Gjest Katja Skrevet 25. november 2001 Del Skrevet 25. november 2001 Jeg er en jente på 29 år, som i mange år har slitt med angst og depresjoner. De siste to årene har jeg oså begynt å slite med tvangstanker. De første tvangstankene gikk ut på at jeg så for meg folk nakne når jeg snakket med de, så for meg at personene hadde sex o.l. Dette gjorde meg helt fortvilet, for det føltes så skammelig å tenke sånn. Denne floken fikk jeg løst opp i ved å gå til psykolog, og har ikke hatt de tvangstankene igjen. Men nå har jeg fått nye tvangstanker. Disse går ut på at jeg blir gal og dreper eller skader noen, går berserk offentlig o.l. Jeg tåler ikke å se slike saker i media, tåler heller ikke å se kniver eller andre spisse gjenstander o.l. Det er helt grusomt å ha det slik, føler at jeg holder på å bli gal og er livredd for å skade noen. Min psykolog har flyttet og jeg vegrer meg for å begynne hos en ny psykolog. Det er tøft å begynne helt forfra med å rippe opp i vonde minner. Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt disse tvangstankene selv. Går på Seroxat 20mg og bruker Sobril de verste dagene for å få sove og slippe de vonde tankene. Kan jeg faktisk utføre disse grusomme tingene jeg tenker på? Er det slike som meg som blir mordere/ voldsmenn? Jeg har to barn og tvangstankene har alltid kommet et par måneder etter hver fødsel, kan dette ha noen sammenheng? Vær så snill og svar meg, jeg er så redd for at jeg skal gjøre noe forferdelig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39187-kan-jeg-drepeskade-noen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente24 Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 Jeg er midt inne i en depresjon nå, og begynte på tabletter (Remeron) for 1 mnd siden. Før jeg begynte på tabletter, hadde jeg også mange vonde tanker. Kunne jeg skade mine nærmeste? Barnet mitt? Disse tankene er nå så og si borte. Det jeg har fått høre, er at det er stor avstand fra å tenke noe til faktisk å gjøre det. Selv har jeg blitt henvist til psykolog, men står fremdeles i kø. Var jeg deg ville jeg ha bedt om en henvisning og startet "ryddearbeidet" en gang til. Selv om det vil gjøre både vondt og trist. Alt vel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39187-kan-jeg-drepeskade-noen/#findComment-148262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. november 2001 Del Skrevet 26. november 2001 Du har en tvangslidelse, OCD, med tvangstanker. Slike episodiske OCD har jeg sett flere ganger etter fødsler, så har er det sikkert en sammenheng. Det flotte er at de som har slike tvangstanker, aldri setter dem ut i livet. Du bør ta dette opp med fastlegen din. Kanskje du skal henvises til en psykiatrisk poliklinikk. Vanligvis må en dosere SSRI ganske høyt ved OCD. Jeg bruker Seroxat i doser på 60-80 mg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39187-kan-jeg-drepeskade-noen/#findComment-148284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.