Gå til innhold

Noen Spørsmål angående Schizoaffektiv lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har diagnosen Schizoaffektiv lidelse. Og har noen spørsmål angående Schzioaffektiv lidelse. Jeg har also en veldig bra jobb og tjener bra. Jeg har slitt psykisk helt siden jeg var barn. Først fikk jeg diagnosen Asperger Syndrom, Angst Depresjoner. Også ble Asperger syndrom tatt bort. Også fikk jeg diagnosen Gjenneomgripende utviklingsforstyrrelser og ADHD. Men så begynte jeg å oplleve prodromale og prepsykotiske symptomer. Og da fikk jeg diagnose Hebefreni, Cyklotymi og Schizotypal Personlighetsforstyrrelse. Og deretter fikk jeg min første Psykosegjennombrudd når jeg var ca 17 år gammel. Da fikk Jeg diagnose Schizofreni, Panikkangst, Alvorlig Depresjon, Melankolsk Depresjon. også ble den endret til Schzoaffektiv lidelse Depressiv type. Så begynte jeg å gå på Antidepressiva samt med Antipsykotika. Også gikk det opp og ned. Hadde kortvarige Hypomanske episoder og langvarige depresjoner og Selvmordstanker. Også gikk jeg jevnlig til Psykiateren. Han prøvde ut forskjellige Antipsykotiske medisiner på meg. Inntil han fant en som funket bra. Og da har jeg stort sett vært sliten og følt meg dårlig vært kvalm og kastet opp. Men så begynte Maniene å komme Så da ble diagnosen endret til Schizoaffektiv lidelse Manisk-Depressiv type. Og da begynte jeg og studere. Jeg hadde Manier og Hypomanske episoder med Paranoide og Bisarre vrangforestillinger. Og Tilbakevendende Depresjoner. Jeg tok medisiner og Tilstandene vekslet i mellom Schizofreni og Bipolar lidelse. Jeg fikk meg en bra jobb når jeg hadde studert ferdig. Men nå i de siste 8 årene har jeg hatt manier som har vart veldig lenge om gangen. Nå kan stemningsleiet mitt ligge stabilt på manisk nivå i over 4 år om gangen og jeg har hatt veldig lite psykotiske symptomer som regel bare stemningskongruerte vrangforestillinger. Det gir jo ikke grunnlag for diagnosen Schizoaffektiv lidelse. Jeg snakket om det med psykiateren. Han sa at ved Schizoaffektiv lidelse vil jeg i perioder ha schizofrene tilstander uten stemningsendringer. Og jeg ville ha bipolare tilstander med stemningsendringer. Og i perioder kommer jeg til å ha symptomer på både Schizofreni og Bipolar lidelse. Jeg trodde først at Schizoaffektiv lidelse var en form for bipolar lidelse. Men det var det sletts ikke. Det er en form for Schizofreni. Jeg har prøvd å krangle med psykiateren min for å endre diagnosen til Bipolar lidelse. Men det nektet ham å gjøre. Han sa at alle symptomer jeg har er symptomer på Schizoaffektiv lidelse. Men affektive psykoser gir jo ikke grunnlag for Schizoaffektiv lidelse. Så jeg prøvde å krangle med ham. Men han er jo spesialist innen Schizofreni og Bipolare lidelser. Og det nektet han å gjøre. Jeg spurte også om hvorfor autisme ble tatt bort. Da sa han at Autisme inngår som et ledd i Schizofreni. Så derfor var Autistiske tilstander også en del av Schizoaffektiv lidelse. Men nå i de siste 8 årene har jeg ikke bare blitt manisk men også veldig sosial har ikke hat sosiale problemer i de siste 8 årene med maniske symptomer. Jeg føler meg veldig klar i hodet. Er kreativ. Jeg kan gå ut med venner på utesteder og bar om natten og Drikke Øl og se på fotball. Som heller ikke gir grunnlag for diagnose Schizoaffektiv lidelse fordi ved Schizofreni er jo et av hovedsymptomene Sosial Isolasjon. Men det har jeg ikke gjort i det siste. Jeg snakket med psykiateren om det også. Da Svarte han at det er på grunn av at min nåværende tilstand er Bipolar lidelse. Og derfor er jeg mer sosial. Og jeg har også startet på mange ambisiøse prosjekter som faktisk har blitt en suksess på grunn av at maniene er så langvarige og at stemningsleiet mitt ligger stabilt høyt oppe. Jeg er foreløpig i en manisk episode som startet for 4 og et halvt år siden. Det er jo uforståelig. Jeg har aldri hørt om at folk med bipolar lidelse har hatt så langvarige maniske episoder. Og jeg har lenge prøvd å diskutere med psykiateren. Men han er fast bestemt på å ikke endre diagnose. Han ga meg 2 grunner til at jeg ikke kunne få diagnose bipolar lidelse. Det første var at jeg opplevde pre psykotiske symptomer. Det andre var at ved Bipolar lidelse så er det depresjoner som dominerer. Og maniene er kortvarige. Så langvarige manier som jeg har som snart har vart i 5 år nå gir ikke grunnlag for diagnose Bipolar lidelse. Og når jeg spurte om hvorfor jeg har hatt affektive psykoser og stemnigskongruerte psykoser da svarte han at det var en del av Bipolar lidelse som er min nåværende tilstand. Men nå har jeg ikke hatt depresjon. Den siste depressive episode som jeg har opplevd var for 9 år siden. Maniene veklser i mellom Hypomani og Mani. Depresjonene veksler i mellom Dystymi og melankoli. Sem jeg ikke har hatt på 11 år. Den siste depressive epsioden var mild form (Dystym) Og når vennene mine spør meg hvorfor jeg snakker så høyt, fort og mye må jeg ofte ljuge om at jeg har Bipolar lidelse. For det er stigmatiserende å si at jeg har Schizoaffektiv lidelse fordi det er en form for Schziofreni. Men er det sant at Personer med Schizoaffektive lidelse også har stemningskongruerte vrangforestillinger? Jeg har også hørt om folk som både har schzioaffektiv og bipolar lidelse. Jeg snakket med psykiateren om det. Da svarte han at det bare var tull å gi diagnose Schizofreni, Schizoaffektiv og Bipolar lidelse. Han mener at både Schizofrene, Autistiske, Bipolare og Borderline tilstander skal ikke føre til flere diagnoser. Ifølge ham inngår alle disse ovennevnte tilstander som et ledd i Schizoaffektiv lidelse. Han sier også at jeg kan se på lidelsen min som en gave. Han sier at folk med Schizoaffektiv lidelse er ofte ganske kreative og intelligente. Som jeg merker.

