Gå til innhold

Kan man koke grøt av all slags mel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bruker å koke smørgrøt av hvetemel, smør og melk, og havregrøt med melk.

 

Kan jeg bruke andre typer mel i kombinasjon med disse to melsortene, eller alene sammen med melk, til grøtkoking?

 

 



Anonymous poster hash: ba7f6...794
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

la cerveza mas fina

Alle kornsorter du koker vil bli til grøt. Hvordan smaker blir med de forskjellige aner jeg dog ikke.

 

Melk er ikke nødvendig for at det skal bli "grøtete", men pleier vel å gi bedre smak i havregrøt f.eks.

 

Kornsorter jeg vet om er: hvete, spelt, havre, rug, bygg, ris, mais, og så har du vel noen "eksotiske" sorter, f.eks. dinkel tror jeg det er noe som heter...

 

Du får jo også havre_mel_ i noen gode matvarehus. Det er sikkert godt til grøt, da. Havre har en fin smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle kornsorter du koker vil bli til grøt. Hvordan smaker blir med de forskjellige aner jeg dog ikke.

 

Melk er ikke nødvendig for at det skal bli "grøtete", men pleier vel å gi bedre smak i havregrøt f.eks.

 

Kornsorter jeg vet om er: hvete, spelt, havre, rug, bygg, ris, mais, og så har du vel noen "eksotiske" sorter, f.eks. dinkel tror jeg det er noe som heter...

 

Du får jo også havre_mel_ i noen gode matvarehus. Det er sikkert godt til grøt, da. Havre har en fin smak.

Takk for hjelp og råd!

Jeg fikk lyst til å prøve grøt med havremel :)

Anonymous poster hash: ba7f6...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker ofte grøt av 4-korn og synes den blir bedre enn havregrøt.

 

Forøvrig sies det at byggrøt er ekstra sundt. Jeg har bare spist den som Fjordland produserer og den smakte overraskende bra, så jeg planlegger å kjøpe byggryn og koke selv.

 

Har også kokt bokhvetegrøt noen ganger, men synes ikke det smaker så veldig godt. Hirsegrøt er derimot godt, men jeg _forestiller_ meg at den ikke er spesielt sunn, siden det minner litt om "dessert".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Havregrøt er digg. Jeg pleide å koke (i dyp tallerken i mikroen) med vann og så røre inn melk, men det går faktisk å koke med melk, bare man passer tiden. Og med melk blir det helt vidunderlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la cerveza mas fina

Jeg er veldig glad i standard "lørdagsgrøt", grøt kokt på hvit grøtris, h-melk og salt. Toppes med sukker og kanel...

 

Spiser det dog ganske sjeldent pga dent relativt patetiske verdi som god næring for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg koker ofte grøt av 4-korn og synes den blir bedre enn havregrøt.

 

Forøvrig sies det at byggrøt er ekstra sundt. Jeg har bare spist den som Fjordland produserer og den smakte overraskende bra, så jeg planlegger å kjøpe byggryn og koke selv.

 

Har også kokt bokhvetegrøt noen ganger, men synes ikke det smaker så veldig godt. Hirsegrøt er derimot godt, men jeg _forestiller_ meg at den ikke er spesielt sunn, siden det minner litt om "dessert".

Takk for tips!

Jeg fikk lyst til å prøve forskjellige typer grøt nå, blant annet bygg-grøt! :)

Jeg vet ikke om hirsegrøt  er sunt, men jeg fant oppskrift på hirsegrøt på en blogg som heter Sunn Middag og da er den antagelig sunn. http://sunnmiddag.wordpress.com/2011/04/12/rask-hirsegr%C3%B8t/

Anonymous poster hash: ba7f6...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt er digg. Jeg pleide å koke (i dyp tallerken i mikroen) med vann og så røre inn melk, men det går faktisk å koke med melk, bare man passer tiden. Og med melk blir det helt vidunderlig.

Havregrøt lager jeg med store gryn, melk (hel eller lett), linfrø, sesamfrø, solsikkefrø (og gresskarkjerner om jeg har det), gjerne tørkede gojibær og tranebær, kanskje banan (etter koking!), blåbær, bringebær, eple, hakkede nøtter... Bare fantasien setter grenser i grunnen! :) Jeg søter med flytende stevia som finnes i ulike smaker, jeg bruker vanilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Havregrøt lager jeg med store gryn, melk (hel eller lett), linfrø, sesamfrø, solsikkefrø (og gresskarkjerner om jeg har det), gjerne tørkede gojibær og tranebær, kanskje banan (etter koking!), blåbær, bringebær, eple, hakkede nøtter... Bare fantasien setter grenser i grunnen! :) Jeg søter med flytende stevia som finnes i ulike smaker, jeg bruker vanilje.

Takk for gode tips til grøter og tilsetninger! :)

Anonymous poster hash: ba7f6...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...