Gå til innhold

Trekking av melketenner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg har en gutt på 11 som skal trekke tenner på tirsdag.

Noen av melketennene er litt løse, andre ikke, og det har kommet nye tenner foran/bak disse melketennene.

Han skal trekke 6 (!) tenner og er redd. Jeg har sagt at det må gjøres for at tennene skal komme seg dit de skal stå, men har liksom ikke så mye å komme med. Jeg har og sagt at han kanskje vil blø litt fra de sårene.

Det jeg lurer på er egentlig om hva jeg kan si til å berolige han mer, han gruer seg veldig.

(har sagt at jeg også måtte gjøre dette da jeg var liten - og vist ham hvordan mine tenner står nå, de er ikke helt rette/på rett plass.-mine fikk vokse nesten helt ferdig før de trakk melketennene)

Han skal få slippe mer skole den dagen(snakk om en halvtime ca)som en liten bonus. jada, noen av dere sier sikkert at man ikke skal belønne sånt, men det er mitt valg.

Anonymous poster hash: ae512...bd8
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/392684-trekking-av-melketenner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei,

Jeg har en gutt på 11 som skal trekke tenner på tirsdag.

Noen av melketennene er litt løse, andre ikke, og det har kommet nye tenner foran/bak disse melketennene.

Han skal trekke 6 (!) tenner og er redd. Jeg har sagt at det må gjøres for at tennene skal komme seg dit de skal stå, men har liksom ikke så mye å komme med. Jeg har og sagt at han kanskje vil blø litt fra de sårene.

Det jeg lurer på er egentlig om hva jeg kan si til å berolige han mer, han gruer seg veldig.

(har sagt at jeg også måtte gjøre dette da jeg var liten - og vist ham hvordan mine tenner står nå, de er ikke helt rette/på rett plass.-mine fikk vokse nesten helt ferdig før de trakk melketennene)

Han skal få slippe mer skole den dagen(snakk om en halvtime ca)som en liten bonus. jada, noen av dere sier sikkert at man ikke skal belønne sånt, men det er mitt valg.

Jeg har ikke noe godt forslag til hva mer du kan si for å berolige ham, men jeg synes at det er mye å trekke 6 tenner på en gang.

Er disse 6 tennene fordelt over begge sider av underkjeven og begge sider av overkjeven?

I så fall synes jeg at det er for mye å ta på en gang.

Er det mulighet for å bruke bedøvende krem før sprøytestikket med bedøvelsen (vet ikke om det finnes slik krem til bruk i munnen). Kan du evt høre med tannlegen?

Sprøyta bruker å gi mer smerte enn selve trekkingen, er min erfaring.

Anonymous poster hash: 534ee...e15

AnonymBruker

Har han tatt bedøvelses-sprøyte hos tannlegen tidligere?
Har han trukket tenner tidligere?

Du bør forberede ham på at det gjør vondt å få satt bedøvelse, men at det varer kun de få sekundene det tar å sprøyte inn bedøvelsen på de forskjellige stedene i kjeven.

Du bør også forberede ham på hvordan det kjennes ut å å få trukket tenner, om han ikke har gjort det tidligere. Noen ganger må tannlegen vri og bryte en god del for å få løsnet ei tann.

Jeg synes at det er greit med en liten belønning.

AnonymBruker

Jeg tenker at han også trenger å ha fri fra skolen etter tannlegebesøket den dagen, pga den påkjenningen det er å trekke tenner. En tannlege sa til meg at etter tanntrekking var det greit å ikke utsette sårene for smitte (og derfor holde meg hjemme).

Husk å få med ekstra "tuppere" (er det det de heter, de sterile bomull i gasbind-posene man må bite på etter tanntrekking?) , eller evt kjøpe inn på apotek og ha i beredskap.

AnonymBruker

Det er i hvertfall dumt å ikke forberede et barn på at det kommer til å kjenne smerte, eller i verste fall si at det ikke kommer til å gjøre vondt.

Hvis du gjør sistnevnte, kan det hende at barnet ikke kan stole på deg ved senere anledninger.

AnonymBruker

Tannlegen her har fått sånn salvebedøvelse som smøres på så han slipper sprøyter.

Det er på ene siden - oppe og nede.

Jeg har sagt at det kan gjøre vondt etter at bedøvelsen er gått over. (husker jeg sa til ham at det ville/kunne gjøre vondt da han fikk vaksine-gud bedre hvor sur helsesøstera ble, en skulle da ikke si sånt)

Han har aldri gjort annet enn undersøkelser hos tannlegen - vært hullfri.