Jeg har opplevd mange forskjellige typer psykoser blant annet Paranoid form, Kataton form og Tap av kontakt med virkeligheten

(Bare i begynnelsen av sykdomsutviklingen) Og Affktive psykoser blant annet Cykloid, Cirkulær som jeg heller ikke har hatt siden 7 år. Jeg har opplevd både affektive og Schziofrene Psykoser. Jeg har også hatt tidvis spiseforstyrrelser. Det sa han at er en symptom på Bipolar lidelse. Nå nylig har diagnosen blitt endret til Schzioaffektiv lidelse manisk type. Psykiateren min har skrevet ut sovemedisiner til meg. Ved manier kan jeg også føle meg så oppstemt at jeg kan løpe rundt Fort, Langvarige bilturer. Og Jeg har også reist mye på ferie i den perioden hvor jeg har vært manisk.

Takk og væresåsnill og svar på om jeg har Schizoaffektiv lidelse eller Bipolar lidelse.

motorPrøysen
Skrevet

Alle som fikk med seg Breivik-saken burde ha fått øynene opp for at psykiatrisk diagnosesetting er variabel og prega av synsing. Derav problemstillinger som denne. Hvis du føler at du samarbeider godt med den nåværende psykiateren og får behandling som fungerer foreslår jeg at du aksepterer diagnosen han har satt. Så får du heller si til vennene dine at du er bipolar.

Skrevet

Jeg er enig i at jeg kan fortsette å si at jeg er bipolar. Men folk med Bipolar lidesle har langvarige depresjoner som jeg ikke har. Jeg har jo vært i en manisk episode i snart 5 år nå. Så det blir jo ikke lett å lure dem med at jeg er Bipolar. De vil jo forvente at jeg blir deprimert. Som jeg har sluttet å bli. Det var noen av dem som ble skeptiske til at jeg var Bipolar. Men heldigvis tror de at jeg har en personlighetsforstyrrelse og ikke Schizofreni. Jeg skal ikke la dem finne ut at jeg lider av en type Schizofreni.

motorPrøysen
Skrevet

Jeg er enig i at jeg kan fortsette å si at jeg er bipolar. Men folk med Bipolar lidesle har langvarige depresjoner som jeg ikke har.

Det er faktisk ikke et kriterium for en bipolar-diagnose. Mani aleine er nok, selv om det ikke er veldig vanlig.

Skrevet

Ja vel for bipolar lidelse kanskje. Men ikke for Schizoaffektiv lidelse.

Skrevet (endret)

Men jeg pleide jo å slite med Panikkangst, Psykosegjennombrudd, Melankoli. Så da skjønner jeg at det kan være Schizoaffektiv lidelse. Og jeg pleide jo tross alt å ha mange flere symptomer på Schizofreni enn Bipolar lidelse. Og det har vekslet i mellom i lang tid. Men i de siste 8 årene har jeg ikke hatt symptomer på Schizofreni. Bare Mani. Så jeg har prøvd å kreve en ny vurdering om jeg har Schizoaffektiv eller Bipolar lidelse. Men Psykiateren er ganske tøff i kjeften og vil styre absolutt alt. Han hører ikke på noen.

Endret av mbm1101
  • 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å få riktig diagnose.Særlig i forhold til medisering.Jeg har inntrykk av og erfart på min gamle arbeidsplass at pasienter med alvorlig psykiske lidelser blir som en forsøkskanin med å prøve ut forskjellig typer medisiner.

Anonymkode: 8a549...6b0

AnonymBruker
Skrevet

Mange ledende psykiatere mener at diagnosen schizoaffektiv burde vært delt i schizobipolar og schizodepressiv. Den første skal i hovedsak behandles som bipolar og den andre i hovedsak som schizofreni. Du har åpenbart den schizobipolare formen.

Hvis de schizofrene symptomer kun forekommer innen en sykdomsepisode av bipolar lidelse, skal diagnosen fortsatt være bipolar lidelse. Hvis det derimot forekommer klare schizofrene symptomer også utenfor de bipolare episodene, dvs i klare eutyme faser, skal diagnosen være schizoaffektiv lidelse.

Håper dette var oppklarende.

Anonymkode: 2857d...29f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...