Gå til innhold

Vasking av farga tøy.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endel topper i bomull i ulike farget tøy.

Noe i lyst gul, grønt eller fersken og noen i signalfarger som gul og en oransj/fersken/rosa-aktig. Vet ikke helt hvilken farge det er. 

Hvilke farger kan man vaske sammen og hvilke kan man ikke vaske sammen?

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker lyse farger sammen.

Signalfarger vasker jeg for seg selv. Evt kan noen signalfargede plagg i samme nyanser vaskes sammen etter å ha vært vasket alene noen ganger. Men det er stor forskjell på hvor mye løsfarge det er i de forskjellige klærne. Noen klær slutter aldri å avgi løsfarge. Du kan teste det ut ved å legge ett hvitt plagg (gammel vaskeklut eller tennissokk/truse/neseklut i bomull) i maskina sammen med det plagget som har knall farge. Du ser det også på vaskevannet om plagget avgir mye farge.

Ofte vasker jeg svart, mørkeblått o.l sammen, og rosa & rødt sammen.

Mvh Color

Anonymous poster hash: 0f539...9df
Skrevet

Jeg vasker lyse farger sammen.

Signalfarger vasker jeg for seg selv. Evt kan noen signalfargede plagg i samme nyanser vaskes sammen etter å ha vært vasket alene noen ganger. Men det er stor forskjell på hvor mye løsfarge det er i de forskjellige klærne. Noen klær slutter aldri å avgi løsfarge. Du kan teste det ut ved å legge ett hvitt plagg (gammel vaskeklut eller tennissokk/truse/neseklut i bomull) i maskina sammen med det plagget som har knall farge. Du ser det også på vaskevannet om plagget avgir mye farge.

Ofte vasker jeg svart, mørkeblått o.l sammen, og rosa & rødt sammen.

Mvh Color

Så lys grønn, gul og fersken kan sammen? Men den signal gule og signal fersken/rosa bør ikke vaskes sammen? Hva med signal gul og lys gul kan de vaskes sammen? 

AnonymBruker
Skrevet

1)Så lys grønn, gul og fersken kan sammen?

2)Men den signal gule og signal fersken/rosa bør ikke vaskes sammen?

3)Hva med signal gul og lys gul kan de vaskes sammen? 

1) Jeg gjør dette, dersom det er snakk om pastellfarger.

2) Du risikerer at den gule får litt rosa/ferskenfarge i løpet av vasken.

3)Den lyse gule kan bli mørkere.

Skrevet

1) Jeg gjør dette, dersom det er snakk om pastellfarger.

2) Du risikerer at den gule får litt rosa/ferskenfarge i løpet av vasken.

3)Den lyse gule kan bli mørkere.

Skjønner. Tusen takk!:)

Så om du har kun en singlett i signalgul f.eks. vasker du den helt alene i maskinen?

Liker ikke å vaske med lite tøy i maskinen.

Skrevet

Hvis jeg er usikker på hva som kan vaskes sammen, vasker jeg det i hånden og ser om det farger vannet først, før jeg legger det sammen med andre plagg i maskinen.

Hvis det bare er noen få plagg som ikke går sammen med andre farger, vasker jeg det bestandig i hånden framfor å kjøre en hel vaskemaskin i en time eller mer...

Annonse

AnonymBruker
Skrevet

,

Skjønner. Tusen takk! :)

Så om du har kun en singlett i signalgul f.eks. vasker du den helt alene i maskinen?

Liker ikke å vaske med lite tøy i maskinen.

Det har hendt mange ganger at jeg har vasket et enkelt klesplagg for seg selv, pga material/vasketemperatur/farge, da ingen andre plagg kunne vaskes  sammen med det.

Men en liten singlett kan skylles fort opp for hånd også. Om du legger den i vann med vaskemiddel i en balje med vann i rett vasketemperatur, og skyller den opp, så ser du ganske fort om den farger av. Farger den ikke av, hiver du den bare inn i maskina sammen med andre lysere gulfarger eller pastellfarger.

Man kan binde fargen ved å legge i vann et plagg i kaldt vann tilsatt eddik. Men plagget må ha vært vasket en gang først dersom plagget er kjøpt. Hvorfor det må vaskes 1 gang først: fordi mye av det tøyet du får kjøpt inneholderer stoff; Formaldehyd, som er tilsatt for å gjøre plagget glatt og krøllfritt, se

http://www.naturmaling.no/Byggebiologi/artikler_om_kjemiske_stoffer.htm

Eddiken vil ikke virke på samme måte på tøyet dersom tøyet er innnsatt med dette middelet.

Jeg har lest råd om at klær som er i direkte kontakt med huden børe vaskes før bruk, som sengetøy, undertøy, håndduker osv.

En digresjon:

http://www.forskning.no/artikler/2004/januar/1073044994.85

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.512654

Metoden med eddik er mye brukt for å binde fargen i tøyet, når man selv farger tøy, f.eks med batikk-teknikk.

AnonymBruker
Skrevet

En digresjon om tungmetaller og evt annet skadelig i klær, men viktig å være klar over:

Mørke klær inneholder ofte tungmetaller som bly. Dette er tilsatt pga fargingen av tøyet.

Hvite klær er fri for dette.

Kopier av merkeklær er ofte produsert på en annen måte enn det originale produktet. Det høres mye utryggere ut enn å kjøpe original vare.

Skrevet

Hvis jeg er usikker på hva som kan vaskes sammen, vasker jeg det i hånden og ser om det farger vannet først, før jeg legger det sammen med andre plagg i maskinen.

Hvis det bare er noen få plagg som ikke går sammen med andre farger, vasker jeg det bestandig i hånden framfor å kjøre en hel vaskemaskin i en time eller mer...

Det har jeg ikke tenkt på. Det går jo ann å vaske det for hånd også! Tusen takk for at du minte meg på det! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...