Det var et lurt tips; be om sånne til å bite på..er ikke sikkert det blir lett å bite på sånt på noen av de tennene da, men verdt et forsøk :)

Tusen takk for alle tips og råd :)

Annonse

Melketenner har jo ikke røtter å snakke om, ikke hvis det er snakk om de vanlige fremtennene og ikke jeksler, mulig at hjørnetennene har mer røtter? Poden her trakk 6 blivende tenner før han kunne begynne med regulering, på det meste trakk han to i gangen tror jeg. Det gikk kjempefort, tanna var ute på noen sekunder. :) Ikke lag for mye oppstyr rundt det på forhånd, bare forklar at han må få bedøvelse og at sprøytestikkene kan gjøre litt vondt, men sprøytespissene i dag er så tynne at man ikke kjenner stort til det. Å gi ham fri resten av dagen synes jeg er en selvfølge, å trekke 6 tenner på en gang var ikke småtterier! Det går nok så bra så. :)

AnonymBruker

Tannlegen her har fått sånn salvebedøvelse som smøres på så han slipper sprøyter.

Det er på ene siden - oppe og nede.

Jeg har sagt at det kan gjøre vondt etter at bedøvelsen er gått over. (husker jeg sa til ham at det ville/kunne gjøre vondt da han fikk vaksine-gud bedre hvor sur helsesøstera ble, en skulle da ikke si sånt)

Han har aldri gjort annet enn undersøkelser hos tannlegen - vært hullfri.

Det var et lurt tips; be om sånne til å bite på..er ikke sikkert det blir lett å bite på sånt på noen av de tennene da, men verdt et forsøk :)

Tusen takk for alle tips og råd :)

Så fint at tannlegen bruker salvebedøvelse :)

Det går nok greit når det er på den ene siden (oppe og nede).

(Hadde det vært på begge sider oppe og nede synes jeg at det hadde vært for mye)

Hun helsesøsteren du nevnte, kan ikke ha tenkt over det jeg skrev om, hvis hun mente at man skulle si at det ikke gjør vondt. Men det mente hun kanskje ikke? Kanskje hun mente at man bare ikke skulle si noe om at det kom til å gjøre vondt?

Det høres ut som om du har forberedt ham godt ved å fortelle at det kan gjøre vondt nåt bedøvelsen har gått over.

Så fint at han er så flink til å passe på tennene sine og har vært hullfri! :)

Jeg har erfaring med at det er fint når tannlegen snakker med pasienten sin og forteller underveis hva han skal gjøre. Mange både barn og voksne føler seg tryggere da.

Ønsker dere lykke til på tirsdag! :)

AnonymBruker

Vanligvis setter tannlegen slike "puter"  med beskjed om å bite sammen, på de stedene der det er trukket tann, men jeg mente at det er greit å ha noen ekstra slike i tilfelle det starter å blø igjen etter at man har kastet de som tannlegen satte på plass.

Det går nok greit å bite, ettersom ingenting av den  andre halvdelen av kjeven ikke er bedøvd, og ved slik "punkt"-bedøvelse som du forklarte om, så er vel ikke hele nerven i området (som i gamle dager da 1/4 av kjeven ble bedøvd) som trekkingen skal foregå bedøvd, men kun det området som tennene sitter, eller hvordan er det?

AnonymBruker

Hun helsesøsteren du nevnte, kan ikke ha tenkt over det jeg skrev om, hvis hun mente at man skulle si at det ikke gjør vondt. Men det mente hun kanskje ikke? Kanskje hun mente at man bare ikke skulle si noe om at det kom til å gjøre vondt?

Det høres ut som om du har forberedt ham godt ved å fortelle at det kan gjøre vondt nåt bedøvelsen har gått over.

Så fint at han er så flink til å passe på tennene sine og har vært hullfri! :)

Jeg har erfaring med at det er fint når tannlegen snakker med pasienten sin og forteller underveis hva han skal gjøre. Mange både barn og voksne føler seg tryggere da.

Ønsker dere lykke til på tirsdag! :)

Hu sa det ikke ville gjøre vondt i det hele tatt da så vet ikke jeg...synes det blir i andre enden egentlig

takk for lykkeønskninger!

(det er ikke fortenner som skal trekkes, det er på siden-noen av de større tennene der)

nei, man får ta det som det kommer trur jeg.

Jeg kan ikke gjøre så mye mer, annet enn å forklare og roe ned "nerver" - er jo ukjent for ham at det faktisk skal gjøres noe i munnen hans

påskelilje

Jenta mi på 9 fikk beskjed av reguleringstannlegen om å trekke 6 tenner før hun kunne begynne med regulering. De fire hjørnetennene skulle hun ta i vår, og de to siste (første jekselpar oppe) skal hun ta neste år.

