Gjest Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Sønnen vår er 13 år. ca. 145 cm. - 40 kg. Han ble diagnostisert med migrene på det lokale sykehuset da han var 5 år. For ca. 1 år siden ble anfallene hyppigere og økte fra 3 til 8 ganger pr. måned i gjennomsnitt. Han fikk da Pranolol forebyggende. Først 20mg. daglig de første 6 mnd. Da dette ikke hjalp noe, økte sykehuset dosen til 40mg daglig. Etter 3 mnd. på 40mg så vi ingen bedring, og avtalte med sykehuset (skriftlig) å seponere. Siden kommunikasjonen denne gangen foregikk skriftlig tok det ca. 1 mnd. før vi fikk svar, og i løpet av den måneden ble det plutselig en veldig bedring. Den gode perioden har nå vart 2 måneder, og innebærer kun 2 anfall pr. måned. Pga. den drastiske bedringen har vi allikevel ikke seponert Pranolol, men fortsatt med 40mg. pr. dag. Det har altså ikke vært noe opphold i medisineringen. Allikevel lurer jeg på om det er best å seponere. Dette alene fordi jeg er usikker på bivirkninger av langtidsbruk av Pranolol. Kan du hjelpe meg med informasjon om dette? Er også usikker på om bedringen faktisk kommer fra medisinene siden det gikk så lang tid uten virkning, eller om det er hormonelle forandringer i tenåringskroppen som bidrar positivt. Han tar Imigran Juvenil v/anfall og de hjelper godt. Allikvel føltes det ikke så bra at han skulle bruke dem opptil 10 ganger pr. måned. Spørsmålet mitt er vel hovedsaklig: Er langtidsbruk av Pranolol helt ufarlig for en ung gutt på vei inn i tenårene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Migrene kan ha svært varierende forløp og symptomatologi. Mange faktorer som livstil , kosthold og stress påvirker hyppigheten. Vanlig behandling i starten, ved milde og sjeldne anfall, er vanlige smertestillende tabletter eller stikkpiller. Ved hyppig anfall brukes, som hos ditt barn Pranolol i doser 20 mg , evt. høyere. Nå supplert med Imigran Juvenil. Siden mange faktorer påvirker hyppigheten av migrene anfall er det ikke lett å gi Pranolol alene æren for bedringen, men det kan ikke utelukkes. Det beskrives ikke spesielle kontraindikasjoner for bruk av Pranolol slik du beskriver men jeg synes av enhver doseforandring bør skje i samråd med behandlende lege som ved en konsultasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.