Gå til innhold

Barnehagene innfører klatreforbud og dropper turer i skog og mark

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

http://www.adressa.no/familie-og-oppvekst/article7830299.ece

Dette synes jeg at er veldig trist.

Jeg synes ikke at det er riktig at barn skal hindres i å utfolde seg med klatring og at de får være mindre i naturen, pga at noen barn skader seg i klatreulykker o.l.

Naturopplevelser er viktige. Og klatring og andre utfordringer i naturen betyr også mye for utvikling av motorikk, balanse og styrking av kroppen m.m.

Ikke alle barn er så heldige at de har foreldre som tar de med på turer i naturen.

Jeg synes at barna burde få slike opplevelser i den tiden de er i barnehagen.

Skal vi slutte å kjøre bil fordi noen skades i trafikken?

Anonymous poster hash: a3910...a10

Fortsetter under...

Når man leser hele artikkelen så ser man jo at det er slike ting som taes på alvor. Dette vil neppe bli gjennomført, men greit at alle blir seg bevisst hvor viktig fysisk aktivitet er - nettopp for at barna skal bli flinkere til å mestre risikosituasjoner :)

Jeg vil gjerne at barnehagene skal ha klatrestativ og gå på tur i skog og mark. Bare det ikke er MITT barn som skades alvorlig...

Anonymous poster hash: 04282...577

Problemet er jo at man rett og slett MÅ ta noen sjanser.... Når barn ikke får utfolde seg fritt i lekeapparater som _kan_ være litt risikable, klatre i trær etc. fra de er små, så utvikler de ikke den motorikken de trenger når de senere blir mer uvørne og klarer seg selv. DA er det nok større risiko for alvorlige ulykker. Barn trenger masse motorisk trening for å fikse fremtidens utfordringer, og da tror jeg det er sunnere at de starter når vi fortsatt kan ha et øye med dem.

AnonymBruker

Problemet er jo at man rett og slett MÅ ta noen sjanser.... Når barn ikke får utfolde seg fritt i lekeapparater som _kan_ være litt risikable, klatre i trær etc. fra de er små, så utvikler de ikke den motorikken de trenger når de senere blir mer uvørne og klarer seg selv. DA er det nok større risiko for alvorlige ulykker. Barn trenger masse motorisk trening for å fikse fremtidens utfordringer, og da tror jeg det er sunnere at de starter når vi fortsatt kan ha et øye med dem.

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg. Men jeg synes det er helt forferdelig å lese om barn som skades alvorlig i barnehagen. Foreldrene tror jo de er trygge der...  

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg. Men jeg synes det er helt forferdelig å lese om barn som skades alvorlig i barnehagen. Foreldrene tror jo de er trygge der...  

De eneste alvorlige skadene jeg kan komme på som har skjedd i barnehagene, handler vel om kvelning? (så vidt jeg husker) - og DET kan man sørge for å unngå ved å sikre lekeapparatene godt nok. God sikring er enormt viktig, men ikke fjerne mulighetene for klatring og annen fysisk lek :)

Annonse

De eneste alvorlige skadene jeg kan komme på som har skjedd i barnehagene, handler vel om kvelning? (så vidt jeg husker) - og DET kan man sørge for å unngå ved å sikre lekeapparatene godt nok. God sikring er enormt viktig, men ikke fjerne mulighetene for klatring og annen fysisk lek :)

Og unngå klær med snorer og ikke avtagbare hetter osv.

AnonymBruker

For de som ønsker å lese om kartlegging av skader og ulykker i barnehager.

Nederst i artikkelen er link til rapporten om dette.

www.udir.no/Barnehage/Statistikk-og-forskning/Forskningsrapporter/2013/Kartlegging-av-skader-og-ulykker-i-barnehager/

Anonymous poster hash: a3910...a10

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...