mammanito Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Har en snart 3 åring som jeg mistenker kan være venstre hendt, men det er vel for tidlig å se det nå? Har lagt merke til det fra ca. 2 års alder, har liksom ikke tenkt noe særlig over det, men ser at hun foretrekker venstre hånd. Tar blyanten over i høyre, men nei, venstre var bedre. Ser hun ofte tar ting med venstre hånd og. men det kan kanskje endre seg? Jeg syns bare det er spennende jeg da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Begge mine unger brukte begge hender til å tegne med fram til de begynte på skolen. Tegna litt med høyre, ble litt sliten og bytta hånd og sånn holdt de på. De kunne skrive navnene sine med begge hender. I første klasse ble både læreren og jeg litt mer oppmerksomme på det, og vi minnet dem på å bare bruke en hånd. "Bruk den du liker best", sa vi hver gang vi så de bytta på. Etter hvert som de ble mer oppmerksomme på det sjøl, valgte de å bruke høyre. I løpet av første klasse ble dette automatisert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ladytron Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 I første klasse ble både læreren og jeg litt mer oppmerksomme på det, og vi minnet dem på å bare bruke en hånd. "Bruk den du liker best", sa vi hver gang vi så de bytta på. Etter hvert som de ble mer oppmerksomme på det sjøl, valgte de å bruke høyre. I løpet av første klasse ble dette automatisert. Hvorfor var det viktig at de skulle bruke kun en av hendene? Bare nysjerrig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Har en snart 3 åring som jeg mistenker kan være venstre hendt, men det er vel for tidlig å se det nå? Har lagt merke til det fra ca. 2 års alder, har liksom ikke tenkt noe særlig over det, men ser at hun foretrekker venstre hånd. Tar blyanten over i høyre, men nei, venstre var bedre. Ser hun ofte tar ting med venstre hånd og. men det kan kanskje endre seg? Jeg syns bare det er spennende jeg da. Vår sparket fotball med venstre fot og brukte venstre hånd mest da han var veldig liten, han er ventrehendt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Hvorfor var det viktig at de skulle bruke kun en av hendene? Bare nysjerrig. Greit at de venner seg til å bruke ei hånd i forbindelse med skriveopplæring. Og dersom det egentlig var helt ett fett for dem hvilken hånd de foretrakk, var det greit å venne dem til å bruke høyrehånda. Det er jo ofte mest praktisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Har en snart 3 åring som jeg mistenker kan være venstrehendt, men det er vel for tidlig å se det nå? Har lagt merke til det fra ca. 2 års alder, har liksom ikke tenkt noe særlig over det, men ser at hun foretrekker venstre hånd. Tar blyanten over i høyre, men nei, venstre var bedre. Ser hun ofte tar ting med venstre hånd og. Men det kan kanskje endre seg? Jeg syns bare det er spennende jeg da. Det kan endre seg, men det kan selvfølgelig også være at hun er venstrehendt. Datteren min plasserte venstre tommel i munnen da hun var ca. 4 mnd og foretrakk venstre da hun f.eks. begynte å spise med skje selv. Hun er helt klart venstrehendt. Lillebroren og vi andre er absolutt høyrehendte, så det er bare hun i familien. Men i våre dager, når de f.eks. slipper å søle med fyllepenn på skolen, går det helt greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammanito Skrevet 12. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2013 Det kan endre seg, men det kan selvfølgelig også være at hun er venstrehendt. Datteren min plasserte venstre tommel i munnen da hun var ca. 4 mnd og foretrakk venstre da hun f.eks. begynte å spise med skje selv. Hun er helt klart venstrehendt. Lillebroren og vi andre er absolutt høyrehendte, så det er bare hun i familien. Men i våre dager, når de f.eks. slipper å søle med fyllepenn på skolen, går det helt greit. Det blir i alle fall spennende å se, det var egentlig tilfeldigvis jeg la merke til det.... men nå ser jeg at hun foretrekker venstre, og hun har et godt blyantgrep og til å være så liten. Søsteren bruker høyre, men hun holder blyanten litt feil, liksom ovenfra og ned om dere skjønner..... hun er 2 år eldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Hvorfor var det viktig at de skulle bruke kun en av hendene? Bare nysjerrig. Det er viktig fordi at de skal lære seg å bruke den hånda de er flinkest med - de skal ikke bli "tålelig" flinke til å skrive med begge hender. Det ødelegger skrifta. Anonymous poster hash: 4b1a7...6c7 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Hei! Jeg så det før et år gammel. Brukte venstrehånd til å gripe etter ting, og han ble venstrehendt :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 13. mai 2013 Del Skrevet 13. mai 2013 Vår midterste har fra dag en foretrukket venstre hånd. Ved to års alder var vi temmelig sikre på at hun var venstrehendt, uten at verken vi eller barnehagen gjorde noe nummer av det. Nå går hun i 5. klasse og er fremdeles venstrehendt. Både på fars og morssiden er det flere venstrehendte, så at ett av våre tre barn skulle bli det er vel helt normalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Vi har tre barn, som alle er venstrehendte. Både faren og jeg er høyrehendt. Det er litt rart, synes jeg, men ikke akkurat noen stor sak :-) Jeg husker ikke når de begynte å bare bruke en hånd til å tegne/skrive med. Men jeg har aldri lurt på om de er venstrehendt eller ikke, så jeg antar det skjedde ganske tidlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Det er viktig fordi at de skal lære seg å bruke den hånda de er flinkest med - de skal ikke bli "tålelig" flinke til å skrive med begge hender. Det ødelegger skrifta. Anonymous poster hash: 4b1a7...6c7 Hvor har du det fra? Det tviler jeg faktisk på. Jeg synes det er bare fint hvis man er ambidexter (bruker begge hendene) at man fortsetter å øve opp det. Selv oppmuntrer jeg min datter til å veksle mellom begge i alle fall, fordi hun i utganspunktet brukte begge like mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusen takk for hjelp Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Hvor har du det fra? Det tviler jeg faktisk på. Jeg synes det er bare fint hvis man er ambidexter (bruker begge hendene) at man fortsetter å øve opp det. Selv oppmuntrer jeg min datter til å veksle mellom begge i alle fall, fordi hun i utganspunktet brukte begge like mye. Det blir i alle fall spennende å se, det var egentlig tilfeldigvis jeg la merke til det.... men nå ser jeg at hun foretrekker venstre, og hun har et godt blyantgrep og til å være så liten. Søsteren bruker høyre, men hun holder blyanten litt feil, liksom ovenfra og ned om dere skjønner..... hun er 2 år eldre. Det er godt å høre at dere ikke tvinger barna til å bruke "riktig hånd", som før i tiden. Forskerne vet ennå ikke konsekvensene av det å bli tvunget til å skrive med høyre hånd når man er venstrehendt. http://www.forskning.no/artikler/2011/januar/276452 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høstløv Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Har en snart 3 åring som jeg mistenker kan være venstre hendt, men det er vel for tidlig å se det nå? Har lagt merke til det fra ca. 2 års alder, har liksom ikke tenkt noe særlig over det, men ser at hun foretrekker venstre hånd. Tar blyanten over i høyre, men nei, venstre var bedre. Ser hun ofte tar ting med venstre hånd og. men det kan kanskje endre seg? Jeg syns bare det er spennende jeg da. Hei! Jeg har to barn som er venstrehendt. Det har aldri vært tvil om hvilken hånd de foretrakk å bruke helt fra spebarnstiden. Dessuten bruker de konsekvent venstre fot først når de tar sokker og sko på, og de sparker fotball med venstre beinet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.