Gå til innhold

Er engasjerende mennesker slitsomme?


Gjest hww

Anbefalte innlegg

Er det en negativ egenskap å være nysgjerrig på ting, spørrende, lærevillig, engasjerende, hjelpsom? Dvs, synes flertallet det er slitsomt/masete å være sammen med "slike"?

Har dere noen tanker rundt dette?

Jeg vet det ikke finnes noe fasitsvar, men.. jeg vil gjerne høre hva andre tenker om dette da jeg er litt usikker rundt dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bella Dotte

Det gjelder vel å balansere, som med det meste annet.

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder vel å balansere, som med det meste annet.

Jeg tenker det samme. Men det er veldig vanskelig når man blir engasjert og ivrig - før man vet ordet av det har man "bikket over". Resultat: jeg blir usikker og sint på meg selv og tenker at jeg burde holdt kjeft.

Det er slitsomt å ha det sånn. Så kanskje jeg rett og slett burde holde kjeft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Jeg synes ikke du burde holde kjeft! Det er morsomt og medrivende med engasjerte mennesker. De fleste foretrekker en livlig samtale om et spennende tema, fremfor nok et foredrag om tante Ednas gardiner. Men du kan jo prøve å holde utkikk etter signaler fra den du snakker med, om at vedkommende har fått nok. Du vet, om de ikke svarer noe logisk tilbake, vrir på seg, (ser på klokka, den er klassisk), blir tomme i blikket... Og reagere dynamisk på dette, ikke bli stum og lei deg, men runde av samtalen på en naturlig måte og så finne noen andre å snakke med. Etterhvert får man en følelse for hva slags temaer som passer når, og hvor dypt det er lurt å gå inn i dem. Samtalen skal helst være givende for begge parter. Dette er noe jeg trener mye på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en negativ egenskap å være nysgjerrig på ting, spørrende, lærevillig, engasjerende, hjelpsom? Dvs, synes flertallet det er slitsomt/masete å være sammen med "slike"?

Har dere noen tanker rundt dette?

Jeg vet det ikke finnes noe fasitsvar, men.. jeg vil gjerne høre hva andre tenker om dette da jeg er litt usikker rundt dette temaet.

Jeg synes det høres ut som gode egenskaper.  Men det må jo begrenses i forhold til andre.  Jeg hadde noen dager her der jeg var veldig engasjert i et prosjekt.  Tror jeg var litt slitsom blant andre da, for jeg klarte ikke å tie selv om det ikke var av deres interesse.  Jeg er heldigvis ikke slik normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg tenker det samme. Men det er veldig vanskelig når man blir engasjert og ivrig - før man vet ordet av det har man "bikket over". Resultat: jeg blir usikker og sint på meg selv og tenker at jeg burde holdt kjeft.

Det er slitsomt å ha det sånn. Så kanskje jeg rett og slett burde holde kjeft?

Hei!

 

 

Det kommer an på tiden på døgnet og om andre frivillig eller ikke hører på deg.

 

Er det tidlig på morgenen vil man ha ro/ stillhet, særlig når man drikker sin morgenkaffe.

 

Ellers og hvis man ikke blir tvunget av høflighet/låst til situasjonene av den andre, så kan man jo mest gå.

 

Jeg foretrekker stillhet, men er det interessant faktautdeling er jeg nokså interessert uansett tema, er det repeterende vås, dvs ord uten betydning, det jeg tror man kaller tidtrøyte, da blir jeg urolig og vil vekk.

 

Når jeg ikke er trøtt er jeg ganske interessert i fakta, tidlig om morgenen vil jeg kun ha ro/stillhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det en negativ egenskap å være nysgjerrig på ting, spørrende, lærevillig, engasjerende, hjelpsom? Dvs, synes flertallet det er slitsomt/masete å være sammen med "slike"?

Har dere noen tanker rundt dette?

Jeg vet det ikke finnes noe fasitsvar, men.. jeg vil gjerne høre hva andre tenker om dette da jeg er litt usikker rundt dette temaet.

Jeg synes overdreven hjelpsomhet er ganske slitsomt.

