Gå til innhold

Hvordan bli en "gjører"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke skjønne annet enn at irritasjon over alle småting også tapper deg for krefter? Bedre å gjøre de små to-sekunderstingene enn å irritere deg over dem på dagevis. Men det vet du nok, egentlig. :)

Man tenker jo på det ofte ja. Og tenker mye på mannen min. Han er så snill og tolmodig. Har mye dårligsamvitighet overfor han. Jeg vet jo at han liker å ha det ryddig. Tror nok jeg får mer overskudd og energi av å ha det mer på stell i huset.

Anonymous poster hash: 6ffe7...fa8

AnonymBruker
Skrevet

Et tips jeg bruker med hell når det er litt ekstra tungt å komme i gang, er å sette opp en viss tidsperiode til å få gjort ting.  F.eks. en halvtime.  

Sett evt. på en alarm som piper etter den halvtimen.  Jeg synes det hjelper å vite at jeg bare trenger å holde på en halvtime.  Noen ganger er jeg så godt i gang når jeg først får startet at jeg fortsetter enda en stund.

Man får faktisk gjort en del på 10 minutter også :-)

Det skal jeg teste ut. Selv om jeg (som nevnt over) er ekstremt dårlig til å benytte meg av en ledig halv time. Det er i mitt hode for kort tid. Man får jo ikke gjort noe på en halv time. Men det er jo helt feil! Man får gjort en hel del. Så der må jeg virkelig endre meg. Bruk ledig tid til å rydde! 

Og som du skriver, når man har kommet godt i gang er det lettere å fortsette litt til. Takk for tips! :)

AnonymBruker
Skrevet

• Ha faste plasser til det meste, slik at når en ting ikke ligger på plassen sin, så kan du trene deg opp i å SE dette, og så få lagt den på rett plass
  • Ikke tenk på ALT du skulle ha gjort, men gjør unna noen småting (gjerne lag liste) hver dag, og en stor ting hver dag. De små tingene går kjempefort, men synes godt. Det kan f.eks være ketchupflekken eller de gamle grønnsakene i kjøleskapet ditt. En stor ting kan være å få ryddet på plass et lass med tøy.

Kom på en annen ting: Mannen min er flinkere enn meg med å rydde kjøkkenet. Når han rydder, tar han alt, og vasker alle benker. Jeg tar ofte det meste, men ikke alt. "Glemmer" liksom komfyren eller bordet - eller den borteste benken - eller lar noe stå igjen som ikke får plass i oppvaskmaskinen. Da blir det liksom aldri helt ryddig... Men jeg holder på å skjerpe meg på det altså, og øver meg i å ta alt når jeg først rydder.

Jeg er fæl til å tenke "Jeg skal ta det seinere" - og så glemmer jeg det, igjen og igjen og igjen. En hårstrikk lå rett utenfor inngangsdøra vår i sikkert en uke. Ingen gadd å ta den. Jeg tenkte mange ganger "den må bort, uff at ikke noen kan fjerne den". Til slutt måtte jeg jo bare bøye meg ned og ta den - tok 2 sekunder!

Takk for to gode råd! :) Det skal jeg virkelig prøve å ha i bakhodet. Kanskje notere meg ned også.

Jeg er akkurat slik. Rydder neeesten hele kjøkkenet. Men står gjerne igjen en gryte som skulle vaskes i vasken. Og komfyren er jeg elendig til å vaske. Mannen min tar ALT! Tror mennene våre er litt like. ;)

Haha, det med hårstrikken er akkurat som her! Merkelig at en ting som å plukke opp ett hårstrikk tar en uke. Jeg la fra meg en slik liten kost til å sette på støvsugeren på komoden i gangen. Den lå der i 3 uker. Det er litt flaut å tenke på at man har hatt på besøk de samme gjestene ett par 3? ganger og den kosten ligger der hver gang.. De tenker nok sitt. Det minte meg forresten på at jeg har ett par gensere hengene over en stol på kjøkkenet. De har hengt der nå siden helga. De skal jeg ta nå etterpå. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt sånn jeg også, men kanskje ikke like "ille" som deg ;-)? Også hos oss er det mannen som er mest ryddig, men han har nå sine slurveting han også.

Jeg kan også la ting ligge kjempelenge, og innimellom irritere meg over dem, men ofte ser jeg meg blind på dem. Det hjelper å skulle få besøk, for da åpner jeg liksom øynene på nytt, og "ser" det som ikke er på plass, og får ryddet mesteparten. Men jeg skulle ønske alle i familien mer kunne rydde på plass ting etter hvert.

2 råd fra meg (som absolutt ikke er flink i dette:

• Ha faste plasser til det meste, slik at når en ting ikke ligger på plassen sin, så kan du trene deg opp i å SE dette, og så få lagt den på rett plass
  • Ikke tenk på ALT du skulle ha gjort, men gjør unna noen småting (gjerne lag liste) hver dag, og en stor ting hver dag. De små tingene går kjempefort, men synes godt. Det kan f.eks være ketchupflekken eller de gamle grønnsakene i kjøleskapet ditt. En stor ting kan være å få ryddet på plass et lass med tøy.

Jeg fikk gjort unna en stor ting i forgårs som jeg har utsatt i flere uker: Vi har hatt maur i huset lenge, men de siste ukene har de også vært på kjøkkenet. Irriterende! Det toppet seg, da jeg tok siste slurken av en juicekartong som stod på benken (drakk rett fra kartongen), og da fikk jeg en maur i munnen. Æsj! Så da satte jeg i gang med å få ut alt i skapet under vasken, vasket med klor, og så oppdaget jeg et hull ved stikkontakten til oppvaskmaskinen, der maurene vandret ut og inn. Jeg fikk sprøytet godt med Permetrin - og VIPS - det har ikke vært en maur på kjøkkenet etterpå :-) Det var en deilig følelse å spise frokost i dag uten maur som tilskuere!

