Gå til innhold

Ammenekt og mensen


ronja røverdatter

Anbefalte innlegg

ronja røverdatter

Takk for svar som jeg fikk på innlegget mitt tidligere. Nå har vi imidlertid funnet ut to sannsynlige grunner til at sønnen min (7 1/2 mnd) ikke har villet ha pupp siden torsdag/fredag.

For det første er han syk. Vi fikk i dag konstatert at han har urinveisinfeksjon, og han har hatt feber opp i mot 40 det siste døgnet. Infeksjonen har nok sittet i kroppen en stund, så vi (legen) tror den kan ha gjort at han har mistet lysten på puppen og på å die.

For det andre fikk jeg igjen mensen i dag (første etter fødselen). Har hørt at den kan påvirke smaken på melken.

Nå lurer jeg på følgende: Han har begynt på penicillinkur mot urinveisinfeksjonen, og begynte allerede i kveld å virke bedre.

Kan det hende at han vil ha puppen igjen når han blir frisk? Jeg skal selvfølgelig forsøke, men er det noen som har opplevd dette? Når vil melken slutte å være påvirket av mensen (hvis den er det)?

Jeg blir lei meg når han avviser brystet, så jeg orker ikke å prøve så ofte. Derfor hadde det vært fint å fått noen tips og råd om det er noe håp for oss. Jeg har fortsatt rikelig melk.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Ronja Røverdatter. Barn er ofte kvalme og har dårlig matlyst ved urinveisinfeksjoner. Hold melkeproduksjonen din ved like ved å pumpe deg. Gi barnet melken din på kopp, så får han i seg de gode antistoffene. Gi mye hud mot hud kontakt og tilby brystet, men ikke press, så vil du nok se at det ordner seg igjen. Gi han tid og husk du er det beste han har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ronja røverdatter

Kjære Ronja Røverdatter. Barn er ofte kvalme og har dårlig matlyst ved urinveisinfeksjoner. Hold melkeproduksjonen din ved like ved å pumpe deg. Gi barnet melken din på kopp, så får han i seg de gode antistoffene. Gi mye hud mot hud kontakt og tilby brystet, men ikke press, så vil du nok se at det ordner seg igjen. Gi han tid og husk du er det beste han har!

Tusen takk for svar. Men sønnen min har god matlyst selv om han er syk. Han får nå tre grøtmåltider og middag+dessert, og det er et grøtmåltid mer enn før han ble syk. Stort sett spiser han bra. Han vil bare ikke ha puppen.

Jeg har prøvd å gi ham litt morsmelk på kopp og flaske. For noen dager siden grein han skikkelig på nesen og vred seg bort, men i dag drakk han litt uten å protestere så veldig.

Jeg tilbyr også brystet en gang om dagen, men han er ikke intreressert.

Kan ikke menstruasjonen påvirke smaken på melken? Kan barn plutselig slutte å like morsmelk? Eller er han bare for slapp til å suge? Kan det hende at han liker erstatning bedre enn morsmelk?

Han drikker stort sett bare vann nå, og jeg tror ikke han drikker nok (i forhold til hvor mye morsmelk han fikk).

Jeg er litt forvirret, og lurer på hvor mye/lenge jeg skal jobbe for å pumpe og holde produksjonen i gang. Håper dere har tid til å svare en gang til.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Tusen takk for svar. Men sønnen min har god matlyst selv om han er syk. Han får nå tre grøtmåltider og middag+dessert, og det er et grøtmåltid mer enn før han ble syk. Stort sett spiser han bra. Han vil bare ikke ha puppen.

Jeg har prøvd å gi ham litt morsmelk på kopp og flaske. For noen dager siden grein han skikkelig på nesen og vred seg bort, men i dag drakk han litt uten å protestere så veldig.

Jeg tilbyr også brystet en gang om dagen, men han er ikke intreressert.

Kan ikke menstruasjonen påvirke smaken på melken? Kan barn plutselig slutte å like morsmelk? Eller er han bare for slapp til å suge? Kan det hende at han liker erstatning bedre enn morsmelk?

Han drikker stort sett bare vann nå, og jeg tror ikke han drikker nok (i forhold til hvor mye morsmelk han fikk).

Jeg er litt forvirret, og lurer på hvor mye/lenge jeg skal jobbe for å pumpe og holde produksjonen i gang. Håper dere har tid til å svare en gang til.

Vennlig hilsen

Kjære ronja røverdatter. Tilby morsmelk før du gir han fast føde. Noen mødre erfarer at barna kan avvise brystet eller bli urolige de første dagene av mensen. Hvis du ønsker å fortsette å gi morsmelk, pump deg og hold produksjonen ved like. De fleste barn har en slik "tøyseperiode".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...