Gå til innhold

Litiumbehandling

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Bipoar lidelse er en alvorlig sykdom hvor hver ny episode kan ha alvorlige konsekvenser.

Litium er en av de viktigste medisinene vi har for å forebygge nye episoder.

Litium har det vi kaller "smal terapeutisk bredde". Dvs. at det er kort vei nedover fra korrekt serumnivå til uvirksomt nivå, og det er kort vei oppover til forgiftningsnivå. Derfor må det kontrolleres jevnlig for at vi skal være sikker på at det holder seg på korrekt nivå.

De ulike laboratorier oppgir noe forskjellig terapeutisk nivå. Vår lab angir 0.4 - 1.0 mmol/l. Jeg vil gjerne ha mine pasienter i området 0.55 - 0.8 mmol/l.

En bivirkning ved litiumbehandling kan være hypothyreose / lavt stoffskifte.

Jeg kontrollerer litiumnivå hos mine pasienter hver 3. måned. Annenhver ktr. (hv 6. mnd) kontrollerer jeg også stoffskifte med T4 og TSH.

Ved ktr. skal kveldsdosen tas nøyaktig 12 timer før blodprøven, og morgendosen skal tas ETTER at blodprøve er tatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/39269-litiumbehandling/#findComment-148490
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...