Gå til innhold

Har du erfaringer med utleie?


frosken

Anbefalte innlegg

 

Er ikke det diskriminering av yngre? Hva hvis du ikke ville leie ut til en muslim fordi du hadde dårlig erfaring med én enkelt muslimsk leietager?

Anonymous poster hash: 77e8f...079

 

Prøver du å provosere nå?

 

Nå er det nå sånn da at det er den som leier ut som bestemmer hvem de ønsker å leie ut til. Jeg leier ut 4 leiligheter og 3 hybler og om noen skulle mene at jeg diskrimenerer noen så får de da bare få lov til å mene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    14

  • Ayia

    11

  • frosken

    8

  • mrxx

    4

Mest aktive i denne tråden

AnonymBruker

Prøver du å provosere nå?

 

Nå er det nå sånn da at det er den som leier ut som bestemmer hvem de ønsker å leie ut til. Jeg leier ut 4 leiligheter og 3 hybler og om noen skulle mene at jeg diskrimenerer noen så får de da bare få lov til å mene det.

 

Det er intet annet enn simpel diskriminering på grunnlag av hudfarge, religion, kjønn, alder, etc. Slikt er ulovlig!

Anonymous poster hash: 77e8f...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er intet annet enn simpel diskriminering på grunnlag av hudfarge, religion, kjønn, alder, etc. Slikt er ulovlig!

Du mener at man skal - om man følger loven - velge på bakgrunn av loddtrekning da eller? Gjetter at du selv ikke leier ut en del av egen bolig? ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Nå er det nå sånn da at det er den som leier ut som bestemmer hvem de ønsker å leie ut til. Jeg leier ut 4 leiligheter og 3 hybler og om noen skulle mene at jeg diskrimenerer noen så får de da bare få lov til å mene det.

 

Det er intet annet enn simpel diskriminering på grunnlag av hudfarge, religion, kjønn, alder, etc. Slikt er ulovlig!

 

Du mener at man skal - om man følger loven - velge på bakgrunn av loddtrekning da eller?

 

Enda en av de hule lovene vi har. Sånn er det på arbeidsmarkedet også. I prinsippet er det ikke lov å diskriminere, men i praksis kan alle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at man skal - om man følger loven - velge på bakgrunn av loddtrekning da eller? Gjetter at du selv ikke leier ut en del av egen bolig? ;)

Jeg planlegger å diskriminere av alle kunstens regler. Når man skal bo såpass tett på sine leieboere som jeg skal, så vil jeg prøve å få det til å bli minst mulig komplisert.

 

Takk for tipset om vaskeutstyr etc . Jeg skal sjekke ut med nærmeste studentskipnad for å se om det er realistisk at studenter vil bo her. Bussen tar litt for lang tid til lærestedet, selv om det ikke er mange km unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er intet annet enn simpel diskriminering på grunnlag av hudfarge, religion, kjønn, alder, etc. Slikt er ulovlig!

Anonymous poster hash: 77e8f...079

 

Hehe, dream on....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en av de hule lovene vi har. Sånn er det på arbeidsmarkedet også. I prinsippet er det ikke lov å diskriminere, men i praksis kan alle det.

Å prioritere noen framfor andre gjennom valg er ikke nødvendigvis det samme som å diskriminere. Vi leier ut 3 hybler, og i utgangspunktet skulle ikke den tredje venninnen leie. Leietakerne er 19 årige jenter, mener du at vi da - i ikke-diskrimineringens navn - burde trukket lodd med mulig utfall at den 35-årige nyskilte afrikanske mannen med to barn ble tredje beboer sammen med de to ungjentene?

 

Jeg kunne faktisk ikke vært mer uenig.

 

Vi ønsket selvfølgelig å gjøre et valg basert på inntrykket personene ga, hvilken aktivitet de bedriver på dagtid, og i tillegg ønsket vi at leietakerne skulle være i lik situasjon sånn at sjansen for at de ville trives sammen var større - alt vurdert ut fra at de skal bo i vårt hus. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger å diskriminere av alle kunstens regler. Når man skal bo såpass tett på sine leieboere som jeg skal, så vil jeg prøve å få det til å bli minst mulig komplisert.

