Gå til innhold

Hvordan bli en "gjører"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært en person som "liker" å utsette ting. "Jeg tar det senere". Men nå syns jeg det bare blir værre og værre. Det toppet seg vel da jeg fikk en knekk på jobben (utbrent?) og trappet ned fra 100% til ca 30% stilling. (ikke sykemeldt eller noe) i vinter/vår.

Gidder ikke, orker ikke... Jeg er lei av å være slik.

Ting kan ligge på gulvet i flere uker uten at det bryr meg. Eller jeg har jo irritert meg noen ganger på at ting har ligget der, men likevel gidder jeg ikke plukke det opp.

Jeg sølte endel vann på gulvet når jeg skulle gi hundan vann. Gadd ikke tørke opp, tar det i morgen.

Tørke av bordet/benken. Om kvelden kanskje? Hvorfor gidde å tørke to ganger når man kan ta det en gang? Uff..

Irritert meg over en ketsjupflekk på glasset på verandadøra. Tar det senere. Den har vært der 4-5 uker nå..

Hår i sluken, skal bare lese på dol først.. tok to dager.

Klesvask kan ligge ett par dager i maskinen. Kleskurven er opp til randen og mer til. Nå tok jeg på meg den siste rene trusa i dag! Dog er jeg sikker på at jeg kommer til å vaske tøy i dag, for jeg er nøye med å ha rene klær på meg. Går ikke med samme trusa to dager.. Men hvorfor vente til SISTE sekund?!

Betale regninger- tar det til jeg får inkassovarsel og masse purregebyr.

To regninger på 12 og 15kr fra ett bomselskap fikk jeg purregebyr på 300 kr hver. Jeg har ikke flust av penger, men nok til å greie meg. 600 kr i purregebyr ikke gøy. Men like vel utsetter jeg med å betale regninger..

Gidder ikke svare på sms/mail med det samme. Ender med at jeg glemmer det og ikke svarer i det hele tatt.

Jeg er så lei!! Jeg vil så gjerne bli en gjører. Gjøre det med en gang, ikke i morgen eller om 4 uker! 

Hvor begynner jeg for å bli ett bedre menneske? 

Anonymous poster hash: ccb77...bd6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å skrive lister for å SE at jeg gjør noe... bruker mer tid på listene enn på å gjøre selve tingen, men da kan jeg iallfall krysse av når jeg har gjort det - og føle at jeg faktisk har gjort noe.

Bestem deg for hva du vil ha gjort i dag - og GJØR DET. Legg deg på sofaen etterpå, og vær fornøyd med deg selv. Det samme dagen etterpå - nå SKAL jeg betale regninger og vaske vekk den flekken før jeg ser på TV.

Anonymous poster hash: e4970...71f
AnonymBruker
Skrevet

Boktips:

http://www.amazon.com/The-Power-Habit-What-Business/dp/1400069289

Du utsetter fordi det er det du er vant til å gjøre.  Dvs. "Vi er det vi gjør gjentatte ganger".

Du må rett og slett snu vanen med å utsette. I begynnelsen vil det kreve mye viljestyrke, etter hvert går det "nesten" av seg selv.

Kort fortalt :-) 

Tror jeg husker å ha lest noe om det tidligere. Mye sant i det der! Dette skal jeg se nærmerer på. Takk for boktips. :)

Anonymous poster hash: 6ffe7...fa8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å skrive lister for å SE at jeg gjør noe... bruker mer tid på listene enn på å gjøre selve tingen, men da kan jeg iallfall krysse av når jeg har gjort det - og føle at jeg faktisk har gjort noe.

Bestem deg for hva du vil ha gjort i dag - og GJØR DET. Legg deg på sofaen etterpå, og vær fornøyd med deg selv. Det samme dagen etterpå - nå SKAL jeg betale regninger og vaske vekk den flekken før jeg ser på TV.

Anonymous poster hash: e4970...71f

Lister er ingen dum ting. Jeg liker også å krysse av på lister og se hva jeg har gjort. Men så kommer jeg til et punkt der jeg ikke gidder og lage lister heller.. Jeg er ett håpløst tilfelle!

AnonymBruker
Skrevet

Og nå har jeg blitt sittende her på dol en stund for å se om jeg får noe svar. Men nå skal jeg smekke igjen pc`n, henge opp klesvasken i maskina, legge i en ny OG prøve å lage middag til gubben kommer hjem kl 16. Så får jeg se hvordan det går. 