Kom på en annen ting: Mannen min er flinkere enn meg med å rydde kjøkkenet. Når han rydder, tar han alt, og vasker alle benker. Jeg tar ofte det meste, men ikke alt. "Glemmer" liksom komfyren eller bordet - eller den borteste benken - eller lar noe stå igjen som ikke får plass i oppvaskmaskinen. Da blir det liksom aldri helt ryddig... Men jeg holder på å skjerpe meg på det altså, og øver meg i å ta alt når jeg først rydder.

Jeg er fæl til å tenke "Jeg skal ta det seinere" - og så glemmer jeg det, igjen og igjen og igjen. En hårstrikk lå rett utenfor inngangsdøra vår i sikkert en uke. Ingen gadd å ta den. Jeg tenkte mange ganger "den må bort, uff at ikke noen kan fjerne den". Til slutt måtte jeg jo bare bøye meg ned og ta den - tok 2 sekunder!

Det er forresten veldig godt å høre at andre også har det som meg, og som har greid å forbedre seg! :) Syns du var veldig flink som tok tak i maurproblemet! :) Det er deilig når man får ting gjort! :) Syn man glemmer så lett!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke jeg får meg til å spørre om noen vil lage lister for meg. Det blir litt flaut syns jeg. Men det var en veldig god idè å lage det i exel. Takk for tipset! Hvis man etterhvert har opparbeidet endel lister, kan man kanskje bruke noen igjen også. Og det er jo velig kjekt! Kanskje sette opp faste dager til f.eks vaske gulv osv. Får prøve meg med noen lister igjen.

Belønningsystem er jo veldig bra det også. Men jeg er redd for at f.eks 10 min fort kan bli 20-30 min.

Jeg er også dårlig til å utnytte tid. Har jeg f.eks 30 min til jeg skal ut av huset, setter jeg meg heller ned foran pc`n istedet for å gjøre noe fornuftig. Jeg greier ikke banke inn i hodet at man faktisk kan gjøre mye på 30 min.. Det er vel pga jeg alltid jobber med skippertak, og da må man jo ha noen timer.. 

Når du har laget listen, lagrer du den som mal. Så kopierer du dokumentet hver gang du har bruk for en ny liste.

Lykke til! :)

Mvh Frk. Excel

Anonymous poster hash: e8981...3e8

AnonymBruker
Skrevet

.

Det du kan gjøre er å sette deg opp små "premier" når du ser at ting må gjøres...

"Jeg kan sette meg ned med en kopp te etter at ketchupen er vasket vekk"

"Jeg kan sette meg ned med doktoronline etter at jeg har ryddet"

"Jeg kan se på TV`n etter at jeg har vasket golv"

osv...osv...

Sett deg små mål i begynnelsen...det gjør det lettere å ta tak i litt større oppgaver etter hvert...

Og husk å ros deg selv når du har gjort unna gjøremål...uansett hvor små du syns de  er...

;)

Ja, tror små mål er vikig, og at belønningen kommer etter at jeg har gjort en oppgave. Jeg har lett for å ta motsatt vei. Nå ser jeg litt på TV før jeg tar begynner å vaske tøy. Ikke lurt! Takk for tips! :)

AnonymBruker
Skrevet

Når du har laget listen, lagrer du den som mal. Så kopierer du dokumentet hver gang du har bruk for en ny liste.

Lykke til! :)

Mvh Frk. Excel

Anonymous poster hash: e8981...3e8

Lurt, tusen takk! :)

påskelilje
Skrevet

Det er forresten veldig godt å høre at andre også har det som meg, og som har greid å forbedre seg! :) Syns du var veldig flink som tok tak i maurproblemet! :) Det er deilig når man får ting gjort! :) Syn man glemmer så lett!

Ja, det er veldig deilig når det er gjort. Jeg tok meg selv kraftig i nakken i høst, og fikk ryddet gjennom to store kott som var stappfulle med ting vi hadde lagret i opptil 15 år... (men faktisk så står det igjen to plastkasser på soverommet som jeg ikke ble helt ferdige med, og som jeg ikke fikk satt på plass igjen... :-P) De tingene som var mannens, la jeg på skrivebordet på soverommet, og så skulle han gå gjennom det - men det har han ikke gjort. Så han er nå ikke helt strukturert han heller da. Men de kassene på golvet burde jo vekk da!

Skrevet

Litt på siden - men interessant det du skriver her ;) Jeg bodde sammen med en som hadde som motto "Hvorfor gjøre idag det du kan gjøre imorgen?!" osv ;) Han fikk diagnosen utbrenthet og var sykemeldt lenge. Jeg har også  venner som har slitt med utbrenthet, og alle som en er slike som alltid utsetter ting lengst mulig.

Tanken har faktisk slått meg at det kanskje er slike mennesker som lettest kan komme til å lide av utbrenthetssyndrom?

Det er vel lett å si at du bare må ta deg sammen og få gjort ting....men...

Kunne du laga en liste for deg selv der du skriver ned det du må gjøre? Og skriv ned dag/dato for siste frist å gjøre det på! Hvis du får gjort det før fristen, så blir belønningen at du er ferdig før -og det gir deg en herlig følelse, ikke sant? :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...