Gå til innhold

Er engasjerende mennesker slitsomme?


Gjest hww

Anbefalte innlegg

For å svare på spørsmålet i overskriften, så er per definisjon engasjerende mennesker ikke slisomme. Når man selv er engasjert, blir man ikke sliten på samme måte som når man føler seg overkjørt. Men man kan være engasjert selv og irritere andre som ikke deler engasjementet. Det krever litt empati til å merke forskjellen, og viljestyrke til å innrette seg etter den andres behov.

Tror du ikke overskriften inneholder en trykkfeil? Jeg tipper det skulle stå engasjerte mennesker og ikke engasjerende ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bella Dotte

Jeg vet ikke! Når man selv er engasjert, har man vel lett for å tro at man er engasjerende, dvs at alle man snakker med også blir engasjert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg vet ikke! Når man selv er engasjert, har man vel lett for å tro at man er engasjerende, dvs at alle man snakker med også blir engasjert?

Hei!

 

 

Ja du er jo et godt eksempel på dette.

 

Husker du ikke hvor sliten jeg ble under morgenkaffen på hotellet i tromsø?

 

Jeg liker stillhet mer enn deg og når jeg ser ting tenker jeg sjelden på å dele dette med andre, jeg hygger meg for meg selv, skulle jeg brukt ord, ville opplevelsen blitt ødelagt.

 

Min mann syns jeg er taus, jeg er ikke så taus, men jeg må få bearbeidet saken først.

 

Problemet ved frokosten var at jeg hørte like godt hva de sa på de 3 nærmeste bordene.

da blir man jo sliten og forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Engasjerte mennesker passer veldig godt på tv! Se f.eks. naturprogram hvor du ser de elsker det de gjør og er så levende engasjert at det smitter over. Jeg koser meg skikkelig av sånne mennesker!

Noe annet det det hvis noen er engasjerte på en måte som ikke inkluderer andre, men bare prater og prater i sitt eget hode.... Da blir det slitsomt.



Anonymous poster hash: 61334...350
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du det gjør med meg at denne brukeren er "etter meg" over lang tid/år - er det ikke greit at jeg også får nok?

 

Jeg blir litt overrasket når du påstår at jeg har vært "etter deg" over lang tid/år.  Jeg tror ikke jeg har svart deg mer enn mange andre.  Og det siste året knapt i det hele tatt.  Men jeg har muligens vært litt skarpere i tonen, og rett på sak.  Det har ikke vært vondt ment, for i mitt hode kan klare tilbakemeldinger ofte være greit.  Men vi tenker forskjellig:-)

 

Det snakkes om sårbarhet/hensyn i denne tråden, men nå er det faktisk slik at mange kan være sårbare selv om de ikke roper det ut over dette forumet med jevne mellomrom :-)  Og jeg liker absolutt ikke tilbakemeldinger av typen:  Deg snakker jeg ikke med.

 

Jeg skal ikke plage deg/svare deg mer, og beklager at du har oppfattet meg som ..ja..en stalker...For det har aldri vært min intensjon:-)  Ønsker deg alt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt overrasket når du påstår at jeg har vært "etter deg" over lang tid/år.  Jeg tror ikke jeg har svart deg mer enn mange andre.  Og det siste året knapt i det hele tatt.  Men jeg har muligens vært litt skarpere i tonen, og rett på sak.  Det har ikke vært vondt ment, for i mitt hode kan klare tilbakemeldinger ofte være greit.  Men vi tenker forskjellig:-)

 

Det snakkes om sårbarhet/hensyn i denne tråden, men nå er det faktisk slik at mange kan være sårbare selv om de ikke roper det ut over dette forumet med jevne mellomrom :-)  Og jeg liker absolutt ikke tilbakemeldinger av typen:  Deg snakker jeg ikke med.

 

Jeg skal ikke plage deg/svare deg mer, og beklager at du har oppfattet meg som ..ja..en stalker...For det har aldri vært min intensjon:-)  Ønsker deg alt godt.

Jeg kan ikke se at du har "vært etter" hww; du har heller ikke svart mer kontant enn mange andre. Jeg er også enig i at tilbakemeldinger av typen "jeg snakker ikke med deg" er kjipt.

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke se at du har "vært etter" hww; du har heller ikke svart mer kontant enn mange andre. Jeg er også enig i at tilbakemeldinger av typen "jeg snakker ikke med deg" er kjipt.

Jeg har ikke skrevet noe som helst om at "deg snakker jeg ikke med". Det var helt andre grunner til at jeg ikke ville duskutere saken med colette forrige helg.