Skrevet

Og hvis du klarer det så kan du jo klappe deg på skuldra for i dag - og legge en plan for det du vil få til i morgen...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også akkurat som deg! Har lurt på om det er typisk for en diagnose eller noe:)... MEN, etter jeg fikk samboer jeg skjerpe meg fordi han er ryddig av seg. Jeg har dermed skjerpa meg!

Men med en gang han er bort en helg er det kaos her igjen.. skjønner ikke at jeg som et voksent menneske klarer å rote såå mye på så kort tid!

Det blir aldri sånn når han er hjemme ( litt omvendt av hva det pleier å være kanskje.. har inntrykk av at det dama som rydder mest ofte)....

Har nå innført at jeg skal rydde kjøkken hver dag og holde det ryggid. Det gir en gooood følelse og man får mer energi til å gjøre mer. Tor meg, vanen kommer etterhvert!!!

Anonymous poster hash: db052...d60
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også akkurat som deg! Har lurt på om det er typisk for en diagnose eller noe:)... MEN, etter jeg fikk samboer jeg skjerpe meg fordi han er ryddig av seg. Jeg har dermed skjerpa meg!

Men med en gang han er bort en helg er det kaos her igjen.. skjønner ikke at jeg som et voksent menneske klarer å rote såå mye på så kort tid!

Det blir aldri sånn når han er hjemme ( litt omvendt av hva det pleier å være kanskje.. har inntrykk av at det dama som rydder mest ofte)....

Har nå innført at jeg skal rydde kjøkken hver dag og holde det ryggid. Det gir en gooood følelse og man får mer energi til å gjøre mer. Tor meg, vanen kommer etterhvert!!!

Så flink du har vært som har forandret deg! Veldig godt og høre andre som har vært slik og har forandrett seg! Håper jeg kan det også. Jeg har en veldig ryddig mann jeg også. Han er veldig snill og klager ikke. Men minner meg feks på at jeg kanskje burde/skulle ha rydda alle klærne som ligger på soverromsgulvet. Og jeg hadde nok vært enda værre hadde ikke han vært ryddig. Når han begynner å ta en sjau, greier ikke jeg å bare se på han ta jobben. Men vil jo ikke at han må dra meg i gang vær gang. Det er ikke så hyggelig for han heller.

AnonymBruker
Skrevet

Og hvis du klarer det så kan du jo klappe deg på skuldra for i dag - og legge en plan for det du vil få til i morgen...

Jeg greide faktisk oppgavene som jeg hadde satt i dag! Faktisk litt stolt! 

Og jeg tenkte veldig mye på det mens jeg holdt på å lage mat. Det var endel grønsaker som begynte å bli stygge i kjøleskapet. I stede for å vente til de ble pinråttne og begynne å lukte, tok jeg meg i nakkeskinnet og kastet dem med en gang. Tok meg 1/2 minutt! Hadde jeg bare alltid husket at det tar veldig liten tid å blukke opp etter seg! Sukk.

Jeg ryddet kjøkkeneet etter middagen og vasket over benken. Så er fornøyd med innsatsen. Selv om jeg veeeeet det ikke er rare greiene. Er en start i alle fall! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hehe:) Det er som å høre min mann! Tommel opp for deg! Og når man først er igang så får man energi/lyst til å gjøre mer også. Det krever mer energi å sitte i sofaen og tenke på alt man burde gjort!. Begynn ett sted og vær fornøyed med alt du gjør! Og så føles det så godt etterpå! Ikke minst er det så koselig å ha et ryddig hjem. Det skal ikke så mye til hvis man gjør litt hver dag!

;)

AnonymBruker
Skrevet

Lister er ingen dum ting. Jeg liker også å krysse av på lister og se hva jeg har gjort. Men så kommer jeg til et punkt der jeg ikke gidder og lage lister heller.. Jeg er ett håpløst tilfelle!

Du kan evt få noen til å lage listen til deg.

Om du lager listen i excel, trenger du bare å lage listen en gang, for du har automatisk mange kolonner til hver sine dager/uker. Kanskje du kan lage et belønningssystem til deg selv, slik at du får 5 minutter på Dol for hver småting du har gjort :-)

Tørke av kjøkkenbenk + flekk på vindu= bonus/belønning: 10 minutter på DOL! :-)

Mvh Frk. Excel

Anonymous poster hash: e8981...3e8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært en person som "liker" å utsette ting. "Jeg tar det senere". Men nå syns jeg det bare blir værre og værre. Det toppet seg vel da jeg fikk en knekk på jobben (utbrent?) og trappet ned fra 100% til ca 30% stilling. (ikke sykemeldt eller noe) i vinter/vår.

