AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Jeg liker ikke å si at noen mobber meg, selv om jeg har opplevd dette siden barndommen.. Har alltid vært litt tettbygd, og kunne vel vært 15 kg mindre nå som 40-åring. Grunnen til at jeg skriver her er fordi datteren til kjæresten min satt ute på verandaen min i går. Hun er 10 år. Jeg gikk i shorts og bikini... "Karin, kom hit og se på meg litt", sier hun plutselig.. Jeg gikk bort, og så sa hun; "den magen din er feit. Er vel flesk det heter"... Var et par barn til der, samt kjæresten min. Ingen sa noe og jeg ble helt satt ut.. Hva svarer man på sånt? Selvtilliten min er på bunnen fra før, og dette ble vanskelig. Anonymous poster hash: aee04...c63 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Jeg liker ikke å si at noen mobber meg, selv om jeg har opplevd dette siden barndommen.. Har alltid vært litt tettbygd, og kunne vel vært 15 kg mindre nå som 40-åring. Grunnen til at jeg skriver her er fordi datteren til kjæresten min satt ute på verandaen min i går. Hun er 10 år. Jeg gikk i shorts og bikini... "Karin, kom hit og se på meg litt", sier hun plutselig.. Jeg gikk bort, og så sa hun; "den magen din er feit. Er vel flesk det heter"... Var et par barn til der, samt kjæresten min. Ingen sa noe og jeg ble helt satt ut.. Hva svarer man på sånt? Selvtilliten min er på bunnen fra før, og dette ble vanskelig.Anonymous poster hash: aee04...c63 Man svarer f.eks. at "Nå synes jeg du er veldig frekk og sier slemme ting til meg. Det liker jeg ikke! " 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Det er helt uakseptabelt. Men akkurat hva som er best å si vet jeg ikke. Men din mann burde grepet inn. Dersom det fortsetter bør dere gå i familieterapi, slik at det ikke blir dårlig forhold mellom deg og stedatter og dermed også deg og din mann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togli Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Jøsses.... Jeg er aller mest sjokkert over at faren ikke grep inn og fortalte datteren at man faktisk ikke har noen som helst rett til å kommentere andres kropper i negativ retning. Dette synes jeg du skal ta opp med ham, for er han en type som ikke forsvarer deg når du blir behandla dårlig, så synes jeg heller ikke han fortjener deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia1 Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Jeg liker ikke å si at noen mobber meg, selv om jeg har opplevd dette siden barndommen.. Har alltid vært litt tettbygd, og kunne vel vært 15 kg mindre nå som 40-åring. Grunnen til at jeg skriver her er fordi datteren til kjæresten min satt ute på verandaen min i går. Hun er 10 år. Jeg gikk i shorts og bikini... "Karin, kom hit og se på meg litt", sier hun plutselig.. Jeg gikk bort, og så sa hun; "den magen din er feit. Er vel flesk det heter"... Var et par barn til der, samt kjæresten min. Ingen sa noe og jeg ble helt satt ut.. Hva svarer man på sånt? Selvtilliten min er på bunnen fra før, og dette ble vanskelig.Anonymous poster hash: aee04...c63 Skjønner at du følte dette støtende, men jeg reagerer mest på at du opplever datteren som en mobber? En definisjon av mobbing: http://no.wikipedia.org/wiki/Mobbing Antar at det ligger meir bak dette innlegget, men slik du beskriver det tolker jeg utsagnet hennes som ubetenksomt / en maktdemonstrasjon fra et umodent menneske? Min umiddelbare reaksjon ville vært å irettesette henne alt etter situasjonen, og følge det opp. Vi snakker om en 10-åring her 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Black and pink Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Helt uakseptabelt av et barn på 10 år å si noe slik. Jeg ville sagt at slik snakker man faktisk ikke til andre mennesker. Synes du, eller kanskje aller helst faren, skal ta det opp med henne. Endret 4. juni 2013 av Black and pink 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullfisk Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 I en ideell situasjon svarer man: "Du, det var ikke hyggelig sagt." Men skjønner godt du ble satt ut. Hva sier faren til sånt? Pleier hun å være frekk, skulle hun tøffe seg litt for de andre barna, har dere en god tone ellers? Skjønner faren at du ble lei deg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Barn kan være både ubetenksomme og slemme. Hva dette egentlig sorterer under, vet ikke jeg. Kanskje du, som kjenner jenta, vet? Men i alle fulle fall hadde jeg forventet av en oppegående kjærest og far til jenta at han tok kontroll over situasjonen og fortalte podinnen sin at slikt er totalt uakseptabelt! Dette er ikke for sent ennå, faktisk kan det være en fordel å ta det i ettertid når gemyttene og sjokket har lagt seg. Far bør vel på banen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Tipper at far ble like paff som deg og ikke helt fant det rette