 

Takk for tipset om vaskeutstyr etc . Jeg skal sjekke ut med nærmeste studentskipnad for å se om det er realistisk at studenter vil bo her. Bussen tar litt for lang tid til lærestedet, selv om det ikke er mange km unna.

ja vi forbeholt oss også retten til å selv bestemme hvem vi skal ha i hus, herre, det skulle bare mangle:) Ser at Lillemus trives best med single på 40+, men vi trives godt med ungjentene vi har i hus vi, og kommer til å gå for studenter også neste gang:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Det er bedre å leie ut kollektivt til alle.

Hvis de er fornøyde anbefaler de videre.

Det bør være litt møblert og ved å sette opp klare regler for leie og vedlikehold, samt strukturerte intervjuer med de aktuelle er jeg sikker på at man lett finner noen som er ansvarlige.

Man kan stille tydelige spørsmål rettet mot orden, samt tidligere referanser, samt stille spørsmål som. " Hvordan ville du reagert og hva ville du gjort hvis noen hadde veltet en søppelkasse utenfor døren på huset", hvis de da svarer ringt og prøvd å... da vil man ikke ha de, de bør først svare "rettet denne opp, lagt tilbake søppel, ringt og..." fordi dette viser evne til ansvar og arbeidsinnsats i motsetning til slurv og sløvhet. Men man kan tenke ut bedre spørsmål... men det kom jeg bare på nå.

Det er da ingen som stiller slike spørsmål når de leier ut. Utleieren ville virket veldig merksnodig ;)

Anonymous poster hash: 9c721...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe, dream on....

 

Det er synd sør er på charterfeie, eller skulle du fått kjørt deg skikkelig!

Anonymous poster hash: 77e8f...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er synd sør er på charterfeie, eller skulle du fått kjørt deg skikkelig!

Anonymous poster hash: 77e8f...079

 

Hehe,han har da aldri klart å kjørt noen, men han klarer stadig å kjøre seg selv i grøfta:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det diskriminering av yngre? Hva hvis du ikke ville leie ut til en muslim fordi du hadde dårlig erfaring med én enkelt muslimsk leietager?

Anonymous poster hash: 77e8f...079

 

Når en privatperson leier ut, spesielt når det er deler av sin egen bolig, kan man selvfølgelig velge leietaker etter så sære kriterier man vil - så lenge det ikke handler om - eh - "gjenytelser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når en privatperson leier ut, spesielt når det er deler av sin egen bolig, kan man selvfølgelig velge leietaker etter så sære kriterier man vil - så lenge det ikke handler om - eh - "gjenytelser".

Er det lov å avtale snømåking og gressklipping o.l. som gjenytelse for rimelig husleie?

Anonymous poster hash: 18cc3...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når en privatperson leier ut, spesielt når det er deler av sin egen bolig, kan man selvfølgelig velge leietaker etter så sære kriterier man vil - så lenge det ikke handler om - eh - "gjenytelser".

 

Selvfølgelig kan du velge mellom enkeltmennesker, men du bedriver uansett generalisert diskriminering hvis du automatisk avslår muslimer, jøder, homser, folk over 40, eller rødhårende.

Anonymous poster hash: 77e8f...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det lov å avtale snømåking og gressklipping o.l. som gjenytelse for rimelig husleie?

Anonymous poster hash: 18cc3...db9

 

Det er det nok, men det er lurt å få det med i kontrakten.  Jeg tenkte mer på "gjenytelser" som ikke kan omtales skriftlig / offentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selvfølgelig kan du velge mellom enkeltmennesker, men du bedriver uansett generalisert diskriminering hvis du automatisk avslår muslimer, jøder, homser, folk over 40, eller rødhårende.

Anonymous poster hash: 77e8f...079

 

Det er enkeltmennesker som søker om å få leie hybel(leilighet).  At en utleier, basert på tidligere erfaringer og / eller praktiske forhold rundt det som leies ut, utelukker enkelte grupper, er helt naturlig. Jeg har selv bodd på en hybel som var et rom inne i et rekkehus. Den 40 år gamle vertinnen bedrev generalisert diskriminering på kjønn, alder, yrke og etpar livsstilsvariable da jeg fikk den, og det har jeg forståelse for . 

 

Det er noe helt annet å leie ut en liten del av egen bolig enn å f.eks. eie en bygård og leie ut leiligheter.       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det lov å avtale snømåking og gressklipping o.l. som gjenytelse for rimelig husleie?

Anonymous poster hash: 18cc3...db9

 

Du har ikke lov å kreve det, men du kan inngå ei slik avtale hvis begge parter er enige om det. Men i utgangspunktet er dette noe som utleier har ansvaret for å få gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...