Ting kan ligge på gulvet i flere uker uten at det bryr meg. Eller jeg har jo irritert meg noen ganger på at ting har ligget der, men likevel gidder jeg ikke plukke det opp.

Jeg sølte endel vann på gulvet når jeg skulle gi hundan vann. Gadd ikke tørke opp, tar det i morgen.

Tørke av bordet/benken. Om kvelden kanskje? Hvorfor gidde å tørke to ganger når man kan ta det en gang? Uff..

Irritert meg over en ketsjupflekk på glasset på verandadøra. Tar det senere. Den har vært der 4-5 uker nå..

Klesvask kan ligge ett par dager i maskinen. Kleskurven er opp til randen og mer til. Nå tok jeg på meg den siste rene trusa i dag! Dog er jeg sikker på at jeg kommer til å vaske tøy i dag, for jeg er nøye med å ha rene klær på meg. Går ikke med samme trusa to dager.. Men hvorfor vente til SISTE sekund?!

To regninger på 12 og 15kr fra ett bomselskap fikk jeg purregebyr på 300 kr hver. Jeg har ikke flust av penger, men nok til å greie meg. 600 kr i purregebyr ikke gøy. Men like vel utsetter jeg med å betale regninger..

Gidder ikke svare på sms/mail med det samme. Ender med at jeg glemmer det og ikke svarer i det hele tatt.

Jeg er så lei!! Jeg vil så gjerne bli en gjører. Gjøre det med en gang, ikke i morgen eller om 4 uker! 

Du kan begynne med en ny god vane regelmessig, inntil du har vent deg til å gjøre alle disse tingene som vaner. (Kanskje legge til en ny god vane hver 2. eller 3. dag?)

Regningene er det viktig at du får sving på med en gang, så kanskje det skal bli din 1. nye  gode vane

å ta deg av posten og ordne med betaling av regninger (har du nettbank?) 2 eller 3 faste dager pr uke?

Gjerne ha et fast tidspunkt ( dag + klokkeslett) til de forskjellige oppgavene, slik at det blir rutine.

Mvh Frk. Excel

Skrevet

Et tips jeg bruker med hell når det er litt ekstra tungt å komme i gang, er å sette opp en viss tidsperiode til å få gjort ting.  F.eks. en halvtime.  

Sett evt. på en alarm som piper etter den halvtimen.  Jeg synes det hjelper å vite at jeg bare trenger å holde på en halvtime.  Noen ganger er jeg så godt i gang når jeg først får startet at jeg fortsetter enda en stund.

Man får faktisk gjort en del på 10 minutter også :-)

Skrevet

Kan ikke skjønne annet enn at irritasjon over alle småting også tapper deg for krefter? Bedre å gjøre de små to-sekunderstingene enn å irritere deg over dem på dagevis. Men det vet du nok, egentlig. :)

påskelilje
Skrevet

Jeg er litt sånn jeg også, men kanskje ikke like "ille" som deg ;-)? Også hos oss er det mannen som er mest ryddig, men han har nå sine slurveting han også.

Jeg kan også la ting ligge kjempelenge, og innimellom irritere meg over dem, men ofte ser jeg meg blind på dem. Det hjelper å skulle få besøk, for da åpner jeg liksom øynene på nytt, og "ser" det som ikke er på plass, og får ryddet mesteparten. Men jeg skulle ønske alle i familien mer kunne rydde på plass ting etter hvert.

2 råd fra meg (som absolutt ikke er flink i dette:

• Ha faste plasser til det meste, slik at når en ting ikke ligger på plassen sin, så kan du trene deg opp i å SE dette, og så få lagt den på rett plass
  • Ikke tenk på ALT du skulle ha gjort, men gjør unna noen småting (gjerne lag liste) hver dag, og en stor ting hver dag. De små tingene går kjempefort, men synes godt. Det kan f.eks være ketchupflekken eller de gamle grønnsakene i kjøleskapet ditt. En stor ting kan være å få ryddet på plass et lass med tøy.

Jeg fikk gjort unna en stor ting i forgårs som jeg har utsatt i flere uker: Vi har hatt maur i huset lenge, men de siste ukene har de også vært på kjøkkenet. Irriterende! Det toppet seg, da jeg tok siste slurken av en juicekartong som stod på benken (drakk rett fra kartongen), og da fikk jeg en maur i munnen. Æsj! Så da satte jeg i gang med å få ut alt i skapet under vasken, vasket med klor, og så oppdaget jeg et hull ved stikkontakten til oppvaskmaskinen, der maurene vandret ut og inn. Jeg fikk sprøytet godt med Permetrin - og VIPS - det har ikke vært en maur på kjøkkenet etterpå :-) Det var en deilig følelse å spise frokost i dag uten maur som tilskuere!