Dessuten - med "etter meg" så mente jeg at jeg har hatt inntrykk av at hun ikke liker meg osv. Det var sikkert en dum formulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt overrasket når du påstår at jeg har vært "etter deg" over lang tid/år.  Jeg tror ikke jeg har svart deg mer enn mange andre.  Og det siste året knapt i det hele tatt.  Men jeg har muligens vært litt skarpere i tonen, og rett på sak.  Det har ikke vært vondt ment, for i mitt hode kan klare tilbakemeldinger ofte være greit.  Men vi tenker forskjellig:-)

 

Det snakkes om sårbarhet/hensyn i denne tråden, men nå er det faktisk slik at mange kan være sårbare selv om de ikke roper det ut over dette forumet med jevne mellomrom :-)  Og jeg liker absolutt ikke tilbakemeldinger av typen:  Deg snakker jeg ikke med.

 

Jeg skal ikke plage deg/svare deg mer, og beklager at du har oppfattet meg som ..ja..en stalker...For det har aldri vært min intensjon:-)  Ønsker deg alt godt.

Ønsker deg alt godt jeg også :)

Ha en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at du har "vært etter" hww; du har heller ikke svart mer kontant enn mange andre. Jeg er også enig i at tilbakemeldinger av typen "jeg snakker ikke med deg" er kjipt.

 

Takk frosken :-)

 

Nei, jeg har heller ikke følt det sånn...  Men hvis hww føler at jeg har plaget henne så tar jeg det på alvor, og holder meg unna hennes tråder.  Jeg ble litt overrasket da hun så kontant avviste meg, og jeg følte det som en provokasjon, uten at jeg følte at jeg hadde provosert henne først. Og derav mine etter hvert krassere svar...tror jeg.  

 

Det kan ikke være slik her inne at noen må vise folkeskikk/ta hensyn til alle som opplyser om at de er sårbare.  Det er lett å påstå at man er mer sårbar enn andre for å slippe unna ubehagelige tilbakemeldinger.  Noen kaller det sekundærgevinster...Jeg tror faktisk at de som sliter aller mest ikke sier så mye om hvordan de føler seg til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger får jeg en dårlig/vond følelse når jeg blir engasjert. Føler at jeg ooofattes som et nagsår. Da er det nok best å ikke engasjere seg i noe av hensyn til både meg og andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Jeg kan bli veldig opprømt, og jeg er glad i å prate, og interessert i mange ting. Noen ganger må jeg legge bånd på meg, men jeg klarer det ikke alltid.

 

Litt romslige bør man dog være, både mot seg selv og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger får jeg en dårlig/vond følelse når jeg blir engasjert. Føler at jeg ooofattes som et nagsår. Da er det nok best å ikke engasjere seg i noe av hensyn til både meg og andre..

Hvorfor tenker du så enten - eller om dette? Samvær med andre mennesker innebærer jo også å være oppmerksom på signaler fra dem. Hvis de gir signaler om at du blir for intens, så kan du vel bare dempe deg litt - du trenger ikke å la være "å engasjere seg i noe"?

 

Hvis jeg skal lese det du skrev på en ordentlig kritisk måte, så vil jeg at slike utsagn er typisk "martyraktige". Litt sånn av typen "de liker meg ikke nok, så derfor skal jeg holde meg helt unna". Det er ikke sikkert du mente å uttrykke dette, men kanskje greit å reflektere litt over hva slike enten-eller utsagn gjør med omgivelsene.

 

Det er mange mennesker som må dempe seg litt fra tid til annen hvis de ikke skal bli oppfattet som masete eller for intense for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tenker du så enten - eller om dette? Samvær med andre mennesker innebærer jo også å være oppmerksom på signaler fra dem. Hvis de gir signaler om at du blir for intens, så kan du vel bare dempe deg litt - du trenger ikke å la være "å engasjere seg i noe"?

 

Hvis jeg skal lese det du skrev på en ordentlig kritisk måte, så vil jeg at slike utsagn er typisk "martyraktige". Litt sånn av typen "de liker meg ikke nok, så derfor skal jeg holde meg helt unna". Det er ikke sikkert du mente å uttrykke dette, men kanskje greit å reflektere litt over hva slike enten-eller utsagn gjør med omgivelsene.

 

Det er mange mennesker som må dempe seg litt fra tid til annen hvis de ikke skal bli oppfattet som masete eller for intense for andre.

Noen ganger er det slik - andre ganger ikke.. det er fakta og ikke bare følelser. Jeg blir virkelig usikker! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger er det slik - andre ganger ikke.. det er fakta og ikke bare følelser. Jeg blir virkelig usikker! :(

Hvis du er usikker på om du blir for intens for andre, er ikke da løsningen bare å dempe seg litt , - ikke å "holde helt opp"?

