymring...særlig hvis dere har begynt å merke at han blir eldre. Jeg tror jeg - hvis jeg får barnebarn - skal gjøre det klart for mine barn at jeg ikke blir fornærmet om de hadde hatt noen betenkeligheter med meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Er det ingen mulighet å ta tog eller fly? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Jeg skjønner godt din bekymring. Jeg tror jeg ville gjort som du selv nevner, å la ham ta med et eller to, og så komme etter med det tredje. Eller forresten, jeg tror faktisk det jeg selv ville gjort, var å tatt opp bekymringen med ham, selv om han blir såret. Faktisk har det vært slik med meg alltid, at jeg ikke liker at noen (andre enn meg) kjører alle barna mine samtidig. Sjåførens alder spiller ingen rolle. For ulykker kan skje, og skjer, og jeg ville ikke orket tanken engang på å miste alle barna mine samtidig. (ikke ett av dem heller selvsagt). Du har lov å si nei, du har lov å finne på en unnskyldning også. Anonymous poster hash: 82605...fd5 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Jeg reagerer på at du graderer barna dine. En eller to kan utsettes for risikoen, men ikke alle tre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Hvis det ikke er trygt nok å sende med alle barna i bilen, hadde jeg latt være å sende noen. Skjønne ikke helt at det er greit å sende 1 barn, eller to, men ikke alle 3. Er det fordi de vil bråke og forstyrre om det er alle tre??? Anonymous poster hash: 38766...15a 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Jeg reagerer på at du graderer barna dine. En eller to kan utsettes for risikoen, men ikke alle tre? Jeg skjønte heller ikke helt logikken i det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Han er jo bare 72 år, jeg hadde skjønt deg om han var 82 eller 92. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Jeg merker at jeg er veldig spent på hva slags forklaring du har på at han kan reise med ett eller to barn, men ikke alle? Har du barn det "ikke er så farlig med"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Hei! Hvis man skal tenke sånn bør man bekymre seg like mye for om en på 50 år med høyt blodtrykk eller høyt kolesterol vil ha med barna på en lang kjøretur. En frisk mann i 70 årene... jeg hadde virkelig ikke bekymret meg! ;-) men det er jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togli Skrevet 19. april 2013 Del Skrevet 19. april 2013 Jeg merker at jeg er veldig spent på hva slags forklaring du har på at han kan reise med ett eller to barn, men ikke alle? Har du barn det "ikke er så farlig med"? Jeg må innrømme at jeg synes det er langt verre å la alle tre barna mine dra på flyreise alene uten meg, enn å la en eller to av dem dra (spiller ingen rolle hvem av dem det er). Barna er LIVET - det er grusomt å miste et barn, men å miste alle er vel ikke til å leve med.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullemusa Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Vel, her har vi en 70-åring som daglig kjører skolebussen. Jeg har aldri tenkt i den retningen at det ikke er trygt å la barna sitte på. En frisk 70-åring har masse erfaring og for meg føles det som en ekstra trygghet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Jeg må innrømme at jeg synes det er langt verre å la alle tre barna mine dra på flyreise alene uten meg, enn å la en eller to av dem dra (spiller ingen rolle hvem av dem det er). Barna er LIVET - det er grusomt å miste et barn, men å miste alle er vel ikke til å leve med.... Joda, jeg ser forsåvidt den tankegangen - men hvordan velger man da? Og hva slags tanker blir man sittende igjen med etterpå hvis det skulle gå galt? Jeg vet ikke, jeg synes bare hele problemstillingen er merkelig - enten stoler man på bestefar, eller så gjør man ikke... Og annet enn alderen, ser jeg ingen grunn til å ikke stile på denne bestefaren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togli Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Joda, jeg ser forsåvidt den tankegangen - men hvordan velger man da? Og hva slags tanker blir man sittende