å si i øyeblikket. Det må jo tas opp om dette er noe som gjentar seg. Uansett kan du fint si til henne at "Når du sier slike ting som du sa der blir jeg lei meg. Det er ikke en hyggelig ting å si til noen." Anonymous poster hash: a6ff8...6c3 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Skjønner at du følte dette støtende, men jeg reagerer mest på at du opplever datteren som en mobber? En definisjon av mobbing: http://no.wikipedia.org/wiki/Mobbing Antar at det ligger meir bak dette innlegget, men slik du beskriver det tolker jeg utsagnet hennes som ubetenksomt / en maktdemonstrasjon fra et umodent menneske? Min umiddelbare reaksjon ville vært å irettesette henne alt etter situasjonen, og følge det opp. Vi snakker om en 10-åring her Jeg regnet med at det ville komme reaksjoner på bruken av ordet "mobber". Det var vel kanskje mest for å fange forumbrukernes oppmerksomhet. Vet veldig godt hva definisjonen på "mobbe" er. Uansett... dette var en ondskapsfull handling av et lite menneske, som vanligvis overser meg. Da hun ropte på meg, ble jeg først veldig glad og tenkte "oi, så hyggelig at hun tar kontakt med meg!".. Da jeg kom bort og fikk fortsettelsen på det hele, ble jeg både satt ut, lei meg og provosert, men klarte ikke å si noe. Faren hennes (min kjæreste), stod med ryggen til 1 meter unna, men har ikke fått med seg hva som ble sagt (sier han) Tok det opp med han i går, og sa at jeg setter pris på at han tar dette med datteren sin.. om han gjør det, er en helt annen sak... Hvis jeg har hørt mine barn si upassende ting til meg, eller andre, sier jeg ifra til de, at dette faktisk ikke er greit, og gir de et eksempel på hva konsekvensene av det de sier/gjør kan være.. Det er flere ting her, som jeg ikke ønsker å gå inn på, men det er kanskje vanskelig for et barn å respektere en stemor, hvis faren ikke setter ned foten. Anonymous poster hash: c1a2a...07f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ayia Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 (endret) Jeg liker ikke å si at noen mobber meg, selv om jeg har opplevd dette siden barndommen.. Har alltid vært litt tettbygd, og kunne vel vært 15 kg mindre nå som 40-åring. Grunnen til at jeg skriver her er fordi datteren til kjæresten min satt ute på verandaen min i går. Hun er 10 år. Jeg gikk i shorts og bikini... "Karin, kom hit og se på meg litt", sier hun plutselig.. Jeg gikk bort, og så sa hun; "den magen din er feit. Er vel flesk det heter"... Var et par barn til der, samt kjæresten min. Ingen sa noe og jeg ble helt satt ut.. Hva svarer man på sånt? Selvtilliten min er på bunnen fra før, og dette ble vanskelig. Hvilket forhold har du til jenta? Er det vanskelig fra før, eller har dere en god tone? Hvilket forhold har du til kjæresten din, og bor dere sammen? For å være tydelig: Det jenta har sagt er uakseptabelt uansett og jeg ville ikke latt det passere om jeg var deg, men framgangsmåten i etterkant er avhengig av forholdet du har til dem begge. Jeg har en følelse av at det er flere ting som er litt ugreit her, både i forhold til kjæresten din (som ikke grep inn) og jenta (som syns det var "greit" å være frekk mot deg). En 10-åring takler at det har gått noen dager siden en episode, så det er ingenting i vegen for at du tar opp dette nå - men, man må være tydelig og konkret når man tar opp tråden. Jeg foreslår derfor følgende: Jeg ville foreslått at du snakker med kjæresten din, og ber om at dere alle tre tar en prat om det som skjedde. Vær tydelig og si at "den dagen NN og NN var her på verandaen sammen med oss ble jeg veldig lei meg, og jeg har lyst til å fortelle deg hvorfor, sånn at dette ikke skjer igjen". Deretter ville jeg sagt kort og rolig at også voksne blir veldig lei seg når noen sier stygge ting til dem, og det å si stygge ting om kroppen til noen andre er feil uansett om det er sant eller ikke, og uansett om man er barn eller voksen. Derfor ble du lei deg da hun sa at du var feit og hadde mye flesk, og at du ble ekstra lei deg fordi det var så mange andre der som gjorde at du ikke ville ødelegge stemningen med å reagere der og da. Si deretter at det a l d r i er greit å kommentere andres kropper, ikke din, ikke venninners, ikke de hun kanskje ikke liker like godt, ikke de veldig høye eller veldig tynne, de med små eller store pupper osv. Men dra det ikke lenger enn det, og bli ikke emosjonell under praten. Behold roen, kontroller følelsene og vær voksen - men grensesettende. Budskapet er at "vi er ferdige med å kommentere hverandres kropper vi som bor i dette huset". Avslutt med å si noe fint, feks "jeg syns det er veldig koselig å være sammen med deg, så derfor blir det så dumt at du skal si ting som gjør at jeg blir lei meg. Men nå syns jeg vi skal finne på noe gøy, for jeg er sikker på at du har skjønt hva jeg mener, ikke sant?". Deretter: