Gå til innhold

Gjengkriminaliteten ute av kontroll i Groruddalen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Terskelen for å true med vold og rane andre barn er blitt svært lav for et stort antall gutter i Oslo i alderen 15 - 18 år. Politiet advarer mot det ungdommen beskriver som en ny trend der fengsel som straffereaksjon nærmest faller bort.

- Barn er livredde for å gå til skolen eller møte på arrangementer, etter at flere er blitt ranet av guttegjenger. Hva skal vi gjøre når de ikke gang har respekt for politiet? spør Hana Barakzahi (17) og Burhan Ahmed (15). Barakzahi er svært godt kjent med bølgen av barneran som har herjet i hennes nærmiljø på Stovner og Furuset den siste tiden. 

To 18-åringer politiet mener er hovedmenn, sitter nå i varetekt. De to er av pakistansk herkomst.

I Groruddalen økte antallet kriminalsaker med mindreårig gjerningsmann med 22 prosent fra 2011 til 2012.

616 slike saker, 62 av dem ran, ble anmeldt til Stovner politistasjon, som utgjorde 27 prosent av det totale antallet i Oslo.

Burhan Ahmed (15) forteller at han ofte føler seg utrygg og kjenner på risikoen for å bli ranet når han går i området på Bjerke. Helst bør han være sammen med fire–fem andre, og i det siste har også andre forholdsregler dukket opp:

- Du må gjøre deg uattraktiv. Derfor bør du ikke ta telefonen når den ringer, siden noen kan få øye på den. Flere og flere har begynt å legge igjen lommeboken og putte SIM-kortet inn i en dårlig, gammel telefon før de skal ut, sier han.
Ahmed er ikke selv blitt truet med vold, men er hele tiden klar over risikoen.

- Jeg tør å ta bussen, men når jeg går på setter jeg meg bare rolig ned og tar i hvert fall ikke opp mobilen. Kanskje jeg gjør det hvis jeg ser fire-fem etnisk norske. Til og med jeg begynner å få fordommer, sier Ahmed.

Selv om bydelsdirektør i Stovner bydel, Maria Bratte­bakke, ser alvorlig på ransbølgen som har herjet i lokalmiljøet, mener hun det ikke er grunn til stor bekymring.

Nok et eksempel på at vi er på full fart mot Malmø-tilstander også her i byen, mens politikerne virrer rundt som hodeløse høns og helst ikke vil snakke om det. Når selv innvandrere begynner å "få fordommer", er det på tide å våkne opp.

Og bydelsdirektøren ser altså ingen grunn til bekymring. Når det ikke gir grunn til bekymring at ungdom ikke våger å gå ut alene på grunn av vold og kriminalitet, hva er det da som gir grunn til bekymring? Hvor i alle dager har de funnet et så udugelig menneske til en slik jobb? Dette inkompetente neket bør sparkes umiddelbart.

Anonymous poster hash: d1e86...5c9

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Louis Cyphre

Problemet er kanskje at politikerne bor på motsatt side av byen...............

Du er inne på noe vesentlig. Alle politikere burde tvinges til å bo ett år i gettoene på østkanten, med ektefelle og barn, så vil de kanskje ta realitetene innover seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...