igjen med etterpå hvis det skulle gå galt? Jeg vet ikke, jeg synes bare hele problemstillingen er merkelig - enten stoler man på bestefar, eller så gjør man ikke... Og annet enn alderen, ser jeg ingen grunn til å ikke stile på denne bestefaren. Joda, jeg ser den - men jeg synes heller ikke tankegangen til trådstarter er såpass merkelig at jeg stiller spørsmål ved den Personlig hadde jeg latt alle ungene mine bli med på turen såfremt bestefar var en normalt dyktig sjåfør...Krisemaksimering prøver jeg så godt jeg kan å legge bort 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Jeg synes 8-10 timers biltur er veldig langt for en (godt) voksen med tre barn. Dersom han skal være alene med dem på hytta en stund også, blir det ikke akkurat noen avslappende ferie. Jeg hadde ikke orket den lange turen selv, ikke med mine egne unger en gang....! Når det er så langt unna er det liksom ikke bare å stikke å hente ungene hjem igjen om det blir masse krangel, regnvær hver dag, noen får omgangssyke. Vet ikke hvor gamle barna dine er, da. Er det mulig at bestefar kjører i forveien, barna kommer etter en dag eller to senere med fly/tog? Det tror jeg at jeg ville gjort om mulig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 22. april 2013 Forfatter Del Skrevet 22. april 2013 Takk for mange svar. For det første så graderer jeg ikke barna mine. Kan ikke forestille meg hvordan det ville være å miste en av dem. Har venner som har opplevd det dessverre. Men å miste alle tre? Det har aldri noen sinne vært andre enn oss selv som har transportert alle barna samtidig. Vi har ikke akkurat vært bortskjemt med barnepass. Den eneste som har tatt med barna noen få ganger er bestefar (og bestemor da hun levde). Jeg er egnetlig ikke typen til å krisemaksimere noe som helst, men fikk denne vonde klumpen i magen da temaet kom opp. Det løser seg nok.... Barna er store nok til å ta vare på seg selv, og kommer nok til å få bestemme selv om de blir med morfar på den lange kjøreturen eller ikke. (De er snart 14, 9 og 11). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Jeg trodde det var snakk om små barn jeg... Jeg ville ha stolt på bestefar, 72 er ingen alder ( med mindre du merker at han er sløv, glemsk etc utover det vanlige) En kjøretur på 8-10 timer er slitsomt, men ikke uoverkommelig.Det er omtrent det det tar oss å kjøre til Oslo, og det gjør vi noen ganger om året. Min far tok den turen siste gang da han var 79 år uten problem. En overnatting på veien, kan selvsagt være en mulighet, Gjerne et sted der man kan se/gjøre noe sammen. Kjøreturen kan også gjøres koseligere med å: Starte tidlig på dag ( kl 06?) og ha en lengre pause midt på dagen i tillegg til småpauser. Kan man unngå store utferdsdager, så hjelper det på! Planlegge godt, Kanskje er det steder på veien som egner seg godt til små eller store pauser? Dette kan ungene og bestefar gjøre sammen. Naf veibok. Tenke turen som en del av opplevelsen. ikke bare transportetappe. Ingen godterier i bilen, men en ispause eller to kan legges inn. Diverse duppeditter, men sats like gjerne på prate, synge, høre på radio etc. Kjekkest for sjåføren det. Jeg forstår klumpen i magen, men det er ingen grunn til å tro at ungene dine kommer til å være i stor fare! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xtra Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Jeg lar ikke mine barn sitte på med noen av mine foreldre. Det er ikke bare på grunn av alderen deres, men jeg synes ikke de kjører godt lengre. Min far kjører for fort og brått, nesten agressivt (tenker meg at det er takket være andre at han ikke er involvert i ulykker..), mens min mor er for "slumsete". Jeg hadde ikke hatt problemer med å la barna sitte på med min svigermor, som er ca. 72, men hun tør ikke kjøre med dem. Med andre ord ville jeg vurdert den enkelte sjåfør; jeg ville ikke sagt nei fordi vedkommende var 72 år alene. Har med andre ord ikke noe klart svar til deg, men om mannen er frisk og rask og kjører godt, ville jeg nok ikke hatt betenkeligheter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.