Hun trakk 2 tenner om gangen. Tannlegen smurte først på bedøvelse med bringebærsmak (den smakte visst litt rart, men helt greit), deretter satte han bedøvelse. På den ene tanna gikk det veldig greit, men på den andre, så satte han først for lite bedøvelse. Jenta mi er litt forsiktig av seg, så jeg skjønte først ikke at hun hadde vondt. Med en gang tannlegen forstod at hun hadde vondt, stoppet han, og gav mer bedøvelse.

Hun var temmelig utslitt resten av dagen, og fikk vondt etter et par timer når bedøvelsen var gått ut. HUn fikk da Paracet, og det hjalp.

Da hun skulle dit andre gangen, gruet hun seg mer enn første gangen, men tannlegen var veldig nøye med bedøvelsen den gangen, og det gikk greit. Hun var også utslitt den dagen, og blødde en god stund etterpå.

HUn syntes det var flaut å snakke om, og ville ikke vise "kraterne"/sårene på skolen, og syntes det så fælt ut med svarte sår i munnen. Hun er lovet premier, men vi har ikke fått ordnet det ennå.

lykke til med gutten din :-) Vær der hele tiden, og vær hos ham etterpå :-)

AnonymBruker

Er det uvanlig å skulle trekke så mange tenner? kanskje de bare begynner med ett par? jeg var ikke sammen med ham da han var hos tannlegen så vet ikke. Trur jeg må ringe og høre.

Det er bare ett par dager igjen nå, men han ser ikke ut til å grue seg altfor mye. Vi bruker fortsatt tannfeen, så han gleder seg jo til "å veklse tennene" sine da ;)

Melketenner har jo ikke røtter å snakke om, ikke hvis det er snakk om de vanlige fremtennene og ikke jeksler, mulig at hjørnetennene har mer røtter? Poden her trakk 6 blivende tenner før han kunne begynne med regulering, på det meste trakk han to i gangen tror jeg. Det gikk kjempefort, tanna var ute på noen sekunder. :) Ikke lag for mye oppstyr rundt det på forhånd, bare forklar at han må få bedøvelse og at sprøytestikkene kan gjøre litt vondt, men sprøytespissene i dag er så tynne at man ikke kjenner stort til det. Å gi ham fri resten av dagen synes jeg er en selvfølge, å trekke 6 tenner på en gang var ikke småtterier! Det går nok så bra så. :)

Melketenner har røtter, det er bare det at når de er på fellingsstadiet så er røttene forvitert pga de nye tennene, derfor ser det ut som om felte melketenner ikke har røtter, men det har de altså inntil det er tid for tannfelling, det samme gjelder for både fortenner, hjørnetenner og jeksler.

Annonse

AnonymBruker

Da er dagen over. Han skulle egentlig trekke tre tenner idag. Men mye hyl og grining gjorde at det bare ble trukket èn.

Fått ny time om litt over ei uke.

(hvis ikke vi har fått ut tennene før det da)

Jeg sa han skulle få en pokèmonfigur han har ønsket seg om vi klarte få ut en til idag og to til i løpet av uka. Han skulle få kjøpe figuren idag etter tanntrekking. Han prøvde febrilsk å få ut den ene tanna, men klarte det ikke, så da tok jeg tak i tanna og trakk den ut for ham.

Håper vi klarer få tatt de andre tennene før den timen, da slipper han den. Viktig å få de ut pga at han ikke klarer pusse ordentlig med de ekstratennene.

påskelilje

Da er dagen over. Han skulle egentlig trekke tre tenner idag. Men mye hyl og grining gjorde at det bare ble trukket èn.

Fått ny time om litt over ei uke.

(hvis ikke vi har fått ut tennene før det da)

Jeg sa han skulle få en pokèmonfigur han har ønsket seg om vi klarte få ut en til idag og to til i løpet av uka. Han skulle få kjøpe figuren idag etter tanntrekking. Han prøvde febrilsk å få ut den ene tanna, men klarte det ikke, så da tok jeg tak i tanna og trakk den ut for ham.

Håper vi klarer få tatt de andre tennene før den timen, da slipper han den. Viktig å få de ut pga at han ikke klarer pusse ordentlig med de ekstratennene.

Uff da - det hørtes ikke ut som noen god opplevelse. Virket ikke bedøvelsen, eller var han "bare" redd? Hadde tanna lite røtter, siden du klarte å trekke den ut?

AnonymBruker

Uff da - det hørtes ikke ut som noen god opplevelse. Virket ikke bedøvelsen, eller var han "bare" redd? Hadde tanna lite røtter, siden du klarte å trekke den ut?

Han var redd...

Tennene var visst "bare" å plukke ut, så jeg fikk i oppgave å prøve få dem ut før neste time...Mini får løsne dem mest mulig så det ikke blir så mye blodsøl i munnen når jeg skal trekke de ut.

Han var tryggere på meg virka det som, grein ikke annet enn når han prøvde få den ene tanna ut på egenhånd-før jeg tok den

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...