Legg det bak deg. Lykke til Endret 5. juni 2013 av Kayia 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togli Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Utrolig godt svar Kayia 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Utrolig godt svar Kayia Enig! Og ikke første gang Kayia svarer klokt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Togli Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Enig! Og ikke første gang Kayia svarer klokt! Nå må vi passe oss så vi ikke blir beskyldt for å værre disiplene til Kayia 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Enig i at det var et fint svar, men jeg ville avsluttet med å gi tiåringen mulighet til å svare/spørre/kommentere det som nettopp ble sagt, ikke bare avslutte samtalen uten å la henne delta. Anonymous poster hash: a6ff8...6c3 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ayia Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 (endret) Utrolig godt svar Kayia Enig! Og ikke første gang Kayia svarer klokt! Nå må vi passe oss så vi ikke blir beskyldt for å værre disiplene til Kayia Så koselig å logge på å få så fin tilbakemelding da - takker Det er mange fine, kloke mennesker her på dol, og det er vel derfor vi holder ut år etter år, også etter layoutendring God natt damer! Endret 5. juni 2013 av Kayia 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ayia Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 (endret) Enig i at det var et fint svar, men jeg ville avsluttet med å gi tiåringen mulighet til å svare/spørre/kommentere det som nettopp ble sagt, ikke bare avslutte samtalen uten å la henne delta. Oi, klikket på denne i det forrige svaret også, men du ble ikke med av en eller annen grunn.. Forøvrig enig i at jenta må få komme til orde om hun føler for det altså Endret 5. juni 2013 av Kayia 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Hvilket forhold har du til jenta? Er det vanskelig fra før, eller har dere en god tone? Hvilket forhold har du til kjæresten din, og bor dere sammen? For å være tydelig: Det jenta har sagt er uakseptabelt uansett og jeg ville ikke latt det passere om jeg var deg, men framgangsmåten i etterkant er avhengig av forholdet du har til dem begge. Jeg har en følelse av at det er flere ting som er litt ugreit her, både i forhold til kjæresten din (som ikke grep inn) og jenta (som syns det var "greit" å være frekk mot deg). En 10-åring takler at det har gått noen dager siden en episode, så det er ingenting i vegen for at du tar opp dette nå - men, man må være tydelig og konkret når man tar opp tråden. Jeg foreslår derfor følgende: Jeg ville foreslått at du snakker med kjæresten din, og ber om at dere alle tre tar en prat om det som skjedde. Vær tydelig og si at "den dagen NN og NN var her på verandaen sammen med oss ble jeg veldig lei meg, og jeg har lyst til å fortelle deg hvorfor, sånn at dette ikke skjer igjen". Deretter ville jeg sagt kort og rolig at også voksne blir veldig lei seg når noen sier stygge ting til dem, og det å si stygge ting om kroppen til noen andre er feil uansett om det er sant eller ikke, og uansett om man er barn eller voksen. Derfor ble du lei deg da hun sa at du var feit og hadde mye flesk, og at du ble ekstra lei deg fordi det var så mange andre der som gjorde at du ikke ville ødelegge stemningen med å reagere der og da. Si deretter at det a l d r i er greit å kommentere andres kropper, ikke din, ikke venninners, ikke de hun kanskje ikke liker like godt, ikke de veldig høye eller veldig tynne, de med små eller store pupper osv. Men dra det ikke lenger enn det, og bli ikke emosjonell under praten. Behold roen, kontroller følelsene og vær voksen - men grensesettende. Budskapet er at "vi er ferdige med å kommentere hverandres kropper vi som bor i dette huset". Avslutt med å si noe fint, feks "jeg syns det er veldig koselig å være sammen med deg, så derfor blir det så dumt at du skal si ting som gjør at jeg blir lei meg. Men nå syns jeg vi skal finne på noe gøy, for jeg er sikker på at du har skjønt hva jeg mener, ikke sant?". Deretter: Legg det bak deg. Lykke til Tusen takk for godt svar! Flere har nok rett i, at det ligger mer bak dette.. at det er min stedatter og hennes mor, som legger føringer for mitt og kjærestens samliv. Når datteren er hos ham, er det opp til datteren, hvorvidt de skal være med oss etc. -Vi er vel ikke nærmere å flytte sammen nå, enn for 5 år siden... Jeg er jo fryktelig glad i faren hennes, men nå begynner det å gå så langt, at jeg ikke vet om jeg orker å stå i dette forholdet mer. Hvor lang tid kan det gå før jeg tar opp dette med henne? Hun er nå hos moren sin, og jeg har ikke lyst til å reise dit.. Hun kommer først til far om en uke.. Har det gått for lang tid da? Anonymous poster hash: c1a2a...07f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.