Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når flere søsken har vokst opp sammen, men et eller flere av barna har en annen far, skal barna arve fra mors mann som er far til de andre barna, selv om det i ettertid (etter mannens død) kommer frem at de førstnevnte barna ikke har han som biologisk far?

Anonymous poster hash: 19892...b87
Skrevet

Når flere søsken har vokst opp sammen, men et eller flere av barna har en annen far, skal barna arve fra mors mann som er far til de andre barna, selv om det i ettertid (etter mannens død) kommer frem at de førstnevnte barna ikke har han som biologisk far?

Om jeg har forstått rett:

Nei, de har ikke arverett etter mannen (med mindre mannen har adoptert barna). Dersom far dør før mor, vil de kunne arve noe fra ham gjennom sin arv fra mor.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, de har ikke arverett etter mannen (med mindre mannen har adoptert barna). Dersom far dør før mor, vil de kunne arve noe fra ham gjennom sin arv fra mor.

Takk!

Hva hvis arven er fordelt (og hans barn og de barna som ikke er hans har fått lik del av arven) men at det senere (etter morens død) kommer frem at ikke alle barna var hans barn?

AnonymBruker
Skrevet

Har det betydning om mannen har trodd at de var hans barn og/eller barna har trodd at han har vært deres far?

Skrevet

Takk!

Hva hvis arven er fordelt (og hans barn og de barna som ikke er hans har fått lik del av arven) men at det senere (etter morens død) kommer frem at ikke alle barna var hans barn?

Dette blir bare gjetninger, men vil tro det er vanskelig å gjøre om på arv som først er fordelt. Men vet altså ikke.

Skrevet

Har det betydning om mannen har trodd at de var hans barn og/eller barna har trodd at han har vært deres far?

Det ville jeg ikke tro - men nå uttaler jeg meg om ting jeg egentlig ikke har noe særlig greie på.

AnonymBruker
Skrevet

Det ville jeg ikke tro - men nå uttaler jeg meg om ting jeg egentlig ikke har noe særlig greie på.

Takk for dine svar!

Skrevet

Jeg tror det er vanskelig hvis han var oppgitt som far på fødselsattest eller evnt. adopterte barna, slik at de "stod på ham" om du skjønner... Hvis derimot det var oppgitt en annen far på fødselsattest - så stiller ting seg litt annerledes. Min far adopterte aldri min halvbror, men likefullt var han hans sønn og vår bror, så ingen satte seg på bakbeina da han arvet like mye som oss andre søsken. Vi hadde jo vokst opp sammen med ham osv... 

Gjest Annve
Skrevet

Nei, i utgangspunktet har de ikke arverett etter andre enn sine biologiske foreldre. Men hvis arven allerede er fordelt, spesielt hvis det har gått litt tid er det vel ikke så lett. Vær klar over at i følge loven, så  er barn som er født innenfor ekteskapet registrert på begge to, uavhengig om de altså da kan ha en annen far. Da må dette bevises. Jeg tror ikke det lar se gjøre om i ettertid, ( etter at vedkommende de arver er død) Hvis han når han døde enten trodde, og /eller var registrert som far. Er det nok det som gjelder. Må legge til at jeg ikke kan loven eller jobber med dette, men det er hva jeg tror. Jeg har også hørt om lignende situasjoner tidligere. Hadde også en i slekten, men hos de var de helt ok i ettertid, selv om det viste seg at et av barna hadde en annen far, da de hadde vokst opp sammen og var som søsken .

Skrevet

Hvis foreldrene var gift da barna ble født, så gjelder regelen Pater -Est. Det vil si at ektemannen er juridisk far til barna, selv om de biologik har en annen far.

Skrevet

Det kommer an på hvem som har stått oppført som far til de søsknene som har annen biologisk far. Dersom den mannen de har vokst opp hos også har vært oppført som far, spiller det ingen rolle at de reelt sett har hatt en annen biologisk far.

Skrevet

Hvis foreldrene var gift da barna ble født, så gjelder regelen Pater -Est. Det vil si at ektemannen er juridisk far til barna, selv om de biologik har en annen far.

Nettopp, og da har disse barna også arverett etter sin "juridiske far". Tilsvarende hvis han har skrevet under på farskapserklæring (eller hva det heter).

Er man først "juridisk far" arver barna, selv om de ikke er hans biologisk sett. Det blir sånn sett akkurat det samme som om han hadde adoptert barna.

For å unngå arv må man oppheve farskapet, mrn om det er mulig etter hans død aner jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...