Gå til innhold

Har vi ikke en fri vilje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Øh.. jeg er sulten men kan stå over lunsjen hvis jeg vil. Hvis jeg vil fråtse i deilige søtsaker er det også min avgjørelse. Jeg har ingen planer om å vasse i skyldfølelse eller sutre uansett hva -jeg- bestemmer meg for.

Man tar valg og lever med konsekvensene, det er livet.

 

The difference between the impossible and the possible is one's will.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg mener det er konstruktivt å tenke om seg selv at man har en betydelig kontroll over egne handlinger (dvs. fri vilje), da dette bidrar til at man tar ansvar for seg selv og forsøker å handle konstruktivt. Derimot har jeg liten sans for å bebreide andre  for manglende kontroll over f.eks. matinntak, de det gjelder har det som regel kjipt nok fra før om ikke omgivelsene skal bidra negativt i tillegg.

Kloke ord! :)

Jeg er enig med deg.

Dere er mange som er flinke til å formulere dere.

Jeg har av og til  problem med å få frem det jeg mener.

Anonymous poster hash: 9c48b...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Filosofen som uttaler seg i den artikkelen minner meg litt om en ex.phil.-student i fylla.

 

Jeg har tro på en mer praktisk holdning: Hvis du oppfører deg som om du hadde fri vilje, kan det gi deg et bedre liv? Og det tror jeg ganske bestemt at det kan.

 

Den amerikanske psykologen og filosofen William James sa det bra: My first act of free will shall be to believe in free will.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener det er konstruktivt å tenke om seg selv at man har en betydelig kontroll over egne handlinger (dvs. fri vilje), da dette bidrar til at man tar ansvar for seg selv og forsøker å handle konstruktivt. Derimot har jeg liten sans for å bebreide andre for manglende kontroll over f.eks. matinntak, de det gjelder har det som regel kjipt nok fra før om ikke omgivelsene skal bidra negativt i tillegg.

Dette tror jeg er veldig viktig. Tror vi verken skal dømme oss selv eller andre for å mislykkes. Det er mye som påvirker viljen.

Anonymous poster hash: dea3e...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Filosofen som uttaler seg i den artikkelen minner meg litt om en ex.phil.-student i fylla.

 

Jeg har tro på en mer praktisk holdning: Hvis du oppfører deg som om du hadde fri vilje, kan det gi deg et bedre liv? Og det tror jeg ganske bestemt at det kan.

 

Den amerikanske psykologen og filosofen William James sa det bra: My first act of free will shall be to believe in free will.

 

Jeg mener det ikke er nødvendig å trekke inn begreper som "fri vilje" for å forsøke å gjøre det beste ut av livet sitt...

 

Spiller det i det hele tatt noen rolle?

Anonymous poster hash: e869a...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg mener det ikke er nødvendig å trekke inn begreper som "fri vilje" for å forsøke å gjøre det beste ut av livet sitt...

 

Spiller det i det hele tatt noen rolle?

Anonymous poster hash: e869a...f74

 

Det er selvfølgelig ikke nødvendig å være opptatt av "fri vilje-problemet" for å gjøre det beste ut av livet sitt, men jeg tror at det å forstå livet som at man ikke har "fri vilje" - at man oppfatter tilværelsen som determinert og utenfor egen kontroll  - kan medvirke til at man ikke gjør det beste ut av de mulighetene man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvfølgelig ikke nødvendig å være opptatt av "fri vilje-problemet" for å gjøre det beste ut av livet sitt, men jeg tror at det å forstå livet som at man ikke har "fri vilje" - at man oppfatter tilværelsen som determinert og utenfor egen kontroll  - kan medvirke til at man ikke gjør det beste ut av de mulighetene man har.

 

Tillater meg å signere på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...