Gå til innhold

Overgang til fast føde, gutt 5 mnd. vondt i magen

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg har en gutt på snart 5 mnd. Han begynte med grøt for 8 dager siden. Risgrøt med mais, Nestle, som kan brukes fra 4 mnd. Har økt gradvis og var opp i 4 t-skjeer (ca 20ml) grøt blandet ut i varmt vann på dag 7.

De to siste dagene har han skreket utrøstelig i en halv time, ca en time etter inntak av grøten. Har kontaktet helsesøster i kommunen. Hun sa at gutten min kanskje reagerte på kumelkproteinet i grøten og anbefalte meg å prøve spesialgrøt sinlac for barn med kumelkproteinallergi.

Jeg fullammer gutten min og synes det er rart at han da ikke også reagerer på at jeg drikker kumelk og spiser mat med melk. Kunne det vært en ide å begynne med anne type mat enn grøt, avokado, grønnsaker istedenfor? Men vet at grøten inneholder jern som barnet trenger etter 6 mnd. Gutten min er foreløpig ikke forstoppet, og avføringen er fremdeles flytende. Han kan alikevel ligge å trykke/presse litt.

Trenger råd for hvordan jeg nå skal gå fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Symptomene du beskriver med skrik kort tid etter måltid peker på at det er noe i maten han reagerer på. Mistanke om kumelk reaksjon er naturlig, slik også helsesøster har vært inne på. Kumelkallergi er ganske vanlig, ca. 2% av alle spedbarn utvikler allergi, men symptomene kan være forbigående. Symptombildet er svært varierende, men reaksjon fra magen er vanlig og gir symptomer som du beskriver: skrik, magesmerter, brekninger, diare, obstipasjon mm.

Jeg ville også ha prøvd en kumelkfri grøt og observert om symptomene endret seg. Annen type mat som du nevner kan også være aktuelt , men jeg synes all forandring av diet bør gjøres i samråd med lege eller helsestasjon som kan observere barnet og symptomene og endring av disse under skifte av diett. Skifte av grøt til mat som du beskriver bør gjøres i samråd med lege.

Nå du drikker kumelk, vil kumelkproteinet fordøyes/ bearbeides i din tarm og det behøver ikke bli reaksjon som ved ren kumelk.

Ta kontakt med legen på helsestasjonen og be om veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...