 

Generelt sett så gjelder det vel i samspill med andre at man bør "tune seg litt inn" for at det skal fungere. For mye av de tingene du nevner, synes jeg kan blir slitsomt/masete, men total passitivitet er også slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en negativ egenskap å være nysgjerrig på ting, spørrende, lærevillig, engasjerende, hjelpsom? Dvs, synes flertallet det er slitsomt/masete å være sammen med "slike"?

 

Jeg synes det er slitsomt når voksne mennesker framstår som om de ikke eier selvstendig vurderingsevne, og må spørre om nesten alt før de tør å ta en beslutning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg synes det er slitsomt når voksne mennesker framstår som om de ikke eier selvstendig vurderingsevne, og må spørre om nesten alt før de tør å ta en beslutning. 

Veldig enig! Det er egentlig sjelden jeg kommer borti slike situasjoner, men av og til hender det. Og det høres helt merkelig ut alt hva enkelte personer kan være usiker på! Kommer ikke på eksempler, men vet akkurat hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg misliker folk som ikke er interessert i å vite hvordan noe fungerer. Hvis noen kommer med en påstand ovenfor meg så vil jeg gjerne ha en begrunnelse. Men mange liker ikke å bli spurt om denne begrunnelsen, slettes ikke faktisk. Og tilsvarende, hvis jeg kommer med en påstand, så er jeg interessert i å forklare bakgrunnen. Det er det også mange som ikke er interessert i å høre på.

 

Dumme folk med andre ord.



Anonymous poster hash: 70cf6...21e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig! Det er egentlig sjelden jeg kommer borti slike situasjoner, men av og til hender det. Og det høres helt merkelig ut alt hva enkelte personer kan være usiker på! Kommer ikke på eksempler, men vet akkurat hva du mener.

Ja, det er en del av dem :-)  Men hjelpeløshet er vel dessverre noe av det som fremavles gjennom bl.a. fora som dette,  og andre lignende fora.  Vi stoler ikke på  oss selv og vår egen vurderingsevne.  Det må luftes først....Og bekreftes.  Det er skremmende, synes jeg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Ja, det er en del av dem :-)  Men hjelpeløshet er vel dessverre noe av det som fremavles gjennom bl.a. fora som dette,  og andre lignende fora.  Vi stoler ikke på  oss selv og vår egen vurderingsevne.  Det må luftes først....Og bekreftes.  Det er skremmende, synes jeg,

 

Tvertimot, synes jeg. Jeg synes det er fint at forumet og alle dere fins, at vi kan støtte og informere hverandre, prate og utveksle erfaringer. Jeg opplever ikke brukerne her som uselvstendige. Derimot at vi er litt opposisjonelle og slett ikke vil godta "oppleste og vedtatte" sannheter, men stiller spørsmålstegn når vi kjenner at det er noe som skurrer, feks ved "ekspertsvar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Ja, det er en del av dem :-)  Men hjelpeløshet er vel dessverre noe av det som fremavles gjennom bl.a. fora som dette,  og andre lignende fora.  Vi stoler ikke på  oss selv og vår egen vurderingsevne.  Det må luftes først....Og bekreftes.  Det er skremmende, synes jeg,

Tja... vet ikke helt om jeg er enig med deg i det. Eller muligens... Noen ganger er det jo veldig nyttig å lufte et problem her før en gjør det i virkeligheten, slik at en kanskje kan forberede seg litt bedre til en vanskelig sak, eller kanskje innse at det en selv mener er den rette løsningen, kanskje ikke er det - eller i alle fall at det finnes alternativer.

 

Jeg har ei veldig god venninne, og da hun og jeg var på tur sammen i fjor en gang, ble jeg voldsomt overrasket over alt hun måtte spørre meg om før hun gjorde noe. Dette var en skihelg, og det var valg av løyper, hvor vi skulle sette oss ned og sole oss, hvor vi skulle gå når vi handlet mat osv. Jeg strener stort sett dit jeg skal når jeg skal noe, men jeg kan lytte til andre altså, dersom det er noe poeng i å diskutere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvertimot, synes jeg. Jeg synes det er fint at forumet og alle dere fins, at vi kan støtte og informere hverandre, prate og utveksle erfaringer. Jeg opplever ikke brukerne her som uselvstendige. Derimot at vi er litt opposisjonelle og slett ikke vil godta "oppleste og vedtatte" sannheter, men stiller spørsmålstegn når vi kjenner at det er noe som skurrer, feks ved "ekspertsvar".