 

Vi vekker ulike reaksjoner hos ulike mennesker. Noen ganger blir vi ikke likt så veldig godt, andre ganger trives folk med litt intensitet. Du kan ikke regne med at folk aldri skal reagere litt negativt på deg, det bør ikke være noe mål engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er usikker på om du blir for intens for andre, er ikke da løsningen bare å dempe seg litt , - ikke å "holde helt opp"?

Vi vekker ulike reaksjoner hos ulike mennesker. Noen ganger blir vi ikke likt så veldig godt, andre ganger trives folk med litt intensitet. Du kan ikke regne med at folk aldri skal reagere litt negativt på deg, det bør ikke være noe mål engang.

Det er dessverre sånn dwt er. Jeg reagerer så sterkt når noen er irriterte på meg eller noe. Idag skulle vært en kosedag med mine ungdommer på tusenfryd. Men jeg har vært bare urolig i hele kroppen hele tiden og har ikke hatt noen glede av dagen. Jeg vil helst bare dra hjem og være i fred, jeg kjemper mot tårene og det er trasig ha det ssånn.

Hvis jeg ikke engasjerer meg eller holder ting for meg selv så slipper jeg dette. Det er den erfaringen jeg har hatt hele livet; at jeg har holdt munnen lukket. På den måten slipper jeg å ha det sånn og jeg plager ingen andre. Det har vist seg gang på gang at jeg er til bry elller irritasjon for andre :(

Endret av hww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre sånn dwt er. Jeg reagerer så sterkt når noen er irriterte på meg eller noe. Idag skulle vært en kosedag med mine ungdommer på tusenfryd. Men jeg har vært bare urolig i hele kroppen hele tiden og har ikke hatt noen glede av dagen. Jeg vil helst bare dra hjem og være i fred, jeg kjemper mot tårene og det er trasig ha det ssånn.

Hvis jeg ikke engasjerer meg eller holder ting for meg selv så slipper jeg dette. Det er den erfaringen jeg har hatt hele livet; at jeg har holdt munnen lukket. På den måten slipper jeg å ha det sånn og jeg plager ingen andre. Det har vist seg gang på gang at jeg er til bry elller irritasjon for andre :(

Jeg mener det finnes mellomløsninger her, og at ideen om å bruke strategien du har hatt tidligere er dårlig.

For øvrig så tror jeg det er en illusjon å tro  at du i årene som kommer ikke vil få mange tilbakemeldinger om at du gnåler -  siden du har ungdommer - så kanskje du vil bli litt herdet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det finnes mellomløsninger her, og at ideen om å bruke strategien du har hatt tidligere er dårlig.

For øvrig så tror jeg det er en illusjon å tro  at du i årene som kommer ikke vil få mange tilbakemeldinger om at du gnåler -  siden du har ungdommer - så kanskje du vil bli litt herdet ;-)

Hvorfor synes du ideen om gamle strategier er dårlig? Den strategien funka veldig bra for meg - jeg har aldri hatt så store problemer med andre mennesker som jeg har hatt siden jeg begynte å åpne meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes du ideen om gamle strategier er dårlig? Den strategien funka veldig bra for meg - jeg har aldri hatt så store problemer med andre mennesker som jeg har hatt siden jeg begynte å åpne meg..

Nei, men til gjengjeld har du beskrevet en langvarig depresjon og et på mange måter lite tilfredsstillende liv.

 

Dessuten kommer du til å oppleve negative reaksjoner fra andre også om du blir passiv og tilbaketrukket. Jeg tror du trenger å innse at samliv med andre ikke alltid er friksjonsfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men til gjengjeld har du beskrevet en langvarig depresjon og et på mange måter lite tilfredsstillende liv.

 

Dessuten kommer du til å oppleve negative reaksjoner fra andre også om du blir passiv og tilbaketrukket. Jeg tror du trenger å innse at samliv med andre ikke alltid er friksjonsfritt.

Jeg er redd jeg aldri vil bli trygg på andre. Det finnes ikke en eneste person jeg føler meg trygg på (deres humør osv). Så jeg har ikke noe valg rett og slett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
  • hww: Jeg synes du i dine siste innlegg holder fast ved to ting

A. Jeg vil ikke lære meg å lese andre mennesker og tilpasse min adferd etter det.

 

B. Det finnes ber to varianter av hww: Hww PÅ og hww AV.

 

 

Tenk over nok en gang om du kunne tenke deg en hwwdoseringsknapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...