Gå til innhold

Lite pip om brunsnegler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har forsøkt opplegget med nematoder - de nesten usynlige, som er i slekt med potetål og annet - vi har bestilt, ventet og hentet en liten beholder som så ut som gult pulver, blandet det med vann og hatt det i en vannsprøyte med vanlig, gammeldags spredertut. Og vannet langs alt vi ikke ville sneglene skulle ta.

Nå, halvannen måned etter, er det fremdeles liv i nematodene, de liker regnvær, de myldrer nesten usynlige over små snegler og dreper dem, eller døde store snegler, som de infiserer og så blir nye store snegler infisert ettersom de jo spiser sine døde. Ugh... Men vi tror at ved å gjøre slik som dette OG klippe de sneglene vi ser om kvelden (færre enn før, men de er der)er vi i gang med noe vi kommer til å fortsette med. De hadde nesten renset hagen her for blomster i fjor, nå ser det fint ut! Vil bare ha sagt det, for noen steder går det ikke, men hos oss har det altså gått. Vil legge til at jada, jeg vet at det er færre brunsnegler i år pga den kalde og lenge snøløse vinteren, men også med det tatt i betraktning, har nematodene vært til hjelp.

Skrevet

Bra med alt som hjelper :-)

Som du sier så er det visst også generelt færre brunsnegler i år. Jeg har faktisk ikke sett en eneste en denne sommeren, mens vi i fjor måtte plukke hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

1)Hva annet enn snegler spiser nematodene?

2)Hva skjer med dem når de har spist opp alle sneglene i hagen din?

3)Er nematodene naturlige i Norge?

Mvh Uten grønne fingre :-)

Anonymous poster hash: a86aa...1b8
Skrevet

Nematoder er naturlige i Norge. Når de har spist opp alle sneglene i hagen min er det antakelig ikke flere igjen av nematodene, de er "aktive" etter å ha blitt satt ut i ca 6 uker. De skal etter det Bioforsk sier ikke spise andre snegler.

AnonymBruker
Skrevet

Nematoder er naturlige i Norge. Når de har spist opp alle sneglene i hagen min er det antakelig ikke flere igjen av nematodene, de er "aktive" etter å ha blitt satt ut i ca 6 uker. De skal etter det Bioforsk sier ikke spise andre snegler.

Takk for info! :)

Det der var en veldig smart metode.

Og naturvennlig på samme måte som marihøner mot bladlus :)

Anonymous poster hash: a86aa...1b8

Skrevet

Det er en mer effektiv bruk av nematoder. Ikke vann dem utover. Ha dem i en bøtte. Så samler du sammen snegler fra området. Klipp sneglene i to, og putt dem i bøtta. Alle de døde sneglene blir infisert av nematoder. Så legger du de døde sneglene ut i hagen din, og i hagene til de nærmeste naboene. I de kommende uker skal du ikke fjerne snegler. For sneglene vil infisere hverandre når de spiser døde snegler og dø. Og det i et stadig større område.

Skrevet

Jeg vet det. Men vi fikk høre det litt for seint. Jeg ser jo at de sneglene vi klipper (vi lar dem bli liggende og forsvinne av seg sjøl)får nematoder rundt seg ganske snart, og så kommer andre snegler til. Leste på Bioforsk at nematodene klarer sjøl å gå inn under kappen på mindre brunsnegler og "invadere" dem men er sneglene store klarer de ikke det, skinnet er for tjukt eller noe. Men da tar de allerede døde snegler og så går det derfra. Vi regner med å gjøre dette hvert år. Legge ut nematoder i mai/juni og fortsette å klippe ut sommeren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...