Kom på en annen ting: Mannen min er flinkere enn meg med å rydde kjøkkenet. Når han rydder, tar han alt, og vasker alle benker. Jeg tar ofte det meste, men ikke alt. "Glemmer" liksom komfyren eller bordet - eller den borteste benken - eller lar noe stå igjen som ikke får plass i oppvaskmaskinen. Da blir det liksom aldri helt ryddig... Men jeg holder på å skjerpe meg på det altså, og øver meg i å ta alt når jeg først rydder.

Jeg er fæl til å tenke "Jeg skal ta det seinere" - og så glemmer jeg det, igjen og igjen og igjen. En hårstrikk lå rett utenfor inngangsdøra vår i sikkert en uke. Ingen gadd å ta den. Jeg tenkte mange ganger "den må bort, uff at ikke noen kan fjerne den". Til slutt måtte jeg jo bare bøye meg ned og ta den - tok 2 sekunder!

AnonymBruker
Skrevet

så føles det så godt etterpå! Ikke minst er det så koselig å ha et ryddig hjem. Det skal ikke så mye til hvis man gjør litt hver dag!

;)

Det er veldig sant. Og tror også at hvis jeg greier å få en vane til å rydde litt hver dag, vil det ikke hope seg opp så mye heller. Enda værre å sette i gang når det er mye å ta tak i. Hvor skal man begynne.. Så det å gjøre litt hver dag skal jeg prøve å hele tiden ha i bakhodet! :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan evt få noen til å lage listen til deg.

Om du lager listen i excel, trenger du bare å lage listen en gang, for du har automatisk mange kolonner til hver sine dager/uker. Kanskje du kan lage et belønningssystem til deg selv, slik at du får 5 minutter på Dol for hver småting du har gjort :-)

Tørke av kjøkkenbenk + flekk på vindu= bonus/belønning: 10 minutter på DOL! :-)

Mvh Frk. Excel

Jeg tror ikke jeg får meg til å spørre om noen vil lage lister for meg. Det blir litt flaut syns jeg. Men det var en veldig god idè å lage det i exel. Takk for tipset! Hvis man etterhvert har opparbeidet endel lister, kan man kanskje bruke noen igjen også. Og det er jo velig kjekt! Kanskje sette opp faste dager til f.eks vaske gulv osv. Får prøve meg med noen lister igjen.

Belønningsystem er jo veldig bra det også. Men jeg er redd for at f.eks 10 min fort kan bli 20-30 min.

Jeg er også dårlig til å utnytte tid. Har jeg f.eks 30 min til jeg skal ut av huset, setter jeg meg heller ned foran pc`n istedet for å gjøre noe fornuftig. Jeg greier ikke banke inn i hodet at man faktisk kan gjøre mye på 30 min.. Det er vel pga jeg alltid jobber med skippertak, og da må man jo ha noen timer.. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan begynne med en ny god vane regelmessig, inntil du har vent deg til å gjøre alle disse tingene som vaner. (Kanskje legge til en ny god vane hver 2. eller 3. dag?)

Regningene er det viktig at du får sving på med en gang, så kanskje det skal bli din 1. nye  gode vane

å ta deg av posten og ordne med betaling av regninger (har du nettbank?) 2 eller 3 faste dager pr uke?

Gjerne ha et fast tidspunkt ( dag + klokkeslett) til de forskjellige oppgavene, slik at det blir rutine.

Mvh Frk. Excel

Sikkert lurt som du skriver, starte i det små og øke etterhvert. Det skal jeg teste ut..

Regninger er viktig ja, så det må jeg prioritere først. Har nettbank så det er veldig lettvint. Sette av en fast dag til regninger. Lurt! :) Takk for tips!

Skrevet (endret)

.

Det du kan gjøre er å sette deg opp små "premier" når du ser at ting må gjøres...

"Jeg kan sette meg ned med en kopp te etter at ketchupen er vasket vekk"

"Jeg kan sette meg ned med doktoronline etter at jeg har ryddet"

"Jeg kan se på TV`n etter at jeg har vasket golv"

osv...osv...

Sett deg små mål i begynnelsen...det gjør det lettere å ta tak i litt større oppgaver etter hvert...

Og husk å ros deg selv når du har gjort unna gjøremål...uansett hvor små du syns de  er...

;)

Endret av 100%ull

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...