Vi ser det tydeligvis forskjellig :-)  Jeg synes ikke det er et sunnhetstegn at internett må bekrefte at alle meninger er "sunne og riktige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Vi ser det tydeligvis forskjellig :-)  Jeg synes ikke det er et sunnhetstegn at internett må bekrefte at alle meninger er "sunne og riktige".

Hmmm - jeg er enig i at en del av innleggene her er unødvendige bekreft-at-det jeg mener-eller-opplever-er-normalt - men storparten av innleggene er jo enten konkrete spørsmål, eller prating rundt temaer som en kan lære noe av - enten det er mennesklig eller et eller annet tema/sykdom. Jeg har lært masse av de ulike perosnene som har vært på dol gjennom årene. Og noe av den erfaringen prøver jeg jo å ta meg meg i det virkelige liv også da... men ikke alltid ting virker på ordenlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... vet ikke helt om jeg er enig med deg i det. Eller muligens... Noen ganger er det jo veldig nyttig å lufte et problem her før en gjør det i virkeligheten, slik at en kanskje kan forberede seg litt bedre til en vanskelig sak, eller kanskje innse at det en selv mener er den rette løsningen, kanskje ikke er det - eller i alle fall at det finnes alternativer.

 

Jeg har ei veldig god venninne, og da hun og jeg var på tur sammen i fjor en gang, ble jeg voldsomt overrasket over alt hun måtte spørre meg om før hun gjorde noe. Dette var en skihelg, og det var valg av løyper, hvor vi skulle sette oss ned og sole oss, hvor vi skulle gå når vi handlet mat osv. Jeg strener stort sett dit jeg skal når jeg skal noe, men jeg kan lytte til andre altså, dersom det er noe poeng i å diskutere det.

 

Det er vel akkurat det jeg snakker om.  Men hvert sitt behov...Jeg skulle ha hatt et kjempeproblem for å skrive inn å spørre om andre fremmedes meninger om meg og mitt liv :-(  Jeg ville stort sett ikke hatt utbytte av slike svar. Hvis det ikke dreide seg om rent praktiske problem, så ville jeg ikke klart å ta svarene på alvor, tror jeg.  Men det er meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg synes ikke du burde holde kjeft! Det er morsomt og medrivende med engasjerte mennesker. De fleste foretrekker en livlig samtale om et spennende tema, fremfor nok et foredrag om tante Ednas gardiner. Men du kan jo prøve å holde utkikk etter signaler fra den du snakker med, om at vedkommende har fått nok. Du vet, om de ikke svarer noe logisk tilbake, vrir på seg, (ser på klokka, den er klassisk), blir tomme i blikket... Og reagere dynamisk på dette, ikke bli stum og lei deg, men runde av samtalen på en naturlig måte og så finne noen andre å snakke med. Etterhvert får man en følelse for hva slags temaer som passer når, og hvor dypt det er lurt å gå inn i dem. Samtalen skal helst være givende for begge parter. Dette er noe jeg trener mye på :D

Veldig enig med deg! Spennende med engasjerte personer, men det er viktig at de har litt sosiale antenner, slik at de følger med på om tilhørerne er interessert, og at de ikke haler det ut for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg stiller dumme spørsmål :(

Kanskje det er dum jeg er..

Hvem har sagt at du er dum?  Men du virker veldig uselvstendig, og avhengig av hva andre mener om alt som måtte oppstå av problemstillinger. 

 

Hvorfor spurte du om hva det kostet å trekke en tann? :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Beklager at jeg stiller dumme spørsmål :( Ble lei meg over enkelte svar..

Helt greit spørsmål. Men du bør jo vite at du på et sånt spørsmål kan få veldig mange typer svar. Og det finnes ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...